Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg ble litt inspirert, du har jo mange kloke og fornuftige tanker, men problemet er at i våre dager er det Greenpeace og miljøkrav for alle penga! Det innebærer støykrav, det innebærer utslippskrav, og gud nåde den som måtte tukle med dette, blir helt automatisk gjenstand for øvrighetas vrede! Som sagt....litt godlyd får øvrigheta til å komme i flokk og følge, omtrent som møll til lyset! Ellers er det jo sånn at om du implementerer en kreativ løsning, så er bilen din uansett innom på EU-kontroll av og til! Og er det litt fort lett synlig at du har modifisert noe som er underlagt kontrollens mandat, ja da må kontrolløren bemerke det og utstede mangellapp, subisidært kjøreforbud - alt ettersom.

Når det gjelder lyd og målinger, er det altså litt mer i det enn å plukke frem mobiltelefonen og måle med en eller annen app. Dels skal det være kalibrerte instrumenter, dels er det et krav om det vi kaller "reproduserbare målinger", og det er spesifikke prosedyrer for hvordan målingen skal gjennomføres og hva som skal måles. Det som virkelig ødelegger moroa, er at det kreves iso-sertifisering og godkjenning for både ditt og datt for å kunne utføre og dokumentere en slik måling. Sånn er det bare, og joda, man kan gjerne si at 75 dB eller 75 bananer er det samme uansett. Men da må man altså kunne dokumentere at det virkelig er 75 dB sånn og sånn og 75 bananer sånn og sånn. Derfor må man sørge for at ting er godkjent, og når det gjelder eksosanlegg, er det noe et hvilket som helst autorisert verksted ka nhjelpe deg med. Men gitt det noe spesielle problemet ditt vlle jeeg som nevnt over et sted satset på noen som kan dette med eksos, sånn at du får en god løsning. Du skal jo være fornøyd med det, ikke sant, og helt ikke betale for meget.

Når det gjelder selvbøyde rør fra Nille er det jolly fine det, om de ligner de som er det fra før og de ikke er utformet på en måte som medfører endringer i støynivå eller utslipp, er det neppe en kjeft som bryr seg. Men hiver du på dobbelt så tykke rør, kommer dette med purkemagneten inn i bildet - spesielt om det vises eller høres bak på bilen.

Mhp hjemmebygg er det på ingen måte fritt frem. Det dreier seg om individuell godkjenning, og det stilles fortsatt krav tiil miljø, brann og trafikksikkhet. Uten at jeg har forskriftene foran meg: du får neppe godkjent noe som helst som har et målt støynivå på 95 dB gitt de premisser som normalt sett gjelder for støymåling av kjøretøyer. Til sammenligning gir et vanlig passasjerfly, som SAS sine 737-800, et målt støynivå på typisk 90 dB give or take 5 dB ved et punkt langs rullebanen der man normalt sett har 50 % thrust. Målingene ble foretatt 60 meter fra kanten av en 60 meter bred rullebane og tro meg, du setter virkelig pris på hørselvern når du jobber et sånt sted.

Det har altså jeg gjort, og sånn bortsett fra dette med at den sorten arbeid innebærer et absolutt krav om etterlevelse av gjeldende lover og forskrifter, både generelt på flyplassen og i hver og en arbeidsoperasjon, var det vi kan kalle måleteknikk i praksis noe som kom inn i ryggmargen. Så neida, privat er jeg en av gutta, men fra et jobbmessig ståsted har jeg all forståelse for at gutta hos Biltilsynet, enn si det som utfører EU-kontrollen, må gjøre den jobben de er satt til. Også om det nok er flere enn deg og meg som har sterke meninger om alt det derre Greenepeace-opplegget vi får trødd nedover ørene fra Brussel og omegn. Det kalles vel "utvikling", er det ikke så? Vi må bare leve med det, og forsøke å innrette oss som best vi kan. Lykke til videre med bilen din, måtte du få ordna det derre eksos-greiene på en god måte og ellers med din feiend flotte Audi som jeg har vært med mine VW opp gjennom åra!

Antall visninger