Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, snakker vi om en full NAF-test - som jo er å anbefale for en såvidt dyr bil som dette normalt sett er - får du med stor sannsynlighet det mest komplett svaret du kan få mhp bilens faktiske stand. Men glem nå ikke at heller ikke NAF finner absolutt alle feil og mangler, og man går jo ikke hen og demonterer hele bilen. Det du får er en grei oversikt, og jobben er gjort av et fagmiljø med lang erfaring og etablerte, godt innarbeide rutiner. Ser det greit ut etter en NAF-test, kan du normalt sett sove godt om natta. Når det er sagt: du kan aldri gardere deg helt og holdent, enhver bil kan og vil gå i støkker på et eller annet vis før eller siden. Men det er der et normalt godt vedlikeholdsregime, understellsbehandling med jevnlig etterbehandnling, kommer inn i bildet. Og som vi vet, også Toyota ruster. Nå sier du ikke hvordan opplysningen om "lite rust" fremkommer, er det en opplysning fra selger, greit nok, en bilselger er ikke nødvendigvis din beste venn.

Det er så enkelt som at "litt rust" er rimelig intetsigende, det man kan være sikker på er at der det er LITT rust, kan det utmerket godt vise seg at det man ser, ja det er den berømte toppen av isfjellet! Legg til at bilen har noen år på veien, her er det god grunn til å spandere en FULL NAF-test FØR - FØR - FØR du så mye som tenker tanken på å undertegne kjøpekontrakten, og ta det derfra. Er bilen grei ifht rust og det ellers blir kjøp, ja da sjekkker du status på understellsbehandlingen, er den to år eller eldre, eventuelt bærer preg av at det er en stund siden sist, ja da bestiller du tid til etterbehandling evnt full behandling hos en seriøs aktør ASAP. Sjekk litt rundt, velg en aktør som gjør godt arbe' fremfor laveste pris. På LC er det en drøss deksler under bilen, jeg har sett rustverksteder som ikke gidder å demontere dekslene og bare sprøyter i vei fra utsiden. Det holder rett og slett ikke mål. For min del bruker jeg en velrenommert aktør med Mercasol-skiltet over døra, annethvert til tredjehvert år er passe, godtstoffet tørker rett og slett inn - både i hulrommene og under bilen.

Når det gjelder andre ting, som slitasje på hjuloppheng osv osv, er jobben grei for NAF, og som vi vet, det er mye enklere å avtale utbedring av feil og mangler FØR kjøpekontrakten er underskrevet, enn i ettertid, evnt et passende prisavslag. Og er det for ille - ja da finner du en annen bil, det er ikke rasjonering. Nå har ikke denne bilen blitt kjørt stort, du sikker ikke noe om hvilken motor som sitter i den, men når det gjelder serviceintervallene som er strukket til 20.000 km, er det først og fremst motorolje og filterbytte som er cluet her. Ja, 15.000 km er et fornuftig intervall, men ved mye langkjøring og eller en eier som kjører bilen slik en LC fortjener å bli kjørt - det er en tung bil, spesielt dieselmotorene har rikelig med anvendbar kraft fra lave og midlere turtall - da bør dette være problemfritt. Det jeg ellers ville vært opptatt av, er hvorvidt øvrige intervaller e rpasset sånn nogenlunde på: da tenker jeg på dieselfilter, luftfilter, andre olje- og væskekift. For å belyse dette nærmere: med mine privatbiler sier Møller "longlifeservice", det tilsier at man legger motorens skjebne i hendene på mer eller mindre pålitelige sensorer - typisk oljeskift ved 30.000+. Det er høl i hue i min verden, derfor har jeg i samarbeid med mitt faste verksted fått utarbeidet et serviceprogram med utgangpsunkt i oljeskift med filterbytte - ALLTID filterbytte ved oljeskift - hver 15.000 km. Ved overveiende langkjøring strekker jeg det til 20.000. Ogsåå jeg har dieselmotor, og kjører konsekvent på momentet - jeg trekker aldri turtall. Andre intervaller passer jeg litt på selv, men verksmesteren har stålkontroll - det skal han ha. Omtrent sånn mener jeg en LC bør passes p også, det var den malen vi la til grunn hos mine respektive arbeidsgivere opp gjennom åra. Og ja, jeg har kjørt LC (og mye annet i samme sjangeren) som tjenestebil, så lenge man bare husker på at det er en tung bil, er det en fantastisk bil å kjøre på alle vis. Det den eneste bilen jeg noensinne har kjørt der jeg kan kontrollere bilen med gasspedalen på seriøst vinterføre - den trekker seg rett og slett gjennom kurvene, man sørger for akkurat rett moment - voila - så går den som på skinner!

Det skal tilføyes at spesielt min arbeidsgiver de siste tyve åra i arbeidslivet tok sikkerhet svært alvorlig. Herunder hadde vi alltid de beste dekka som kunne kjøpes for penger, med LC er gode vinterdekk - i praksis Conti eller Nokian - et absolutt must - og da spesielt på tjenestebiler.

The Bottom Line: NAF-TEST. Andre bruktbiltester kan selvfølgelig være greie nok, men da må du bruke tid på å sette deg inn i hva som faktisk er undersøkt og hvordan det blir rapportert på forhånd. Jeg ville foretrukket NAF, og nei, jeg får IKKE provisjon fra NAF! "Tilstandsrapporter" er et alternativ, men de sier altfor ofte alt og ingenting - en rekke med "OK" - f.ex utslitte dekk med knapt nok lovlig mønster føres opp med OK - og dekk til LC er IKKE billige! "Nylig EU-kontroll"? Samme greia der, sier egentlig ikke riktig alt du bør vite. Ellers er dette med selgers kjørestil og kjrøemønster en grei ting å fiske litt på. Generelt vil de fleste roe seg etter 50+, tilsvarende vil f.ex mennesker som kjører tyngre kjøretøyer i jobben ofte ha en svært fornutig kjørestil. Med LC er det et moment til som spiller inn: det er ikke en bil som frister den sorten som tror "aktiv" kjørestil er meningen med livet. Avslutningsvis: sjekk eierhistorikk - hvor mange eiere, hvem har eid bilen før osv osv.. Er det en eller to eiere, hipp hurra, det er en god ting! Ellers lykke til, LC er en av mine desiderte favoritter når det gjelder japanske biler!

Antall visninger