Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja, når man møter øvrigheta for å få godkjent noe som ikke er helt A4, skal man ha lua i handa og satse på at man møter en av gutta! Så er dessverre ikke alltid tilfelle, men lykken står den kjekke bi! Og gjør man som deg og gjør leksa si' på forhånd, ja da hjelper det veldig! Det dreier seg om å sørge for at det ser fiende flott og proffesjonelt ut, som nenvnt innledningsvis i denne hyggelige lille polemikken, ser "standard" ut....enn si "høres" standard ut! Uanset ligger jo dette dokumentasjonskravet og lurer bak speilet, og i mange tilfeller er det ikke "kan" her, det er "skal". Det kan vi selvfølgelig mene mye om, se for deg f.ex våre kjære VW-bobler: om du vil sette inn en litt nyere, en ørlite grann sprekere motor i en norsk boble av edel årgang, ja da er pinadø bøttebaletten i gang om du kommer ut for feil saksbehandler! I EU derimot - da skal vi ikke lenger enn til Sverige - er det regler, hadde nær sagt klare direktiver, for sånt - der er det rett og slett ganske så enkelt!

Da snakker vi ikke om Porche-motor med 200 hk, vi snakker om fattige 5-10 hk mer. Og best av alt: om bilen er bruktimportert fra Sverige og godkjent der sånn og sånn, ja da er det problemfritt! Men å gjøre samme modifikasjon i Norge? Å neeeei, måkke' komme her og komme her! Sånn er det bare, og joda, man kan klage og dokumentere opp og i mente, noen ganger slipper man gjennom nåløyet etter en stund, men like ofte er det Davids kamp mot en hel liten hær av Goliater! Ref mange sanne vandrehistorier over emnet, bla soga om de som trodde det skulle være så meget enklere når en av de lokale saksbehandlerne i Biltilsynet tilfeldigvis var en av dem som selv hadde fått godkjent sitt kaftig modifiserte boble-prosjekt! Men nei, det ble tvert om! Nei og atter nei til alt! Mannen var jo som alle andre redd for å miste jobben, så han tok jobben og forskriftene i overkant alvorliig. Sånn kan det gikk - og da blir det som du antyder, en skikkelig kamp for hver minste ting! Fra skanse til skanse som broder sa, han hadde amvar...standard bil...men amerikansk utførelse over hele fjæla. Han måtte vise den et dusin ganger, hele tiden kom man med nye mangler, nye krav. Den siste gangen fant man plutselig ut at felgene var sånn og sånn og helt feil, ordet "avskilting" ble nevnt. Da ble broder sur, bilen var vist et dusin ganger tidligere med de samme felgene, må vite. Broder ble så podden at Biltilsynet ga seg - dengang var det jo heller ikke alle disse EU- og miljøgreiene.

The Bottom Line er at din bil er underlagt nettopp disse EU og miljø-greiene. Og jo nyere bilen er, jo mer rigorøse blir disse kravene. Da er vi tilbake ved square one, det får vi ikke gjort noe med. Akkurat denne biten med støy er liksom meget enklere enn utslippsiden, støyproblematikken kan man jo løse vha noen pakker stålull om så skulle være! Da skjuler man symptomet på enkelt vis ved behov. Men utslippskravene er verre å håndtere. Om du hadde hatt en ELDRE dieselbil, er det jo en enkel måte å endre utslippene på, det virker til og med, iallefall for CO-målingene sin del: man kjører tanken godt ned, fyllerp å tennvæske eller parafin - fortrinnsvis uten sporstoff - voila - så sklir bilen - med litt flaks - rett gjennom EU-kontrollen! Men sats på at han som utfører kontrollen er litt forkjøla, det lukter jo biiiiiiiiittelitt utegrill når man kjører på tennvæske! Tro meg - jeg har gjort det - for noen år siden kjørte Rimi tilbud på tennvæske i en-liters flasker til en vesentlig lavere pris enn diesel! Tom peng-pung lærer kreativ mann å spinne eller noe sånt, jeg gjorde som en god pyroman og fylte handlevogna med kartonger med tennvæske mange ganger den sommeren! Min gamle sugediesel satte jo egentlig pris på denne runden, det øker forbrenningstemperaturen et par hakk, og en av eksosventilene hadde en tendens til å kokse igjen. Win-win, koksa i ventilen forsvant, bilen gikk meget bedre, og jeg sparte noen kroner i en trang tid! Og ved EU-kontrollen var altså bilen "som ny" målemessig sett!

Men det lukta altså grillfest, heldigvis var kontrolløren en av gutta, han fokuserte på målingen med et stort smil og var meget, meget fornøyd. I dag hadde dette neppe gått like glatt, det var mange ting som kanhende ikke var bedre før, men iallefall enklere! Der er jvel de fleste av oss veldig enige: det enkle er på mange måter det beste! Ha en fortreffelig påske, måtte det bli vakkert vær og muligheter for å bli berre lekkert brun på nesetippen!

Antall visninger