Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, uten understellsbehandling er det definitivt ikke noen evighetsmaskin! En vinter er en vinter for mye, jeg bor rett nok ikke i Oslo, men jeg kjørte bla familiens nye biler direkte fra forhandler til understellsbehandling for noen år tilbake. Og nei, "fabrikkbeskyttelsen" er ikke god nok, jeg mener Toyota ikke understellsbehandler bilene når de kommer til Norge. Hos min f.d arbeidsgiver kjørte vi også Landcruiser til understellsbehandling etter relativt kort tid.

For min del har jeg en svært dyktig understellsbehandler i Mercasol-kjeden i nærområdet. Godt abe' og helt grei pris. etterbehandling annethvert til tredjehvert år, alt ettersom. Det er så enkelt som at "godstoffet" tørker inn over tid, både hulromsbeskyttelsen og den noe tøffere massen som påføres under bilen hørker og krakkeleler etterhvert. Om man etterbehandler annethvert år får man til og med en rustgaranti som faktisk fungerer! Det gjør IKKE den "12 års rustgarantien" som du får fra f.ex VAG: den som finleser vilkårene vil se at denne garantien ikke engang er verdt papiret den er skrevet på. Nå er Toyota litt mer seriøse med garantiene man gir, men akkurat dette med rust er det best å unngå! Ja, god understellsbehandling koster litt, men det koster en brøkdel av hva det koster å reparere rust! Selv om vi ser over en 20-års periode, vil understellsbehandling med jevnlig etterbehandling være en skikkelig god investering! Om den feiende flotte bilen din overlever deg med god margarin, se det avhenger av flere faktorer, men alt i alt, det er unektelig enklere å passe på å gi en bil service og vedlikehold inkludert denne greia med understellsbehandling, enn det er å skifte deler på kroppen din etterhvert som åra går!

Mhp sauefett - lanolin på "fint" - er min subjektive oppfatning at de som markedsfører denne formen for understellsbehandling, tar munnen litt vel full. Dels er det et faktum at dette stoffet er noe enklere å påføre, derved fristet enkelte aktører over evne og slarver i vei: bla gidder man ikke alltid demontere platene under bilen - man bare sprayer utenfra liksom. Det er for alle praktiske hensyn, totalt verdiløst som rustbeskyttelse sett. Dernest er lanolinolje mindre motstandsdykig mot mekanisk påvirking - f.ex vannspruten under bilen - og denne greia med at dette vidundermiddelet angivelig trenter så og så godt inn? Det er bare delvis korrekt. Noe kynisk sett, det er nok av dem som mener at spillolje, gjerne utspedd med litt diesel, også trenger så og så godt inn, og er så og så fortreffelig. Vel, det er ikke helt sant: skal relativt tyntlytende midler som angivelig "trenger inn" fungere etter intensjonen, må man etterbehandle oftere. Og der som ellers, godt arbe' er alfa og omega: man velger samarbeidspartnere ut fra "godt arbe'", altså gode referanser osv, ikke ut fra lavese pris. Og når man finner en god samarbeidspartner, ja da tar man vare på dem - man bygger en god kundelasjon over mange år. For meg er det en tillittsak å slippe noen til på bilen min, det er jo bokstavelig talt min nest høyeste investering bortsett fra bolig! Og det er min livsforsikring at det blir gjort godt arbe'!

Jeg har altså brukt Mercasol-sjappa gjennom en årrekke. På sett og vis er dette et kompromiss mellom mer tyktflytende midler og lanolin. Dvs mer motstandsdyktig mot mekanisk påvirkning, enn si vannsprut, samtidig som den tynnede varianten som benyttes i bilens hulrom "trenger inn" minst like godt som lanolin. Det er til syvende og sist så enkelt at dt vi kan kalle gitterstrukturen i stålets overflate faktisk IKKE lar seg penetrere av noe som helst: vi snakker rett og slett om overfaltebehandling! Lanolin er faktisk IKKE som f.ex en sink-primer her! Jeg harvurdert lanolin og funnet det uaktuelt, som deg sikter jeg på å beholde bilen min så lenge jeg er i stand til å kjøre sjæl, etter den tid går den forhåpentligvis i arv til barnebarn eller noe sånt, mens jeg går over til tog. Verken mer eller mindre. Da snakker vi vel rundt 20-25 år. Min avdøde svigerfar hadde forøvig samme bil i mer enn 40 år, den ble behandlet med spillolje og diesel. Men - det er et stort "men" her: dels ble bilen behandlet med denne blandingen både en og to ganger i året, dels sto bilen stort sett i en tørr og god garasje hele vinteren igjennom. Bilen var rustfri og overlevde svigerfar med god margin som du så treffende formulerer det. Dessverre lot "noen" seg sjarmere til å selge bilen for småpenger før jeg fikk pakka den inn i møllkuler og tatt vare på den til mannens oldebarn. Sånn kan det gikk - jeg håper min bil forblir i familien på noe vis. Oss særinger osv!

Når jeg kjørte si 35-40.000 i året, ja da gikk det i etterbehandling annethvert år. Når jeg nå er pensjonist, er det såvidt jeg kjører noe som helst. Pandemien la jo også en demper på mangt og meget, derved har jeg lagt meg på tredjehvert år. Bank i bordet, det ser veldig greit ut til nå.

Når det gjelder dette med lakk og lakkbeskyttelse: keramisk lakkbehandling er en smule oppskrytt. Du får letta lommepungen, men i det lange løp er det like greit med vanlig voksbehandling. Jeg har prøvd en del varianter over temaet, bla har min "faste" understellsbehandler også bilpleie på repertoaert. Jeg har latt meg forlede til å prøve både det ene og det andre, men ærlig talt, dels varer det ikke så voldsomt lenge før det er på tide med ny behandlig igjen, dels blir det liksom ikke så "bra" at jeg opplever at det er verdt en pen haug surt erhvervede tusenlapper. Ja, det er selvfølgelig greit å slippe å polere bilen sjæl når man ennå er i arbe' og sitter i tidsklemma, men når jeg nå er pensjonist er det bare moro å polere bilene våre, en gang på vårparten, en gang på høsten. Bruker vanlig voks fra Biltema, ditto med resten av det jeg bruker. Litt nøye med å vaske på nogenlunde rett vis, stikkord unngå å lage riper, ditto med voksinga. To biler polerer jeg en liten dag, verre er det ikke. Og nei, jeg tror ikke på å bruke maskin, jeg opplever det som en grei trim å polere bilen. Ja, en Landcruiser er saktens mer krevende enn mine små Volkebozxer, du må kanhende klatre litt for å polere taket, og sette av en dag for å gjøre det sjæl. Men greit nok, vent til du blir pensjonist da, og la andre gjøre jobben for deg frem til da. Men be advised, alminnelig grei voks er egentlig like god beskyttelse som rådyre, keramiske midler. Noe kynisk sagt, voksen trenger like godt ned i porene i lakken med den beskyttelsen det innebærer.

Ellers lykke til med en flott bil, jeg kjørte blant mye annet, LC som tjenestebil i dann og vann. En helt fantastisk bil til å være japs, rett og slett! Noe tung, altfor dyr på alle vis for meg i avgiftslandet Norge, men ellers er det en bil som virkelig passer like godt på fisketur i russisk Karelia (da må du ha schnorkel!) som til en liten snasrtripp tvers over Gobi-ørken, enn si på Autobahn!

Antall visninger