Revisjonshistorikk [tilbake]

Dette har jeg erfaring med. Gammelt spørsmål, men kanskje noen kan ha nytte av svaret likevel. Jeg har hatt en 1. generasjons D-Max (2009-modell), og nå en 2. generasjons (2016-mod). Det stemmer at de ikke har diffsperre. Jeg tror ikke at de nyeste har det heller. Og ja, jeg vil si at det er en ulempe, selv om Isuzu prøver å kompensere med andre systemer:

De nyere bilene, årsmodell fra sent 2012 (2,5- og 1,9-liters motorer), har antispinn. Dette er samme system som i mange personbiler, der bremsene aktiveres på hjul som spinner. Men da kuttes også gasspådraget veldig, og så kommer man ikke av flekken likevel.

De eldre D-Max-ene, årsmodell tidlig 2012 og eldre, (3-liters motor hvis kjøpt ny i Norge) har differensialbrems i bakakslingen. Dette er en mekanisme som sammen med et tilsetningsstoff i oljen, gjør at bakhjulene låses sammen hvis det ene spinner og går fortere rundt enn det andre. Dette fungerer bra, så lenge begge bakhjulene har et minimum av veigrep. Hvis det ene står på is/snø helt uten grep, fungerer det ikke. Så sitter man der i en stor 4-hjulstrekker som spinner på 1 forhjul og 1 bakhjul og ikke kommer av flekken....

Det går selvfølgelig an å ettermontere 3.parts diffsperre på disse. BGnor og Arctic Trucks er noen aktuelle forhandlere. Ikke billig...

Et triks for å komme seg ut av en knipe, er å sette på håndbrekket akkurat passe, sånn at ingen av bakhjulene kan spinne uten motstand. Må strammes ganske hardt, såpass at du må bruke lavgir. Dette har jeg gjort med stor suksess på 2009-modellen. Ikke prøvd på den nye enda.

Antall visninger