Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, det er (nesten) den eneste motoren fra VW som har blitt karakterisert som "unfamously unreliable", Mao kan drømmen meget raskt forvandles til et mareritt. Uavhengig av dette, om jeg på død og liv ville meg selv så vondt, ville jeg sett i retning Tyskland. Hva du må betale for en kjørbar bil, vil avhenge av flere faktorer, og siden vi snakker om en relativt tilårskommen bil, er det der som ellers: bilenes faktiske stand varierer. Dersom ellers, ta gjerne med deg en sjekkliste i form av en utskrift av "hva-bør-man-sjekke-på-en-bruktbil" og en god venn, så har du iallefall en mulighet for at det kan gå forholdsvis greit. Men som karakteristikken av motoren antyder, dersom du ikke virkelig KAN skru sjæl og har både grei og stor garasje samt verktøy som en proff, gjerne er over gjennomsnittet god til å takle utfordringer ala bestige Mount Everest, bør du heller stikke innom en tysk bokhandel og skaffe deg en bok eller to som forteller om denne bilen, gjerne med gilde bilder som du kan scanne og henge på veggen. Mye billigere, mye mindre kav og stress!

Og nei, det er nok ikke prislappen på selve bilen du skal bekymre deg mest for her, det er løpende driftsomkostninger - les reparasjonsomkostninger - og ditto problemer. Noe kynisk sett, dette er en bil som er best å se på utstilling eller hos andre, å eie den er ikke fullt så hyggelig liksom. Ellers har jeg faktisk sett en sånn for noen år siden der nede i Tyskland. Bilen var flunka ny og sto på gjesteparkeringa på et hotell på landsbygda som jeg camperte på noen dager når jeg var på et seminar i nabolaget, vi som ikke liker å fly og så videre kjører ofte bil, da får vi se sånne ting!

I DITT STED ville jeg heller satset på en nyere Touareg, spar penger en stund så er det absolutt realistisk. Også dette er en bil med visse utfordringer over tid, litt koster det jo, men det er billigere enn å eie tilsvarende Porsche, det er en overveiende pålitelig og driftsikker bil, den er like god på motorveier i det store utland som ute på skauveiene i russisk Karelia....og ikke minst: om du er litt over gjennomsnittet dyktig garasjemekaniker, kan du bli venner med en Toureg.

Et annet, rimeligere alternativ er selvfølgelig den gamle Passat B5, gjerne en bil fra FØR pumpedyse-teknikken gjorde sitt inntog. De er klassisk vakre, og om du studerer de opprinnelige designskissene vil du se at Passat CC ble utviklet herfra. Men velg SEDAN, stasjonsvogna er det så altfor mange av! Husk også dette med rust - VAG har ikke god nok fabrikkbeskyttelse, det har bare gått nedover fra rundt 2000 and on. Får du tak i en god bil: understellsbehandling, jevnlig etterbehandling! NOK ET ALTERNATIV er Passat CC, det er jo en skikkelig fjong bil med mange spennende motorer under panseret, og som VW8, står firehjulstrekk på lista for både Passat generelt og CC spesielt, rett nok som opsjon: W8 hadde firehjulstrekk som standard om jeg ikke husker feil. I det hele tatt: mange mye bedre alternativer enn W8! Et NB: de FØRSTE V-6'erne - som også fant veien inn under panseret på Passat B5 and on - spiste kamaksler. Kurrant å skifte, men det koster skjorta om du ikke kan skru sjæl og ikke er redd for å bestille deler fra Tyskland!

Antall visninger