Revisjonshistorikk [tilbake]

På en fredag ettermidag er det ikke helt passende å "ringe en venn" i Møller-systemet, men for meg fremstår det som om problemet er vesentlig redusert de siste generasjonene av Golf hhv Octavia, dvs fra 2013 and on. Det er så enkelt som at såvel girkassen som motorene er vesentlig endret fra tidligere generasjoner, som andre fabrikanter har VAG et system for å rette opp i slike problemstillinger. Tidligere fulgte jeg med på servicebulletinene og pressemeldingene på VW sine tyske nettsider, det krever tilgang som jeg ikke lenger har, men dersom du ønsker mer spesifikk informasjon, er det ikke verre enn å ringe Møller teknisk. Det man skal være klar over, er at DSG og DSG ikke er det samme, selv om det står "Octavia* eller "Golf på bakluka. Det er minst to varianter av girkassene, og et avgjørende kriterium er motorens dreiemoment. Det er mao ikke samme girkassa i en bil med eine kleine benziner som i en bil med en skikkelig dieselmotor. Naturlig nok betyr dette også hurra for den lille forskjellen mhp svinghjulet!

Nå er jo ikke dette svinghjulet spesielt dyrt, det som gjør det litt dumt, er at det litt arbe' å skifte det. Dernest er det en jobb på iallefall nivå 4 om vi legger Haynes hobbymekker-bøker til grunn.

Og nei, det er slutt på de tider der man kunne finne mer konvensjonelle automatkasser i det være seg VW, Skoda eller Seat. Det er bokstavelig talt lenge siden, nå er det DSG over hele fjæla. Når det er sagt, DSG er helt greit, så lenge man passer på å skifte olje hver 60.000, kjører som folk flest og ellers ikke "tukler" med motoren: det er så enkelt som at "aktiv" kjørestil hhv chiptuning er en effektiv måte å skaffe seg et seriøst problem med overskriften "DSG", er man heldig, er det kun clutchen som ryker, men den er til gjengjeld alt annet enn enkel og billig å skifte!

The Bottom Line er at både VAG, Toyota, Ford-, Nissan- og Mitsubishi står på lista over bilfabrikanter som har hatt dette problemet i større eller mindre grad. Sånn er det bare, trøsten er at verden går fremover - iallefall av og til - og jeg ville ikke vært redd for å kjøpe en hvilken som helst VW eller Skoda fra si 2013 and on i forhold til dette. Noe kynisk sett: det er store problemer, og det er litt midnre problemer. Den virkelig store Achilles-hælen til bilene som kommer til landet gjennom Møller-systemet, er at man ikke understellsbehandler bilene når de kommer til Norge. Derfor er det en ting som gjelder når man vurderer å kjøpe brukt VW evnt Skoda: NAF-kontroll FØR man undertegner kjøpekontrakten - fabrikkbehandlingen er rett og slett ikke god nok, og det man kaller "rustgaranti" er som hos de fleste andre fabrikanter, ikke verdt papiret den er skrevet på.

Hjemme hos oss fant vi et greit kompromiss: mannebilen har manuell kasse, konebilen har7 trinns DSG. Bank i bordet, ingen problemer whatsoever frem til dags dato, måtte det vedvare!

Antall visninger