Revisjonshistorikk [tilbake]

Du har helt rett angående støy fra selvbygget bil. De har en grense på 84dB(A). Det er 10dB(A) mer enn fabrikksbygget bil (om man ser bort fra litt Ferrari og Lambo og slikt), og er i paraksis dobling av opplevd lyd, drøyt tre ganger...

En annen observasjon, er i lovverket, i teksten "Generelt om støy". Lager litt klipp og lim her, og uthever interessant tekst:

"§ 24-1.Generelt om støy

  1. Det skal ikke foretas endringer på lyddempere, motor eller annet som fører til HØYERE støynivå enn det som var tillatt for motorvognen ved første gangs registrering i Norge. HVIS MOTOR ELLER EKSOSSYSTEM ER ENDRET SLIK AT DET VED EN SUBJEKTIV BEDØMMELSE KAN VÆRE TVIL OM AT DETTE ER TILFELLE, KAN DET KREVES FREMLAGT DOKUMENTASJON FOR AT STØYNIVÅET IKKE OVERSKRIDER DET TILLATTE.

  2. Motorvognens støynivå/turtall ved standstøymålemetoden etter ECE.Reg. No. 51 skal normalt være verdier oppgitt av motorvognfabrikanten. I de tilfeller der slike data ikke er tilgjengelige, kan i stedet godtas oppgitt verdier målt av kompetent laboratorium. VED MÅLING ETTER STANDSTØYMÅLEMETODEN SKAL MOTORVOGN I BRUK IKKE HA HØYERE STØYNIVÅ ENN 5 DB (A) OVER DET NIVÅ SOM ER OPPGITT AV FABRIKANTEN FOR NY MOTORVOGN, RESPEKTIVE 2 DB (A) OVER DET NIVÅ SOM ER MÅLT AV LABORATORIUM PÅ DET AKTUELLE EKSEMPLAR. Verdien i vognkortet er det som er oppgitt av fabrikanten (merket F), respektive målt av laboratorium (merket L)."

Så her står det ingenting om at du ikke kan gjøre endringer på eksosanlegget. Men det står at du ikke kan gjøre endringer som medfører HØYERE lyd. Samtidig står det også at det tolereres 5dB(A) høyere enn originalt fra fabrikk. Når de samtidig også legger inn subjektivitet i teksten, er ikke lovverket så rigid som først antatt.

Når DET er sagt, så skjønner jeg også at dette kan bli en kamp, dersom feil person er på jobben. Men jeg tolker dette som at alt ordner seg, bare man ikke legger seg på rygg for fort...

Antall visninger