Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel,vi som har kjørt diesel noen tiår, har fått med oss at en dieselbil avgir ekstremt lite spillvarme når motoren går uten belastning. Det er mao reinspikka tull å fyre opp bilen for å la den "gå varm" der den står ute på tunet. Ja, du får kanhende en liten lunk etter en halvtime eller to, men skikkelig varm - det blir IKKE motoren - med litt flaks blir den så varm at nåla i temperaturmåleren såvidt beveger seg. Dette gjelder også om man sitter der som en j.... tosk og ruser en kald motor! Hva i alle dager tenker dere med? Kast et blikk på en sprengskisse av en TDI, så skjønner du hvorfor dette er ekstremt dårlig karma for motoren - uansett om det måtte være aldri så "syntetisk" olje på motoren! Dere skulle vel ikke tilfeldigvis være blant dem som står og syter for at motoren "bruker olje" også? Å jage tutall på kald motor er en skikkelig patent-oppskrift for å ta rotta på hele gullrekka av ting som kan tas rotta på i en motor - ikke bare dieselbrennere!

Nja, jo, jeg har faktisk hørt om de som i sin iver etter å kverke en motor har gjort som deg og satt et kosteskaft på gassen! De klarte faktisk å knekke motoren - på en Ford Cortina. Men hva poenget skulle være, se det må man bare undres over! Uten å ha komplett dokumentasjon for TDI ditt og datt anno 2007 foran meg: det kan være flere årsaker til at motoren ikke lar seg ruse opp på kald motor. Det kan være en temperatursensor og en sikkerhetmekanisme med i bildet, og det kan være at motoren rett og slett "sitter" såpass at den rett og slett ikke vil la seg tvinge opp i turtall! Du sikker ikke noe om hvor kaldt det er - om det er minus 10 - ja da er motoren i seg selv treig - uansett. Og nei, det er fakitsk ikke sånn at du kan tråkke flat pedal på "andre" biler ustraffet, ved sub-zero temperaturer vil enhver bil være "treig" - i større eller mindre grad.

For min del har jeg altså kjørt VW diesel i snart 30 år. Aldri noen problemer whatsoever, men jeg har latså lagt meg til en kjørestil der jeg kjører på momentet, jeg jager aldri turtall. Aller minst på kald motor, da girer jeg konsekvent før 2000 o/min, og er meget snill med gassen. Meed en 2.0 TDI holder jeg så alikevel fint følge med trafikken. Og gjennomvarm - det innebærer at OLJA er varmere enn 70 grader - det blir ikke en TDI før etter 2-3 mil ved si 0 til minus 5 grader. Er det kaldere, tar det lenger tid - gjett hvorfor biler med dieselvarmer har en opsjon for auto-start av dieselvarmeren under kjøring når lufttemerturen går under 5 pluss- 5 PLUSS!!!! På min nåværende bil har jeg dieselvarmer, tidligere hadde jeg som regel elektrisk motorvarmer på bilene mine. Koster lite og gjør livet så meget enklere! Elektrisk varmer monterer man selv på en ettermiddag, det er ikke noen stor greia å gjøre på det på en Golf, og gidder man ikke selv, er det gjort på si en time eller to ved et diesel-elektrisk verksted. Kupevarmer kan man ta med i samme slengen, vips, så slipper dere å "eksperimentere" med kreative løsninger i kulda!

Så neeeeeeeeeeeeeei, det er IKKE "bilen" det er feil med, det er gutta boyz som herved har fått et aldri så lite kurs! Løp og kjøp motorvarmer, ta litt mer vare på bilen, så kan det fort gå bra! Ellers regner jeg med at bilen når vanlig driftstempertur under kjøring, stikkord TERMOSTAT OK. Be advised, er det vesnetlig kadere enn 10 minus, kan det godt være at en TDI ikke når vanlig driftstemperatur. Sånn er det bare, det er prisen for god drivstoff-økonomi. En enkel kur er en papp-plate foran raditatoren, men NB, følg med at det ikke blir FOR tett - og husk å fjerne den igjen etterhvert som våren melder sin ankomst der dere bor!

Antall visninger