Revisjonshistorikk [tilbake]

Tja....hvorfor ikke velge Jetta isteden...? Spleis litt med jentungen og gå for DENNE: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=209219107

Poenget med å velge Jetta, er at det er en sedan...og derved av en eller annen grunn ikke spesielt populær blant bortskjemte Ola Dunk. Etter min oppfatning er det uproblematisk å velge sedan, bagasjerommet er kjempestort og Jetta er egentlig alt Golf er, bare bedre. Og hybriden har til og med lavt bensinforbruk! Ellers er det flere Jetta i markedet, HER; https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.817.1434&sort=PUBLISHED_DESC

Og nei, jeg ville ikke vært redd for å velge diesel. Jeg har selv kjørt VW D / TDI i nærmere 30 år etterhvert, aldri trøbbel whatsoever. Rett nok bor jeg på landet og har en anstendig andel langkjøring, men heller ikke de siste åra, der jeg har kjørt Golf 2.0 TDI euro 6 med all denne greenpeace-leamikken har jeg hatt nevneverdige problemer med verken DPF eller EGR. Med 20.000 i året har jentungen garantert et ikke ubetydelig innslag av kjøring der det blir 5-6 mil and on av gangen. Og skulle DPF kokse, ja da er det så enkelt som å ta seg en kosetur på si 3-4 mil og kjøre på ET GIR LAVERE enn man ellers ville gjort. Det som KAN gi soting, er lave temperaturer - typisk under 0-5 grader - og mye dassekjøring. Men banki i bordet, selv nå når jeg har slutta å jobbe og til tider kun kjører rundt dørene pga en artig liten pandemi osv, har det gått helt greit.

FORDELEN MED diesel er økt komfort og lavt forbruk. Selv en relativt liten dieselmotor som 1,6 TDI har mer anvendbar kraft fra lave og midlere turtall enn en benziner med tilsvarende slagvolum. 1,6 TDI er ikke kjempesprek, den krever bla flittig bruk av girspaken om man velger en bil med manuell kasse, men nettopp fordi mange bare MÅ HA mengder av hestekrefter og en "sprek" bil, får man mye bil for pengene om det er en 1,6 TDI under panseret. Med Jetta får man mye bil for pengene uansett, men ser du hen til Skoda Octa ia, vil dere med 1,6 TDI kunne få en relativt ny bil for en grei penge! Stikkord 2013, dvs den nye versjonen av Octavia - det er en bedre bil på alle vis enn forgjengeren. Ellers er det mye å velge i med Octavia, for all del, men når det gjelder DE SMÅ bensinmotorene er det som du er inne på, en ting som gjelder: TANNREIM fremfor registerkjede! Problemet du tenker på, er knyttet til STRAMMEREN på biler FØR 2013, på 1,4 TSI og nedover. 1,6 benziner er altså grei, likeså de andre benzinerne om jentungen skulle foretrekke benzin.

EN TING som kan være en fordel: DSG-kasse! Det blir lett mye giring med både 1,6 TDI og de små benzinerne - kan man få en bil med automatgir...ja da er det et pluss. Ellers er det jo ikke noe problem med å gire litt, men la jentungen prøvekjøre.....grundig....før kjøp!

NOE ANNET SOM ER VIKTIG FØR KJØP: ALLTID - ALLTID - ALLTID NAF-test før man undertegner kjøpekontrakten. Det gir økt trygghet for kjøperen, og er vesentlig ryddigere for selger - da har selger dokumentert at han har oppfyllt sin opplysningsplikt. Det er ogås mye enklere å avtale utbedring av feil og mangler FØR kontrakten er underskrevet, og er det for dårlige greier, ja da går dere bare videre. Det er ikke rasjonering på gode bruktbiler der ute - og den sjekken dere tar sjæl - der tar dere utskrift av en sjekkliste fra nett og krøsser av - det er en grei måte å "grovsortere" på. Det som kan være skummelt med såvel VAG som mange andre biler i det norske markedet, er RUST, rust og atter rust. Det kan være begynnende kritisk rust på biler som er så nye som 5 år, det er her NAF-testen kommer inn i bildet: det nytter ikke å "ta" rusta om den først har fått tak. Det dumme med mange biler i Norge, er at importørene selger dem uten annet enn "fabrikkbeskyttelse". Atter andre gir bilene understellsbehandling når de kommer til Norge, men godstoffet tørker inn, og eierne gir beng i etterbehandling = dårlig karma for senere eiere, den norske vinteren er ennå ikke avskaffet, og for veivesenet er evig salting kjapt og billig.

GOLF? For all del, se gjerne etter en 2012 stasjonsvogn med 4-hjulstrekk og 1,6 TDI. Disse ble solgt billig før Golf 7 km. Greie biler. Ellers er Golf 7 en vesentlig bedre bil enn Golf 6 - der også . men Golf faller ofte noe dyr i bruktmarkedet - litt for populær blant kunder med mye kjøpekraft. Se ellers gjerne hen til SKODA RAPID, det er en skjult perle på samme måte som Jetta, ellers er FABIA STASJONSVOGN en skikkelig flott bil å se til og grei på lle vis. Ellers er VW BEETLE en skikkelig fin "damebil", den ramler som en murstein i pris i bruktmarkedet fordi mange ikke skjønner at det er en helt fantastisk praktisk småbil! Med tre-dørs kombiløsning og grei bagasjeplass, nok plass til iallefall to litt større barn i baksetet - det er noe trangt med FOROVERVENDTE barneseter - det går med ETT - og ellers Golf VI i i bunnen er det et knallkjøp! Fås med 1,2 hhv 1,4 TSI, pluss 2,0 TSI og 1,6 TDI, ellers er det her so ellers med VAG: 2013 and on for 1,2 hhv 1,4 TSI som gjelder! Jeg vil også her hevde at DSG- kasse er oveseleg greit!

Ha ellers i mente at 1,2 TSI er rimeligst - den har 105 hk og mer enn nok ytelse til å følge trafikken i Norge. Ikke noen høydare, men la oss si det objektivt: det er rett og slett nok, det er en harmonisk bil på alle vis. Det eneste som kan være litt moro med 1,2 hhv 1,4 TSI er at en av tennpluggene synes å ha det litt for varmt. Det er ikke noen stor greie, men typisk 80-100.000, så må man skifte plugger - når en går - ja da skifter man alle. Om man velger NGK, holder ting lenger. Verre er det ikke. Vær ellers klar over at man IKKE slurver med service på verken TDI eller TSI, oljekift med filterbytte hver 15.000 ved det kjøremønsteret du beskriver, ellers skal - SKAL - dsg-kassa ha oljeskift hver 60.000. Og når man finner en grei bil man vil ha en stund: understellsbehandling med jevnlig etterbehandling er en selvfølge. Pass på bilen og den passer på deg, en god bil skal holde minst 4-500.000 km uten nevneverdige problemer, gitt et normalt godt service- og vedlikeholdsregime og at man kjører med vett. Ja, det koster litt å ta vare på bilen, men det er mye, mye billigere enn å bytte bil i hytt og p! Husk ellers at det ikke er kilometer og kjørelengde som dreper en god bll først, det er som regel antall år på veien. Spesielt ifht rust. En bil som er passet godt på er ikke noe problem å kjøpe ved 200.000+ på kilometertelleren, mens en ungddomskjørt bil - da tenkjer jeg på guttungener - kan være kjørt i støkker på en etttermidag - selv om den er flavende ny. Jeg har sett det mer enn en gang. helt utrolig! Det ligger også i sakens natur at man ALDRI kjøper en bil som er "chippet", det er dårlig karma og som regel ikke godkjent!

Da har vi husket det meste tror jeg! Ellers kan jo jentungen vurdere elbil også, men det betinger mulighet til hjemmelader, det betinger at man stort sett kjører innafor en radius der man kan klare seg med hjemmelading. Nisseleif er et greit alternativ her, mange biler i markedet - mye å velge i - men også der - NAF-test med batterimåling! Lykke til!

Antall visninger