Revisjonshistorikk [tilbake]

Det du ser, er sannsynligvis vanndamp, og nei, det trenger ikke være spesielt kaldt, hvor godt du ser vanndampen som kommer ut fra "røret" har med duggpunkt å gjøre. Og nja, dette med "ren el" - eller det noen tror er "rent elektrisk modus" - er som oftest en sannhet med modifikasjoner. For det første er det så enkelt som at benzinmotoren må gå litt innimellom om du vil ha det godt og varmt inne i kupeen, den utgjør tross alt den eneste varmekilden under panseret. Dernest har fabrikantene gjennomgående lagt seg på at styringsprogrammet sørger for at motoren går litt innimellom for at den skal ha et minimum av driftstemperatur når det blir bruk for motoren, og bruk for den, det får du jo uansett før eller siden - når batterikapasiteten kommer ned på et gitt nivå, ja da må benzineren sørge for å lade batteripakka. Og nettopp er er det mange som tar en dragdriter: de kjører på det de tror er "ren elektrisk drift" til batteriet buler innover, så kjører de videre og lar den stakkars benzineren både drive bilen og lade batteripakka! Vips, så går vinninga opp i spinninga, dette er en ekstremt dyr måte å lade batteripakka på!

I det store hele, ja, i sommerhalvåret kan man kanhende kjøre mer eller mindre "rent elektrisk" i noe større grad innafor en radius på si litt mindre enn praktisk maksimal rekkevidde for batteripakka. Men skal man lenger enn det, er det vanlig hybridmodus som gir deg optimalt forbruk. Da får du til gjengjeld et forbruk som går ned mot det en dieselbrenner klarer, det er bra, når vi vet at benzinere egentlig ikke er spesielt økonomiske! Ellers er det jo lurt å lade batteriet når man kan, altså der hjemme, og husk forskriftsmessig hjemmelader er en ting du MÅ ha!

Antall visninger