Revisjonshistorikk [tilbake]

Her fremstår det som om gode råd er rådyre. Om jeg skulle være litt djevelens advokat her, tenker jeg at dette bekrefter regelen om at man skal vurdere sine samarbeidspartnere nøye. Spesielt gjelder dette når det gjelder vår alles beste venn BILEN: jeg lar INGEN slippe til for å fikle med min bil uten å sjekke refderanser - også i Sverige fungerer treskoposten ganske så godt! Dernest er jeg så sær at jeg tar en tur innom sjappa, bla vil et blikk innom verkstedet kunne fortelle mye om hvordan det ligger an. Så har åpenbart ikke blitt gjort her, selv den beste kan feile. Ikke noe å gjøre med det. Greit nok: om vi ser på mulige årsaker her, tenker jeg at et verksted som synes å ha lite kompetanse på relativt enkle ting som dette med glødeplugger, neppe er i nærheten av å ha det som skal til for å skifte en registerreim. Ja, det er tilsynelatende enkelt, men det er liksom et par ting som går an å gjøre feil. Det er overveiende sannsynlig at så har skjedd her, derved drar det med seg både det ene og det andre når bilen blir kjørt i ettertid. Og ja - selv et par kilometer kan være nok til en uopprettelig katastrofe. Et godt tegn er det imidlertid at bilen på sett og vis har vært kjørbar. Det kan tyde på et i beste fall begrenset skadeomfang. Lov å håpe!

Mhp glødepluggene kan dette være en følgeskade, hvor alvorlig den er - se det er vanskelig å se gjennom min berømte krystallkule og fjerndiagnostikk! Det som er sikkert, er at bilen bør fraktes på bergingsbil til et seriøst verksted - gjør litt grundigere undersøkelser denne gang - og ta det derfra. Der har jentungen som bor der flere muligheter enn hun kanskje tror: spør venner, som igjen kan spørre sine foreldre. Spør personalet ved studiesteet. Ta sykkelen eller trikken og avlegg anbefalte verksteder et besøk. Snakk med menneskene der, ta en titt på selve verkstedet: ser mekanikerne fornøyd ut, hvordan jobber de, er det orden, alminnelig godt renhold? Og ikke minst: hvordan er verktøy og arbeidsstasjoner organisert? Det siste er litt mer krevende å vurdere, men det er egentlig så enkelt som å tenke HMS: er dette på plass, ja da er sannsynligvis resten på plass. Dernest er det jo kurrant å verifisere om et firma har drevet en stund - det er alltid et godt tegn.

Innhent en faglig vurdering og en pris, ta det derfra. Det kan være så enkelt som at reima er plassert "et hakk" feil den ene eller andre veien, og at det ikke har oppstått nevneverdige følgeskader. Glødepluggene kan være intakte de - selv om de nok bør skiftes ut fra den kjørelengden du nevnte - typisk kan man vurdere å skifte glødeplugger ved rundt 100.000 kjørte kilometers intervaller. Ikke fordi de ikke kan fungere lenger, men fordi de har en tendens til å sette seg - rett og slett bli vanskelig å få ut. Når det er sagt: for et verksted med rett utsyr og erfaring, er dette en forholdsvis kurrant jobb. Når det går helt galt, ja da er det ofte en kombinasjon av uflaks og en mekaniker som kanhende gjør de rette tingene - men i feil rekkefølge. Ikke ta sorgene på forskudd, det kan fort gå bra, og er det virkelig galt, ja da finner dere løsninger i samråd med verkstedet.

Og ikke la bilen stå for lenge der den står - det fremstår for meg som om den står på et meget uheldig sted, er det kanhende i et av forstedene til Gøteborg der det skjer mye rart på nattestid? Uten kommentar forøvrig, det er enkelte strøk i Gøteborg man bør unngå - uansett om man skal på kort besøk, eller som her: sette bilen på verksted. Sånn er det bare i byer med mer en net par hundre tusen innbyggere over hele verden etterhvert. Når det gjelder nissene som har gått konkurs, kan dere alltid melde inn et krav til boet, men be advised, som regel er det lite å hente for private krav. Som i Norge, det offentlige har fortrinnsrett, og når det offentlige har tatt "sitt", ja da står som regel de andre med lang-lang nese. Men for all del: man fremmer selvfølgelig et krav, men ikke legg for mye penger og tid i å fremme dette kravet - prioriter å få bilen bort-vekk, få den til et seriøst verksted sånn at jentungen får gang på den.

Ellers tenker jeg at om jeg hadde vært student i Gøteborg - tanken var faktisk der for noen tiår siden - ja da hadde jeg nok gitt beng i å ha bryet med å eie en bil. Det er tross alt rimelig greit å reise kollektivt i byen, mens det er tilsvarende ugreit å kjøre bil. Ikke minst fordi Sverige gjennom en årrekke har vært en nasjon som har hatt et sterkt humanitært fokus, i den forstand at man hatt tatt i mot mange flyktninger. Det har gode og mindre gode sider, en mindre god side er at mennesker som av ulike grunner faller utenfor, vil kunne bidra ti lat det ikke er spesielt greit å parkere bilen i Gøteborg. Sånn var det for tredve år siden, sånn er det fremdeles. Ja, det er verre steder, for all del, se bare hen til en unevnelig bydel nede i et dalføre i Luxembourg eller for den sakens skyld, forstededene i Paris. Poenget? Nja, ikke vondt ment, men jeg tenker at hendelsene med bilen der den har stått parkert, gjenspeiler at dere har fått "dosen" med vonde opplevelser for en stund. Forsøk å innrette dere sånn at dere ikke opplever for meget av den sorten igjen.

PAKERINGSBØTENE? Ta saken opp med parerkingsmyndighetene i Gøteborg snarest. Det finnes gode mennesker overalt, også i offentlige myndigheter, ja til og med i parkeringsorganer! Frem til det mosatte er bevisst, ta vare på håpet! Lykke til - for alt hva det måtte være verdt!

Antall visninger