Revisjonshistorikk [tilbake]

CR-V faller på sett og vis mellom to stoler, Honda produserer gode biler av høy kvalitet, men i det norske markedet har man ikke lykkes. Kall gjerne CR-V en undervurdert bil, det gjør iallefall LITT med prisene i bruktmarkedet. Samtidig skal du være ops på at nettopp forrige generasjon RAV4 ligger relativt lavt i pris, det har med selve bilen å gjøre: den "nye" RAV4 fra rundt 2016 er en vesentlig bedre bil. Dette gir deg på sett og vis to muligheter for å få mye god bil for pengene - men nettopp forrige generasjon RAV4 har som du jo er inne på, et aldri så lite problem med kjøreegenskapene og ikke minst, vinteregenskapene. Siste generasjon RAV4 derimot - der har Toyota gjort en skikkelig god jobb. Den skal de ha.

Min tese er at mest mulig ny bil er en klar fordel uansett. Dels fordi utviklingen sjelden står stille, det skjer noe hele tiden, dels fordi antall år på veien er det som tar rotta på en ellers god bil: kjørelengde har ikke riktig like stor betydning. Dernest har vi dette med rust: her betyr såvel antall år på veien som vedlikehold i form av understellsbehandling og lpende etterbehandling mye. Og nei, "fabrikkbeskyttelsen" er aldri god nok alene, den norske vinteren og det veivesenet kaller "vintervedlikehold" med salting og kjemikalier opp og i mente, gjør norske veier til et paradis for vår alles ukjære Stålmarken! Hvilklet bringer oss hen til et vesentlig punkt: du kan "grovsortere" aktuelle biler selv ved å ta utskrift av en sjekkliste for bruktbilkjøp fra nett, men glem aldri at du ikke vil være i nærheten av å kunne sjekke en bil godt nok ved å beundre den blanke lakken der ute på tunet hos selger! Når du finner en bil du mener er god sort, ja da skal du avtale at bilen underkastes en NAF-kontroll, 60-punkters eller full, FØR - FØR - FØR du undertegner kjøpekontrakten.

Dette er ryddigere for både deg og selger, du får økt trygghet, selger får dokumentasjon på at han har oppfyllt sin opplysningsplikt, og det er som kjent vesentlig enklere å avtale utbedring av feil og mangler, evnt et prisavslag, FØR kjøpekontrakten undertegnes. Ja, NAF-test koster litt, ca 1500 for liten test, en tusenlapp mer for den komplette for medlemmer, og medlemspris får du også om du har medlemskap uten veihjelp. Man kan mene mye om NAF, men det har sine fordeler å være medlem - dette er en av dem.

Når det gjelder å velge mellom disse to: du har et stort økonomisk spenn. Det innebærer et tilsvarende spenn i hvor gamle biler du vurderer. Går du ned mot 100.000, kommer du raskt inn i et grumsete landskap der den gamle RAV4 hadde spennende motorer, spesielt dieselmotorene er problematiske. Denne generasjonen RAV4 har også elendig ESP/antispinn og derved blir firehjulstrekket også noe henimot en dårlig spøk. Jeg har kjørt denne generasjonen RAV4 som tjenestebil, man kunne risikere å ikke komme av flekken på flatmark med 10-15 cm nysnø. Den var også direkte dårlig om man presset den for mye i svingene på glatt føre, og ikke minst: ikke mye anvendbar kraft i dieselmotorene. Det kommer i tillegg til bla problemer med topplokket. Ikke noe ngod konstruksjon for å si det sånn. Benzinerne er et bedre valg her om du foretrekker RAV likevel - bilen har jo andre gode egenskaper - for all del. Bikker du 200.000, ja da er neste generasjon RAV innenfor rekkevidde, det er rett og slett en god bil blitt. Etter "elgtesten" gjorde også Toyota en jobb med bla programvaren for ESP / antispinn, da ble alt så meget bedre!

Mhp Honda CR-V er det mer evolusjon enn revolusjon hos Honda. Med et budsjett ned mot 100.000 snakker vi om biler rundt 2010 evnt benzinere. Benzinerne er pålitelige og helt greie, men noe tørste - typisk opp mot literen. Om du har en årlig kjørelengde på si 10-20.000 km, er ikke dette verdens største problem, men som vi vet, jokeren i dette regnestykket vil være bensinprisene fremover. Mhp diesel er det som du ser, forskjellig slagvolum med i bildet. Som med alle andre biler, ingenting slår større slagvolum når det gjelder anvendbar kraft. Men kan du leve med noen færre ponnier under panseret og mindre trekk-kraft, vil jeg hevde at Honda med den minste dieselmotoren er et skikkelig godt kjøp. "Ingen" vil ha "liten" motor, ikke sant? Det er der den kloke som vil spare penger kommer inn i bildet! Og for alle praktiske hensyn: om du IKKE skal trekke et tonn eller mer over lengre strekninger, og ellers surrer rundt i dørene og her hjemme i Norge, da trenger du egentlig ikke mer enn en gammel 2CV med 11 hk! Greit nok. Honda med 1,6 dieselmotor har veldig mye mer enn 11 hk, så du holder fint følge med trafikken!

MITT STALLTIPS: Det beste kjøpet gjør du om du velger en Honda med den minste dieselmotoren. Om du strekker budsjettet mot de 200, får du kanhende også "mer " av alt med Honda. Men - opp mot de 200 snakker vi også siste generasjon RAV, ser at selv en så ny bil som 2017 er innenfor rekkevidde. Rett nok en hybrid, med et noe forenklet firehjustrekk, men sett i forhold til fremkommelihet gjør det nytta og vel så det! Du får også omtrent samme drivstoff-økonomi som med en dieselbil, og du får Toyotas kundestøtte i ryggen. Da snakker vi markedets beste kundestøtte - kanhende kun overgått av Lexus. Verdt å ha i bakhodet. Dernest: dette går veldig mye på personlige preferanser: jeg ville satt av tid til å prøvekjøre aktuelle biler av begge slag. Noen liker mora, noen liker dattera og så videre, dette er biler som uansett har vidt forskjellige karakteristika. Ingen av dem er gode på alt, de tingene du ønsker deg kan tilsi at du blir mer fornøyd med den ene enn den andre. Eksemplevis er FORRIGE generasjon RAV4 direkte trang på førerplassen for oss som er to-tre nummer større enn folk flest. Små detaljer som ikke betyr noe fra eller til for mange, men om du er blant de som er litt større, ja da er dette noe du bør finne ut av FØR du velger bil. Det er jo tross alt mye penger, og du skal være fornøyd en stund. Dernest: når du finner en grei bil uten rustproblematikk, tenk tanken på et normalt godt vedlikeholdsregime, understellsbehandling med løpende etterbehandling inkludert. Det er en skikkelig god investering, ta vare på bilen og den tar vare på deg!

Antall visninger