1 | opprinnelige versjon |
En liten ting med Freelander som storebror lærte på den harde måten: ramma som holder bakakslingen har bolter som skal ettertrekkes ved hver service!!! Det står med feite typer i serviceinstruksen, likevel "glemte" merkeversktedet dette punktet, med ekstraordinære kostnader i seks-siffret størrelsesorden på kun kort tid og få kilometer. Det hører med til historien at alt som skjedde FØR garantien gikk ut, ble karakterisert som "slitasje" av merkeverkstedet og daværende importør, og når den siste smellen kom innafor et par uker fra garantiens utløp og broder kom under vær med hva som var årsaken, ja da ga broder opp og bytta inn bilen med japs! Et stort nederlag, han hadde en sak gående med impotøren i årevis, men dengang var det altså samme importør som en unenvelig "nordisk" bil...trenger jeg si mer? Mercedes og denne nordiske bilen har en ting felles: en importør som har kundebehandling og holdninger til begrepet "garanti" som ligger på stikk motsatt ende av skalen sammenlignet med våre venner hos Toyota. Derved er vi på et vesentlig punkt når det gjelder Freelander: bilen er grei på mange vis, og slett ikke noen dårlig bil, men man må vite hva man går til, man må være villig til å passe litt mer på bilen enn man måtte gjort med f.ex en japs. Gjerne kunne skru litt sjæl og sette seg i hvordan bilen skal passes på.
Verre er det ikke, med dette på plass og et normalt godt vedlikeholdsregime, ja da kan det fort gå greit! Nå hadde vel broder den første Freelander, men konservative fabrikanter endrer ikke på ting i tide og utide, jeg ville helt klart hatt dette med innfestingen av bakakslingen i bakhodet! Det vet sannsynligvis NAF sine mekanikere veldig godt, og som Kamerat Wizard sier, her er NAF-test obligatorisk. FØR kjøpekontrakten underskrives. Mye ryddigere for begge parter, lykke til med en skikkelig entusiastbil, engelske biler har fremdeles sjel og nerve, i allefall LITT henger igjen!