Revisjonshistorikk [tilbake]

Godkjent, tillatt hengervekt er avhengig av flere forhold enn det mange tror. Både dimensjonering av bilens bremser, bilens tillatte totalvekt og ikke minst denne greia med krav til sikkerhet ved påkjørsel bakfra vs styrken på bærende konstruksjoner som der hengerfestet nødvendigvis må forankres, er en del av den gullrekka produsentene må forholde seg til når de skal dokumentere at bilen kan ha så og så høy tilhengervekt. At det er litt krappere stigninger i det offentlige veinettet i Norge enn i mange andre land, bidrar også til at det kan være lavere tillatt hengervekt i Norge enn i f.ex Tyskland. At forholdet til regnenering kan spille inn, skal du heller ikke se bort fra, et tonn eller mer på slep medfører på samme vis som for bilens bremser, økte termiske belastninger i lange nedoverbakker eller for den sakens skyld, når man skal stoppe ekvipasjen.

Og her har vi et kjernepunkt i forhold til lelbiler: som du nevner, en elbil er blytung. Dette medfører allerede i utgangspunktet at man har mer vekt å stoppe, enn si trekke opp en bakke. Dreiemoment eller ikke, det oppstår termiske belastninger - varme - på vei oppeover bakken i bilens drivlinje - og tilsvarende nedover en bakke. Med et par tonn ekstra der bak, vil det stille krav til kraftigere dimensjonering av både det ene og det andre, og er det noe man ikke ønsker på en elbil, er det forsterkninger her og der som uvegerlig medfører enda mer vekt. På toppen av det hele fordyrer dette bilen i betydelig grad - nettopp fordi man har en bil som allerede i utgangspunktet har mye vekt å forholde seg til.

På din Q7 har du jo også en ganske tung bil, men av den totale vekta er det ikke sånn at et halvt tonn av vekta er batterier, ikke sant :-) ? Det gjør alt så meget enklere for fabrikanten, vi snakker vel om en bil med rundt 2,5 tonn egenvekt, rundt de 3 tonn tillatt totalvekt og ditto rundt 3 tonn give or take noen hundre kilo tillatt hengervekt. Greit nok, det finnes elbiler som har iallefall rundt de to tonn med tillatt hengervekt, men som vi vet, det gjør veldig mye med rekkevidden på en elbil når du sleper på et par tonn. Det blir rett og slett svært så upraktisk. Nå tenker jeg høyt, men du skal ikke se bort fra at fabrikantene legger seg på et kompromiss mellom kostnader og hengervekt her: man velger rett og slett å holde hengervekten nede for å holde produksjonskostnader nede. Ja, i Norge har vi et noe spesielt forhold til dette med tilhengere og så videre, men sånn er det ikke i andre land. Og selv om politikerne liker å slå seg på brystet over så og så mange elbiler i Norge, i den store sammenhengen er det norske markedet minimalt. Fabrikantene vil rett og slett ikke bruke store ressurser på "særnorske" behov for hengerfeste og høy hengervekt. At det er mulig? Tja....men som nevnt over, det er flere forhold med i bildet, noen av dem koster penger, og blir elbilen for tung, ja da blir vogntogvekta deretter - igjen med store konsekvenser for rekkevidden og det praktiske bruksområdet for ekvipasjen.

At du i en fremtid kan få elbiler som oppfyller dine ønsker om si 3 tonn hengervekt? Utvilsomt, men så lenge batteriteknologien er som den er i dag, vil det uvegerlig medføre kompromisser for bruken av bilen. Lenger frem i tiden? Kanhende, men i ditt sted ville jeg tatt godt vare på den feiende flotte Audien du har og heller kjøpt en grei, passe stor elbil som nummer-to bil, si en Skoda Enyq eller noe i den sjangeren. Da kan du trekke en grei liten henger som fyller de fleste vanlige behov, og ta frem Audien når du skal på campngferie med den svære vogna og så videre! Win-win, og en dag i fremtiden kommer nok det mange venter på: ny batteriteknologi!

Antall visninger