1 | opprinnelige versjon |
Benzin i olja er noe dritt, det går ut over mangt og meget, og årsakene kan være mange, mange av de mulige årsakene er rådyre å gjøre noe med. Om du ikke er NAF-medlem, skaff deg et medlemskap uten veihjelp, koster lite og gir deg mye. Etter en uke eller tre tar du et ord med NAF og legger frem dette med verkstedshistorikken du blir nektet tilgang på for NAF juridisk, og tar det derfra. I korthet: dette med at den norske bilbransjen har lagt seg til en uvane med å bruke "personvernet" som påskudd for å holde tilbake verkstedshistorikken tilbake for bilens rette eier, er fullstenidg på trynet - og ikke i tråd med lovgivers intensjoner. Min subjektive oppfatning er at hensikten først og fremst er å skjule egne feil, enn si kilometerjuks, for kundene. Og som vi vet: juks og ansvarsfraskrivelse foregår dessverre i de beste familier. Sånn er det bare, det må vi leve med. Men vi skal ikke akseptere pisspreik og bortforklaringer når vi ber om utskrift av verkstedshistorikken. Dette er - igjen min subjektive oppfanting - et verdidokument knyttet til bilen, og i det øyeblikk bilen ble solgt som ny, inngår dette som en naturlig del av kunderelasjonen. I det øyeblikk det være seg importør eller merkeversktedene tar seg til rette og fortolker lovverket etter eget forgodtbefinnende for å holde tilbake slik informasjon, ja da er tillitsforholdet brutt.
Når det gjelder åsaker osv, vil vår gode venn Kamerat Wizard garantert våkne til liv her! Nå er vel neppe problemet på kritisk nivå, men på en nesten-ny bil som ikke engang er innkjørt...vel....det vil være fornuftig å innhente bilens historikk...om nødvendig med jurisisk bistand fra det være seg NAF sentralt eller en lokal juridisk samarbeidspartner...og ta det derfra. Lykke til!