Revisjonshistorikk [tilbake]

Fort gjort å glemme, men de relativt enkle målingene ved EU-kontrollen hhv biltilsynets kontroller og en full laboratorietest er to vidt forskjellige ting. Noe kynisk sett, sånn må det være, om EU-kontrollen skulle vært gjennomført på en like rigorøs måte, ville det for det første blitt en umulig oppgave, både i forhold til å gjennomføre kontrollene, men også i forhold til å holde bilen i "nystand". Man ser mao egentlig litt gjennom fingrene med alle de små, kanhende ørlite grann større, avvikene som uvegerlig vil oppstå over tid. Så nei, man er ikke unødvendig byråkratiske, man har lagt lista på et håndterbart nivå.

En del av dette er - enten vi liker det eller ei - et system der fabrikantene, leverandørene blir gitt et ansvar for å dokumentere at det de selger, det arbeidet de gjør, er innenfor satte krav. Og der kommer dette med normerte målinger og akkrediterte - kall det gjerne godkjente - laboratorier inn i bildet. For at ikke alle skal måtte finne opp kruttet, er det i tillegg bestemt at samme normer, samme direktiver, skal legges til grunn i en grupppe med land, eksemplevis EU, og at en godkjenning fra f.ex Tyskland skal kunne gjøres gjeldende også på Island - eller i Norge for den sakens skyld. Verre er det ikke, men selvfølgelig, du har et poeng, det er en rimelig sikker jobb å være byråkrat!

At dette innebærer betydelige merkostnader? Selvfølgelig, og er vi litt ondsinnede, er det i noen tilfeller kan man nesten tro at det dreier seg om sysselsettingstiltak. Det får vi dessverre ikke gjort noe med, derfor er mitt enkle råd å holde bilen mest mulig standard, eller for den sakens skyld, bruke deler som iallefall ser veldig "standard" ut. I det øyeblikk noe stikker seg ut, eller for den sakens skyld oppstår litt vel mye "godlyd", er det den reneste magneten for å tiltrekke øvrigheta! Og denne greia med "godlyd", det er en skikkelig høydare her, jeg har ved mer enn en anledning sett spanserne formelig rive skiltene av, på såvel mopeder som feiende flotte amcars! Om det også mangler gyldig forsikring, ubetalt årsavgift osv, se det kan man jo bare gjette på, men poenget er, at den kloke sørger for å holde hue lavt og iallefal forsøke å overholde Kardemommeloven.

Og nei, det finnes ingen enkle unntak i regelverket, selv om det i utgangspunktet er sånn at gjeldende krav for nettopp DIN bil i stor grad avhenger av når bilen er typegodkjent hhv registert første gang. En skikkelig høydare for dem som vil ha det "greit" i så måte, er en bil der man slipper dette Greenpeace-tullet, for Norges del er 1989 en magisk grense i så måte, da kom kravet om avgass-rensning versjon 1, da kom katalysotoren på benzinere inn i bildet! Senere har det blitt verre og verre, og når vi i dag snakker om euro6, tro ikke at grensen er nådd! I neste runde blir det enda strengere - hadde nær sagt - byråkratiet der nede i EU må jo sørge for at det ser ut som om de gjør noe, ikke sant :-) ?

DITT PROBLEM? Tja, om du får på plass et uoriginalt anlegg som demper støyen mer enn et orignalt anlegg, og ikke ser for hjemmesnekra ut, ja da vil du sannsynligvis gå under radaren ifht støy. Selvfølgelig, gitt at det ikke er noen morsomme funksjoner som reduserer restriksjonene - les dempingen - ved økt trykk - økt turtall. Dette er jo også en del av bildet, ikke sant? Men så var det denne greia med avgasser og typegodkjenningen da....tukler du med katalystatoren eller noe som påvirker denne på noe som helst vis, ja da skal det altså være godkjent. Derfor bruker du en seriøs aktør - noen som vet hva de driver med - noen som er opptatt av beholde godkjenningen sin. Som et minimum - innhent iallefall råd fra et autorisert verksted med relevant kompetanse på området om du ikke ønsker å tilbakeføre bilen til iallefall tilnærmet originalt oppsett. Når jeg ser på det firmaet som har levert de røra du har under bilen....dette er definitivt ikke et firma jeg ville kjøpt noe som helst til en vanlig gatebil fra. Her tøyer man strikken til det ytterste - og det du nevner - der du beskriver at det blir litt i meste laget med "godlyd" - det er altså noe som virkelig får øvrigheta til å hoppe og danse av fryd! Som jeg forsåvidt har inne på tidligere: det ligger vel neppe ddokumentasjon for denne modifikasjonen i hanskerommet, og sånne "bagateller" som å få dette godkjent og ført inn i vognkortet, har vel ikke engang streiftet forrige eier. Uten forkleinelse for noen: det er så altfor vanlig, og sånne problemer blir så altfor ofte bare skjøvet over til neste eier. Gjerne med lettvinte unnskyldninger som at "man blir aldri tatt". Vel, kanhende det gikk greit for 40 år siden. Sånn er det ikke i dag.

The Bottom Line er at den kloke legger seg på en linje der han slipper å kjenne angst og beven når han ser øvrigheta stå langs veien eller EU-kontrolen nærmer seg. Jeg har selv vært der gjennom alle de tiåra jeg kjørte biler i den meget lave prisklassen. for ikke å snakke om at jeg har vært motorsykkelfrelst en gang i tiden. Dengang sto Biltilsynet med tommestokk for å måle lengden på eksoanlegget, og presterte gjentatte ganger å dra gjengene på boltene som holdt innmaten i pottene flintskalla - de visste ikke engang hvilken vei de skulle skru! Selv om jeg hadde med delekataog og pekte på det innlåtte delenummeret på såvel pottene som innmaten, var det alltid mye dilldall. Skvettlapper var det også krav om dengang, himmel og hav for en kattesjau det var hver gang man skulle vise doningen! Og så var det rett hjem og hive på ekspansjonskammerne og andre festlige ting igjen, sånn at det ble litt fres igjen, for ikke å snakke om godlyd!

Men det var dengang. Nå risikerer man lang og hard straff og det som verre er, og ikke minst: Biltilsynet og Piolitiet har fått bedre opplæring, de har fått bedre verktøy, for å kunne gjøre en best mulig jobb. Den skal de ha - og det du alltid skal ha i bakhodet: disse gutta gjør bare den jobben de er satt til å gjøre, med fokus på trafikksikkerhet. Også i disse etatene finnes det gode mennesker som kan finne på å gi deg gode råd istedenfor dask på lanken, men be advised, det gjelder kun til et visst punkt! For mye lyd er som sagt en av de tingene som er dårlig karma. Likeledes chiptuning og den svarte røykskya som uvegerlig følger med svært mange av disse tuningfirmaene bedriver. Noe kynisk sett, f.ex VAG har helt andre ressurser, et helt annet kompetansenivå når det gjelder å få motoren i en moderne bil til å yte optmalt. Det er som med eksosanlegg, det skal liksom litt mer til enn å øke ladetrykket og drivstoffmengden. Et annet fellestrekk er at det - uten unntak - skal foreligge dokumentasjon aom bekrefter at bilen fortsatt oppfyller satte krav - subisidært er i samsvar med typegodkjenningen eller bedre. Om slik dokumentasjon ikke finnes, da kan aldri bilen bli godkjent. Og hvilken overraskelse: de aller, aller fleste aktører som leverer denne sorten "tjeneste" har en liten tekst i margen et sted: "kjøper bærer selv ansvaret for å fremskaffe nødvendig dokumentasjon" osv osv ! Stikk den! At det finnes de som i det hele tatt kjøper noe som helst fra slike firmaer - det er meg en gåte! Alene dette å slippe et verksted uten autorisasjon til på sin gode venn bilen - det er noe man bare ikke gjør!

Sagt på en annen måte. er ikke endringene innført i vognkortet - det være seg endringer i eksosanlegget eller "tukling" med bilens styringsystem - innebærer det i ytterste konsekvens bruksforbud og inndraging av skiltene til du kan dokumenterte at bilen er brakt tilbake til original stand. Dette kan kun gjøres av et autorisert verksted, ofte er det da kun merkeverkstedene som gjelder. Spesifikt for Audi innebærer dette ofte at man krever at deler av motorstyringen - som regel kun en enhet der firmware er tuklet med - må skiftes med fabrikkny del. Det er ikke billig, men det er så enkelt som at merkeverkstedet må stå inne for jobben de gjør. Skulle man bli tatt med buksene nede her, mister vedkommende mekaniker autoriasjonen og/eller verksmesteren autorisasjonen på flekken. Så strengt er dette regimet, og gitt at man også er tillagt et ansvar for å godkjenne f.ex EU-kontroller, må det være sånn. Tankegangen fra lovgivers side er at en person som tukler med det ene, også kan tukle med andre ting og godkjenne ting som ikke burde være godkjent.

Jeg nevner dette fordi en bil der forrige eier har tuklet med eksosanlegget, meget vel også kan være tuklet med på annet vis. Om du har den minste mistanke om at bilen er "chippet, optimalisert eller på annen måte tuklet med, og dette ikke er opplyst, har bilen en vesentlig mangel med de konsekvenser dette medfører. For min del er dette en umiddelbar dealbreaker, på samme vis som jeg aldri ville kjøpt en bil der eksosanlegget er tuklet med. Heller ikke om det var ført inn i vognkortet, som du forsåvidt har merket, slike endringer fører med seg mange proiblemer man ikke vil ha. Ellers terningkast 6 for at du tar tak i dette problemet FØR du står der med øvrigheta som river og sliter i skiltene! Det gjenspeiler ansvarsøfelse, det gjenspeiler gode holdninger! Lykke til!

Antall visninger