Revisjonshistorikk [tilbake]

Grundig vurdering av behov og kjøremønster, dernest prøvekjøring, er alfa og omega. Det er så enkelt som at noen liker ho mor', andre liker dattera, det er mao en subjektiv opplevelse, der det er deg selv som er den største eksperten. Under dette med "behov" kommer årlig kjørelengde, p.t skal du kjøre mer enn si 20.000 i året for at et par desiliter fra eller til skal monne på drivstoff-budsjettet. En ting du likevel skal ha i bakhodet, er at ladbar hybrid under gitte forutsetninger kan gi noe gunstigere avgifter, dernest er hybrid en motegreie akkurat nå. Kanhende også et par år frem i tid, eller når du skal bytte bil neste gang, det kan gi noe lavere verdifall. Men det var det derre med krystallkula da - bil er uansett aldri noen "god" investering for oss vanlige dødelige.

Fordelen med hybrid er som sagt lavere forbruk, og det er jo problemfritt å kjøre en ladbar hybrid uten å lade - for all del. Du kjører den bare i vanlig hybridmodus og lar bilen ordne resten sjæl, det gir deg vesentlig lavere forbruk totalt sett - som sagt - sammenlignbart med en dieselbrenner. Ikke heeeelt der, men nok til at det er merkbart. Dog - glem de "oppgitte" tallene, vær nøkternt realist og se for deg et forbruk typisk et sted mellom 0,5 og 0,7 ved et kjøremønster med mye småkjøring. De bilene du nevner, er et par nummer større enn Toyota Prius, dessuten er Toyota svært dyktige på nettopp hybride drivlinjer, man legger mer vekt på pålitelighet over tid, velprøvde løsninger og lavt forbruk enn ytelse - mens BMW og Mercedes har et litt annet image å ta vare på her! Jeg vet positivt at f.ex Toyota Prius med konvensjonell hybrid drivlinje er nede i 0,45 på et kjøremønsster med overveiende småkjøring. Det er fenomentalt spør du meg! Der er ikke "de andre", men joda, du sparer noen tusenlapper i året på hybrid drivlinje - om det har noen betydning.

Ellers er det en joker her: greit nok, du har en del småkjøring. Men hvor langt kjører du når du kjører ut av byen? Snakker vi 100 km.........eller kjører du halve Norge på langs? Det er en vesensforskjell her, og så er det hvor ofte du legger i vei ut av byen. Om du har Mer enn 90 % av din kjøring i byen - ja da er det jo absolutt verdt å vurdere å legge disse tusenlappene i en hjemmelader, spesielt om du kjøper nybrid med mulighet til å putte inn denne ladekabelen. Og selv jeg, som ihuga dieselfantast og elbilmotstander, ville faktisk vurdert elbil om jeg hadde hatt bodd i bynære strøk og ellers bare dassekjørt der inne i og rundt byen, og ellers bare hadde et par "langturer" inntiil 10-20 mil i dann og vann. En bil er jo strengt tatt bare et fremkomstmiddel om man har et slikt kjøremønster - det er først når du strekker ut på landeveien, gjerne det som kalles "nasjonalveier" der nede i Europa eller motorveier i det store utland, at dette medkomfort og stabilitet i høye hastigheter, det jeg kaller "anvendbar kraft" og en drøss andre egenskaper virkelig betyr noe. I byen kan man jo like gjerne - like gjerne kjøre en hvilken som helst japs eller elbil!

Som sagt: tenk nøye gjennom behov og kjøremønster, og er du som meg, heftig begreistret for tysk kvalitet, ja da er både den derre med stjerne i snuta og BMW gode valg! Ellers ville jeg jo sett litt nærmere på 3-serie i ditt sted, det er etter mitt hode den beste og mest allsidige bilen i BMW sitt modellutvalg. Og nei, forumet her er vel ikke spesielt flott, de gutta som liksom "driver" det glimrer med sitt fravær, men greit nok - det er iallefall et ærlig forsøk fra en liten krets som holder det hele sånn nogenlunde i gang, og til forskjell fra mer "merkeorienterte" fora, er det større takhøyde, mer bredde her.

Lykke til med tysk bil, det er en helt annen verden enn japs for noen av oss!

Antall visninger