1 | opprinnelige versjon |
Tillatt totalvekt har like mye, om ikke mer, med det vi noe forenklet kan kalle hengerens konstruksjon å gjøre. Dernest er det jo så enkelt som heneren skal kunne bremse opp denne vekta, ikke sant? En henger MED brems vil være a complete different matter uansett hvor fort du kjører, og nei, hva som måtte være "tillatt hastighet" er knekkende likegyldig i denne sammenhengen.
Sånn vil Biltilsynet resonnere, og man vil forlange dokumentasjon som bekrefter minst to ting her: at din henger virkelig er identisk - på alle vis - med den hengeren med høyere tollatt totalvekt du viser til OG at din hengeren kan bremses ned på en sikker måte fra en gitt hastighet med økt nyttelast i det omfanget du måtte ønske - her snakker vi ltilsynelatende om 205 kg. Dersom du ikke kan fremskaffe adekvat dokumentasjon fra fabrikanten eller for den sakens skyld, en uavhengig aktør med relevant fagområde til å kuunne utarbeide slik dokumentasjon, ja da det overveiende sannsynlig at snille mannen hos Biltilsynet vil ta en variant over temaet "måkke' komme her og komme her" samtidig med at han mildt hoderystende vinker deg ut av kontrollhallen. Nå kan du jo gjøre en avtale om et møte ogs¨å, og be om råd før du prøver å få godkjent denne endringen, på et passende sted i samtalens gang kan du spørre om hva slags dokumentasjon man eventuelt vil kreve. Det enkleste vil jo være om fabrikanten kan bidra, ellers er ikke statikk- og momentberegninger spesielt kompliserte, problemet er at dokumentasjonen må være utført av en aktør med en form for sertifisering, som igjen må kunne godtas av Biltilsynet.
Sånn er det bare, i tillegg kommer dette med å kunne sannsynliggjøre at hengeren lar seg stoppe uten å skyve bilen i grøfta eller noe annet festlig med høyere tillatt totalvekt. Da har du oversikt over aktuelle problemstillinger, vær imiidlertid klar over at Biltilsynet har all makt mellom himmel og jord til å kreve mer - eller være veldig greie. Det siste hender jo innimellom, det er mange gode og meget godt kvaliserte mennesker i Biltilsynet også, den skal de ha. Problemet ligger i at de har en jobb å gjøre, og det blir riktig utrivelig om de er for snille og du kommer i uløkka fordi hengeren slett ikke klarer å håndtere høyere vekt når det kommer til stykket. Men om du mener det er et poeng å øke tillatt totalvekt, koster det jo lite å prøve, ikke sant?
The Bottom Line er at dette dreier seg om sikkerhet, sikkerhet og atter sikkerhet. Det lefler man ikke med, der tar man ikke snarveier. En ting som ville gjort meg betenkt, er at mange hengere av denne sorten har det jeg kaller "trillebårhjul", altså dekk i små dimensjoner. Fra fabrikanten kommer de med dekk md høy plyrating, eller lasteindeks som vi kaller det i dagligtale, som jo må til for å tåle det trykket man får på en relativt liten flate. Legg til at små dekk rotere voldsomt mange ganger når du får fart på ekvipasjen, derved medfører høy last varmgang. Og jo høyere hastighet, jo varmere blir naturlig nok disse trillebårhjula. Dette blir ikke bedre av at mange i sin iver etter å spare noen hundrelapper, kjøper dekk som har lavere lastindeks når de etterhvert må skifte dekk. Og det må de jo: høy rotasjonshastighet, høy belastning gir økt slitasje.
Min subjektive oppfatning er at det er mange gode grunner til at fartsgrensen på 60 km/t burde vært opprettholdt. det begrenser hastigheten til et fornuftig nivå. Og nei, problemet er egentlig ikke de som tilpasser farta etter forholdene og så videre, du kommer antagelig til å kjøre rundt 70-80 så alikevel. Men så er de de som ser seg blinde på fartsgrensene da - og bare MÅ KJØRE så fort som fartsgrenseskiltet sier - og gjerne 10-20 km/t på toppen av dette. Da kan det fort gå fryktelig galt, og som alle som har litt erfaring i å kjøre med tilhenger vet, om spesielt en en-akslet henger er lastet feil, komme rman lynraskt opp i situasjoner der hengeren og bilen kommer i et aldeles fantastisk pendel-sving. Da er gode råd rådyre, og smartingene som setter seg selv i en slik situasjon, har meget sjelden erfaring nok til å unngå den helt store katastrofen. Derfor: fra meg til deg, kjør med vett, bruk hodet når du lesser hengeren - uansett om du får godkjent økt tillatt totalvekt eller ikke. Lykke til med hengeren og ferien! Husk ellers at i det store utland kan det være 60 km/t som gjelder fremdeles! Noe avhengig av hvilket land vi snakker om, men noe kynisk sett: i andre land, som jo har et helt annet tempo i trafikken, er man svært resitriktive til hengere uten brems i det store hele. Det reflekteres i bla 60 km/t som absolutt høyeste tillatte hastighet, uansett hva norske "eksperter" måtte mene. Kfr også det faktum at gjennomsnitthshastigheten i det norske veinettet ligger så lavt som 62 komma noe!