Revisjonshistorikk [tilbake]

For meg fremstår det som om løsningen på ditt problem - gitt at du vil fortsette å ordne med oljeskift og filterbytte der hjemme i garasjen selv - er så enkel som å kjøpe en enkel diagnose-dings sånn at du får tilgang til det vi kan kalle "kommandonivå" og i tillegg til å resette servicevarselet, forteller bilen at den har fått ny og frisk olje. Jeg har selv en helt grei "dings" fra Biltema, kostet noen få hundrelapper og gjør nytta. Nå har jeg VW, det er kanhende litt mer kurrant når det gjelder å kjøpe duppeditter på Biltema, men det er overveiende sannsynlig at det ikke er spesielt vanskelig å finne en tilsvarende duppeditt til din feiende flotte Mazda.

Når det gjelder d'rede merkeverkstedet, fremstår det som om man nok har vært unødig firkanta her, men det har gjerne med en form for lojalitet overfor merkevaren "Mazda" å gjøre, i tillegg har man jo ikke annet enn ditt ord på at olja faktisk er OK og ikke halvblanda med diesel. Om man skal nullstille oljeindikasjonen uten å analysere olja, ja da legger man jo i og for seg hodet på blokka, man kan i ytterste konsekvens plutselig stå der med et erstatningsansvar for et motorhavari.

Greit nok, for de av oss som har etablert et godt kundeforhold med gjensidig tillitt overfor et uavhengig, autorisert verksted er slike ting som dette så meget enklere. Da har du den rene Ole Brumm løsningen her: du kan enten kjøpe duppeditten selv...eller få hjelp av noen som står litt friere i forhold til de hensynene en stakkars merkeforhandler nødvenidgvis må forholde seg til.

Ellers var prisen for olje og filter overraskende grei, hos unevnelige andre merkeverksteder bikker literprisen for olja 700 spenn. Antagelig er det den nye sorgten der oljeboksene er belagt med ekte gull, hva vet vel vi dumme hobbymekanikere om sånne fine bokser? Skjønt - det er kanskje ikke helt sånn,ved mitt merkeverksted tapper man den fine "longlife" olja fra 200 liters tønner!

Uansett, jeg opplever at mitt faste verksted - et uavhengig, autorisert verksted - har en literpris for samme sort olje som ligger vesentlig lavere, nær opp til det billigste alterantivet jeg selv kan kjøpe samme olje for. Denne greia med å lese av historikk og resette ditt og datt, det tar man et par hundrelapper for. Merkeverkstedet lå for noen år tilbake på 700 spenn bare for å koble til diagnoseutstyret. Med dette på toppen av helt rå priser for olje og rekvisita? Det skremmer iallefall de av oss som ikke er politikere eller andre som kan føre alt på "firmaet" til å velge andre samarbeidspartnere som er både rimeligere og gjør vel så godt arbe'.

Alternativet er selvfølgelig å gjøre jobben selv, for en alminnelig oppegående og samvittighetsfull garasjemekaniker med helsa i behold er det normalt sett ganske så mye man kan gjøre selv. Ikke bare er selvgjort velgjort, man sparer noen hundrelapper hver gang samtidig som det er moro, og ikke minst:; man blir bedre kjent med bilen sin, man blir i stand til å ta bedre vare på den. Win-win på alle vis - men be advised: kjenn din begrensing - spør om råd når det butter i mot!

DET JEG OPPLEVER SOM HÅRREISENDE DYRT i din opplevelse med merkeverkstedet, er at man frekt og freidig krever 2000 spenn for en jobb som i realiteten kan gjøres unna på to minutter. Jeg tenker på diagnosebiten: greit nok at man har en fornuftig pris på olje, fitler og arbeid, men prisen for å ta frem diagnoseutstyret - den fremstår for meg som i stiveste laget. Sett i lys av at man kan få minst 4 Biltema-duppeditter for denne prisen - NB husk å spørre om du har tilgang til den funksjonaliteten du ønsker - her resette serviceindikater og fortelle bilen at den kan glede seg over å ha fått ny olje - FØR du løper og kjøper det ene eller det andre! Lykke til videre med en flott Mazda, og måtte du ha like mange gode timer sammen med bilen der ute i garasjen som jeg har hatt opp gjennom årene! Det å få olje under neglene, gjerne litt i håret også - for de som ennå måtte ha hår - det er en sann glede og fryd!

Antall visninger