Revisjonshistorikk [tilbake]

Først og fremst, flere aktører i norsk bilbransje har gått ut og advart mot dette "tilbudet". I beste fall er det en form for forsikring som kanhende dekker alt og ingenting når det kommer til stykket, i verste fall er det reinspikka svindel. For meg fremstår disse aktørene - som attpå til seiler under flere firma-adresser og firmanavn - som noen man rett og slett bør styre unna.

Når det gjelder "superdekning", er det og for seg en grei ting, det gir utvidet dekning i forhold til vanlig kasko, ofte inngår motor og drivverk i dekningen. Men be advised, forsikringsbransjen gir ingenting ved dørene, det går en grense for hva denne "supergreia" dekker, bla foreligger det en begrensninger ifht bilens totale kjørelengde og alder. I korthet: den summen du eventuelt får dekket, reduseres progressivt med bilens alder. Om vi er litt djevelens advokat her: sånn må det nødvendgivs være. Slike begrensninger finnes i alle slike tilleggsprodukter, også de garantiordninger du ellers kan kjøpe hos enkelte bruktbilforhandlere. Men igjen: den derre du har fått i posten: det er mye som mangler på at dette skal fremstå som en seriøs aktør.

Forøvrig er det enkelte selskaper som opererer med en pris før, en helt annen pris etter. Med det mener jeg at du bla betaler for - fritt sitert vilkårene i mange selskaper - å få en erstatning som gjør deg i stand til å kjøpe en "mest mulig lik bil i samme stand" som den du hadde om bilen skulle bli kondemnert. Vel,det er i beste fall en ekstrem overdrivelse. Takstmannen er lært opp og kjøpt og betalt av selskapet, og baserer seg på "listepriser" fra "Rødboka, alternativet et meget selektivt utvalg av påsått "tilsvarende" biler på finn. Med en bil som er si eldre enn 5 år, blir den meget raskt kondemnert fordi det ikke "lønner seg" (for selskapet å reparere si en bulka forskjerm og en dør. Så galt kan det være! "Tilbudet" om erstatning kommer lynraskt, kfr at din avtale om LEIEBILDEKNING kun løper FREM TIL BILEN DIN ER ERSTATTET! Altfor ofte er dette et skambud, basert på etter mitt skkjønn, helt andre premisser enn det som uttrykkelig fremgår av vilkårene. I tillegg fremkommer ofte teksten "endelig erstatning" i bunnen av arket, og implisitt ligger i noen tilfeller, også en avgjørelse om skyld-deling. Om motparten har samme selskap som deg eller er forsikret i et heleiet datterselskap av ditt selskap - ja da er det nærmest automatikk i at man prøver seg på en liten frekkis her!

Derfor: ha ALLTID kamera i bilen, bruk det aktivt etter enhver kollisjon, stor eller liten! Dernest vil du i de aller fleste tilfeller være tjent med å tilkalle politiet og be dem å opprette sak, spesielt om motparten har opptrådt uaktsomt. I denne sammenheng skal du også ALLTID nevnte alle "vondtene" du opplever etter smellen, og i ettertid: oppsøk lege, oppsøk lege, oppsøk lege og få journalført hver minste filleting som måtte kjennes vond ut! Ikke for å "lure" seg til erstatning, men fordi du ellers taper all rett mellom himmel og jord om det går mer enn så og så mange timer! Du finner mer om dette hos bla "Motor", NAF tar opp dette temaet jevnlig. Og tro meg, det lille, ubetydelige "vondtet" du kjenner i ryggen eller nakken, det kan i neste omgang forvandle livet ditt til et smertehelvete. Om det IKKE gjør det, jolly fine! Om det skjer, ja da kommer du til å være meget lykkelig over at du har gjort DE RETTE TINGENE I RETT REKKEFØLGE. Det ligger i kortene at NAF-medlemskap og tilgang til såvel halvannen times fritt rettsråd som NAF sitt nettverk av advokater med relevant spisskompetanse er gull verdt her - mye mer enn det "tilbudet" du nevner innledningsvis. NAF-medlemskap uten veihjelp koster lite og gir mye! Veihjelp har du så alikevel i kaskodeknningen på bilen din, rett nok mot en egenandel på typisk 500 kroner.

Og, leser du gjennom dette en gang til, forstår du HVORFOR du ALDRI må finne på å å godta et "raskt" tilbud om erstating der det står med små bokstaver "endelig oppgjør" eller "endelig erstatning! Kall det gjerne "forsikringsvindel", men det er altså selskapet som står der med B-gjeng briller Ikke hyggelig, men for all del, det finnes seriøse aktører der også - til og med i forsikringsbransjen! For ordens skyld: jeg har selv lært litt om sånne ting på den harde måten, bla etter å ha vært kunde i et og samme selskap i 20 skadefrie år. Når jeg ikke godtok et skambud av den sorten jeg nevner over, ble jeg plutselig persona non grata. Sånn bortsett fra at jeg er en av de dustene som er konsekvent ærlig og rettskaffen, forventer jeg det samme av andre. Jeg er samtidig en sånn gjøk som ikke gir opp i tide og utide, så joda, det ordna seg. Men jeg bytta selskap etter kun kort tid, det utgjorde faktisk flere tusen i spart premie pr år på vår omfattenende forsikringsportefølje, og jeg fikk bla "superkasko" på bilene våre uten tillegg i prisen, ditto utvidet boligforsikring - gjennom et fagforeningsmedlemskap! I neste runde - når jeg plutselig sto der med en flere millioners skade på hus og biler og hele sulamitten - ja da utgjorde dette "skiftet" med sikkerhet flere hundre tusen - sannsynligvis bikka forskjellen et syvsiffret beløp.

THE BOTTOM LINE er at nei, jeg sier ikke at det selskapet du har i dag, er dårlig. Men vær alltid våken, sett deg inn i hva dine forsikringer faktisk dekker, og om du aner at selskapet ikke er helt som det burde være, ja da kan du sjekke bla statistikken hos finansklagenemda: dårlige selskaper har som regel mange klagesaker i forhold til kundemassen. Likeledes vil andelen saker der kundene får medhold, si mye om selskapets saksbehandling, og ikke minst: det finnes også statistikk som sladrer om de selskapene som ikke retter seg etter nemdas avgjørelser. Dette er den virkelig stygge ulven: da står du der og må velge: vil du ta den prosessuelle risikoen og ta saken inn for forlikrådet - i neste omgang tingretten - med den prosessuelle risikoen dette medfører - eller vil du kaste inn lommetørklet og gå for et forlik? Det siste er ofte fornuftig, og like ofte utgjør et forlik en mye bedre løsninger for deg enn det opprinnelige tilbudet. Der er cluet med å benytte advokat som kan dette, og glem aldri: gjør som advokaten din sier! Aldri solospill!

I dette ligger at du nok med fordel iallefall bør sette deg inn i dine forsikringsvilkår, gjerne også pleie dine faste kontakter i selskapet med jevne mellomrom. Dernest er jeg rimelig sikker på at den "utvidede" garantien "noen" forsøker å prakke på deg, neppe er verdt så mye som papiret den er trykket på. Noe kynisk sett, det som fremstår som for godt til å være sant, er ofte akkurat det!

Ellers lykke til med en feiende flott bil, husk oljeskift med filterbytte hver 15.000 km, maks 20.000 km ved mye langkjøring, om du ser nærmere på en sprengskisse av motoren - uansett om det skulle være en TSI eller en TDI - vil du se mange gode grunner til dette. Longlife-service burde etter mitt hode vært forbudt ved lov, uansett bilmerke. Dernest får du din faste verkstedsforbindelse til å tilpasse et serviceprogram for deg og hyppigere service. Vær spesielt ops på at olja i eventuell DSG-kasse hhv firehjulstrekk skal skiftes - med trykk på "skal" - hver 60.000 km,. Ellers er det IKKE sant at "fabrukkbeskyttelsen" mot rust er "god nok" for den norske vinteren og tilhørene salting, om du IKKE har understellsbehandlet bilen din tidligere, gjør det snarest, velg en seriøs aktør - godt arbe' er viktigere enn pris - og husk jevnlig etterbehandling ,typisk annethvert til tredjehvert år. En skikkelig god investering som koster en brøkdel av hva det kan koste å reparere en liten rustskade en gang i fremtiden! Og ja, jeg har kjørt VW i mer enn 25 år, nærmer seg vel 40, fyttinøffen så gamle vi blir etterhvert! Greie biler som gjør "alt" sånn passe bra, pålitelige, rimelige å eie over tid! Jeg har for vane å eie bilene mine lenge og kjøre dem si typisk 4-500.000 før de blir spiker eller går videre til neste lykkelige eier, alt ettersom! Såpass må man kunne forvente av en god bil, men det krever altså et normalt godt vedlikeholdsregime! I tillegg er det en selvfølge at man kjøre med vett, jeg pisker f.ex aldri turtall før motoren, les olja, er gjennomvarm, og vi med 2.0 TDI kan jo egentlig kjøre fra trafikken om vi så girer ved 2000 o/min.

Først og fremst, flere aktører i norsk bilbransje har gått ut og advart mot dette "tilbudet". I beste fall er det en form for forsikring som kanhende dekker alt og ingenting når det kommer til stykket, i verste fall er det reinspikka svindel. For meg fremstår disse aktørene - som attpå til seiler under flere firma-adresser og firmanavn - som noen man rett og slett bør styre unna.

Når det gjelder "superdekning", er det og for seg en grei ting, det gir utvidet dekning i forhold til vanlig kasko, ofte inngår motor og drivverk i dekningen. Men be advised, forsikringsbransjen gir ingenting ved dørene, det går en grense for hva denne "supergreia" dekker, bla foreligger det en begrensninger ifht bilens totale kjørelengde og alder. I korthet: den summen du eventuelt får dekket, reduseres progressivt med bilens alder. Om vi er litt djevelens advokat her: sånn må det nødvendgivs være. Slike begrensninger finnes i alle slike tilleggsprodukter, også de garantiordninger du ellers kan kjøpe hos enkelte bruktbilforhandlere. Men igjen: den derre du har fått i posten: det er mye som mangler på at dette skal fremstå som en seriøs aktør.

Forøvrig er det enkelte selskaper som opererer med en pris før, en helt annen pris etter. Med det mener jeg at du bla betaler for - fritt sitert vilkårene i mange selskaper - å få en erstatning som gjør deg i stand til å kjøpe en "mest mulig lik bil i samme stand" som den du hadde om bilen skulle bli kondemnert. Vel,det er i beste fall en ekstrem overdrivelse. Takstmannen er lært opp og kjøpt og betalt av selskapet, og baserer seg på "listepriser" fra "Rødboka, alternativet et meget selektivt utvalg av påsått "tilsvarende" biler på finn. Med en bil som er si eldre enn 5 år, blir den meget raskt kondemnert fordi det ikke "lønner seg" (for selskapet å reparere si en bulka forskjerm og en dør. Så galt kan det være! "Tilbudet" om erstatning kommer lynraskt, kfr at din avtale om LEIEBILDEKNING kun løper FREM TIL BILEN DIN ER ERSTATTET! Altfor ofte er dette et skambud, basert på etter mitt skkjønn, helt andre premisser enn det som uttrykkelig fremgår av vilkårene. I tillegg fremkommer ofte teksten "endelig erstatning" i bunnen av arket, og implisitt ligger i noen tilfeller, også en avgjørelse om skyld-deling. Om motparten har samme selskap som deg eller er forsikret i et heleiet datterselskap av ditt selskap - ja da er det nærmest automatikk i at man prøver seg på en liten frekkis her!

Derfor: ha ALLTID kamera i bilen, bruk det aktivt etter enhver kollisjon, stor eller liten! Dernest vil du i de aller fleste tilfeller være tjent med å tilkalle politiet og be dem å opprette sak, spesielt om motparten har opptrådt uaktsomt. I denne sammenheng skal du også ALLTID nevnte alle "vondtene" du opplever etter smellen, og i ettertid: oppsøk lege, oppsøk lege, oppsøk lege og få journalført hver minste filleting som måtte kjennes vond ut! Ikke for å "lure" seg til erstatning, men fordi du ellers taper all rett mellom himmel og jord om det går mer enn så og så mange timer! Du finner mer om dette hos bla "Motor", NAF tar opp dette temaet jevnlig. Og tro meg, det lille, ubetydelige "vondtet" du kjenner i ryggen eller nakken, det kan i neste omgang forvandle livet ditt til et smertehelvete. Om det IKKE gjør det, jolly fine! Om det skjer, ja da kommer du til å være meget lykkelig over at du har gjort DE RETTE TINGENE I RETT REKKEFØLGE. Det ligger i kortene at NAF-medlemskap og tilgang til såvel halvannen times fritt rettsråd som NAF sitt nettverk av advokater med relevant spisskompetanse er gull verdt her - mye mer enn det "tilbudet" du nevner innledningsvis. NAF-medlemskap uten veihjelp koster lite og gir mye! Veihjelp har du så alikevel i kaskodeknningen på bilen din, rett nok mot en egenandel på typisk 500 kroner.

Og, leser du gjennom dette en gang til, forstår du HVORFOR du ALDRI må finne på å å godta et "raskt" tilbud om erstating der det står med små bokstaver "endelig oppgjør" eller "endelig erstatning! Kall det gjerne "forsikringsvindel", men det er altså selskapet som står der med B-gjeng briller Ikke hyggelig, men for all del, det finnes seriøse aktører der også - til og med i forsikringsbransjen! For ordens skyld: jeg har selv lært litt om sånne ting på den harde måten, bla etter å ha vært kunde i et og samme selskap i 20 skadefrie år. Når jeg ikke godtok et skambud av den sorten jeg nevner over, ble jeg plutselig persona non grata. Sånn bortsett fra at jeg er en av de dustene som er konsekvent ærlig og rettskaffen, forventer jeg det samme av andre. Jeg er samtidig en sånn gjøk som ikke gir opp i tide og utide, så joda, det ordna seg. Men jeg bytta selskap etter kun kort tid, det utgjorde faktisk flere tusen i spart premie pr år på vår omfattenende forsikringsportefølje, og jeg fikk bla "superkasko" på bilene våre uten tillegg i prisen, ditto utvidet boligforsikring - gjennom et fagforeningsmedlemskap! I neste runde - når jeg plutselig sto der med en flere millioners skade på hus og biler og hele sulamitten - ja da utgjorde dette "skiftet" med sikkerhet flere hundre tusen - sannsynligvis bikka forskjellen et syvsiffret beløp.

THE BOTTOM LINE er at nei, jeg sier ikke at det selskapet du har i dag, er dårlig. Men vær alltid våken, sett deg inn i hva dine forsikringer faktisk dekker, og om du aner at selskapet ikke er helt som det burde være, ja da kan du sjekke bla statistikken hos finansklagenemda: dårlige selskaper har som regel mange klagesaker i forhold til kundemassen. Likeledes vil andelen saker der kundene får medhold, si mye om selskapets saksbehandling, og ikke minst: det finnes også statistikk som sladrer om de selskapene som ikke retter seg etter nemdas avgjørelser. Dette er den virkelig stygge ulven: da står du der og må velge: vil du ta den prosessuelle risikoen og ta saken inn for forlikrådet - i neste omgang tingretten - med den prosessuelle risikoen dette medfører - eller vil du kaste inn lommetørklet og gå for et forlik? Det siste er ofte fornuftig, og like ofte utgjør et forlik en mye bedre løsninger for deg enn det opprinnelige tilbudet. Der er cluet med å benytte advokat som kan dette, og glem aldri: gjør som advokaten din sier! Aldri solospill!

I dette ligger at du nok med fordel iallefall bør sette deg inn i dine forsikringsvilkår, gjerne også pleie dine faste kontakter i selskapet med jevne mellomrom. Dernest er jeg rimelig sikker på at den "utvidede" garantien "noen" forsøker å prakke på deg, neppe er verdt så mye som papiret den er trykket på. Noe kynisk sett, det som fremstår som for godt til å være sant, er ofte akkurat det!

Ellers lykke til med en feiende flott bil, husk oljeskift med filterbytte hver 15.000 km, maks 20.000 km ved mye langkjøring, om du ser nærmere på en sprengskisse av motoren - uansett om det skulle være en TSI eller en TDI - vil du se mange gode grunner til dette. Longlife-service burde etter mitt hode vært forbudt ved lov, uansett bilmerke. Dernest får du din faste verkstedsforbindelse til å tilpasse et serviceprogram for deg og hyppigere service. Vær spesielt ops på at olja i eventuell DSG-kasse hhv firehjulstrekk skal skiftes - med trykk på "skal" - hver 60.000 km,. Ellers er det IKKE sant at "fabrukkbeskyttelsen" mot rust er "god nok" for den norske vinteren og tilhørene salting, om du IKKE har understellsbehandlet bilen din tidligere, gjør det snarest, velg en seriøs aktør - godt arbe' er viktigere enn pris - og husk jevnlig etterbehandling ,typisk annethvert til tredjehvert år. En skikkelig god investering som koster en brøkdel av hva det kan koste å reparere en liten rustskade en gang i fremtiden! Og ja, jeg har kjørt VW i mer enn 25 år, nærmer seg vel 40, 30, fyttinøffen så gamle vi blir etterhvert! Greie biler som gjør "alt" sånn passe bra, pålitelige, rimelige å eie over tid! Jeg har for vane å eie bilene mine lenge og kjøre dem si typisk 4-500.000 før de blir spiker eller går videre til neste lykkelige eier, alt ettersom! Såpass må man kunne forvente av en god bil, men det krever altså et normalt godt vedlikeholdsregime! I tillegg er det en selvfølge at man kjøre med vett, jeg pisker f.ex aldri turtall før motoren, les olja, er gjennomvarm, og vi med 2.0 TDI kan jo egentlig kjøre fra trafikken om vi så girer ved 2000 o/min. o/min.

Antall visninger