Revisjonshistorikk [tilbake]

Etablert praksis ved garantireparasjoner er at den opprinnelige garantien, altså gjenstående garantiperiode, legger lista, også i forhold til garantireparasjonen. Noe forenklet sett, man gir deg en og bare en garantiperiode ved kjøpet av nybilen, det er altså ikke sånn at garantien på f.ex batteripakka forlenges med 8 år hver gang den byttes. Unntak finnes, og om denne "nye" batteripakka skulle si na-na innenfor relativt kort tid etter at det 1,5 året går ut, er det ikke usannsynlig at man som et minimum ville gitt deg en god deal på en utbedring av problemet. Men alt ut over den opprinnelige fabrikkgarantien, går normalt sett på goodwill-kvoten.

I ditt sted tipper jeg at Tesla resonnerer som så, at halvannet år er tilstrekkelig garanti i forhold til den batteripakka man setter inn, har den ikke gått i stykker til da, ja da er det overveiene sannsynlig at den vil holde en stund. Men i og med at vi snakker om en relativt dyr bil, som i allefall i noens øyne betraktes som top-of-the-line, ville jeg spurt fint om man kunne innrømme deg si 3 års garanti til en god og trofast kunde - eller noe i den retningen. Koster lite å spørre. Og ja, som du sier, hver reparasjon utført med nye deler eller tilsvarende - som "refurbished" normalt sett innebærer - innebærer at akkurat den delen kan forventes å ha samme kvaliteter, samme levetid som en ny del, men som nevnt innledningsvis, det er etablert praksis at man ikke gir utvidet garanti ved det være seg garantireparasjoner. Om du derimot selv betaler reparasjonen, kommer både kjøpsloven og fabrikantens garantier inn i bildet. Hvilke premisser Tesla har for betalte reparasjoner, kjenner jeg ikke til, men VAG hadde en gang i tiden 1 års garanti på "vanlige" reparasjoner, 3 år på reparasjoner der fakturaprisen oversteg et gitt beløp.

Ellers er jo dette med batteripakka den store jokeren med elbiler, både i forhold til levetid, men også i forhold til den dagen eventuelt ny batteriteknologi gjør sitt inntog. Det gjør noe med bilens restverdi, det gode er at man kan kjøre på relativt "billig" strøm innenfor batteripakkas levetid. I ditt sted ville jeg gledet meg over det siste, og ikke bekymret meg så voldsomt over verken det ene eller andre, det kan like gjerne gå bra, den refurbisha batteripakka kan være bedre enn den originale. Sats på det, ha trua, og forhold deg ellers til gode laderutiner. Og sorger og problemer, de tar du når de eventuelt kommer. Lykke til!

Antall visninger