Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, som vi sier i andre sammenhenger: det er ikke bare en ku som er løs, det er hele fjøset! Med det mener jeg at det er flere faktorer med i bildet her, og de varierer fra bil til bil. Et punkt som er av stor betydning, er hvordan bilens regenerering er satt opp: det er ikke sånn at man på dette viset kan lade med nærmest ubegrenset effekt, kraftelektronikken ville i såfall blitt veldig, veldig varm, og kjølingen måtte vært begrenset deretter. Se for deg at "noen" har et veldig spesielt helikopter som klarer å plassere elbilen din opp til en drøy mil høyere enn toppen på Mount Everest, og sender den ned en imaginær bakke like fra toppen og ned til bunnen av et like imaginær dalsøkk 20 kilometer lenger ned - tror du produsenten har tatt høyde for noe sånt? Nada! Så ja - et RUNGENDE JA - det ER faktisk en ganske så vesentlig forskjell på dette og en "lang bakke" slik en "lang bakke" vanligvis fremstår ute i den virkelige verden!

Men greit nok, du kan satse på at man har begrenset maksimal strømstyrke ved regenerering, og ellers har mekanismer som kobler ut regenereringen når det blir for varmt....kanhende man da også apliserer friksjonsbremsene for å bremse på farta....vips....så blir det hele ganske meningsløst! Dernest er det jo dette med bilens kraftoverføring generelt - det er på ingen måte gitt at dette er spesielt smart...om Kia sier "nei, nei", det kan faktisk være en grunn for det! Jeg legger her til grunn at du har spurt Kia - og ikke bare har "adoptert" gammel lærdom fra konvensjonelle drivlinker med det være seg manuelt gir eller automatgir - som de fleste vet - det er dårlig karma å slepe en konvensjonell bil om den står i det være seg "drive" eller for den sakens skyld, i første gir! Girskassa lever i verste fall omtrent 300 meter før tannhjula skvetter! Med elbiler kan det være noe annerledes, men det vil kunne variere - f.ex en Audi E-Tron med Quattro er helt sikkert festlig å slepe på dette viset! I det hele tatt: det kan bli et meget kostbart eksperiment!

Dernest kommer den praktiske siden av dette: om du ikke tilfeldigvis har et fast drag på typisk 4-5 meter og mulighet til å feste dette på begge bilene, er du henvist til en vanlig øyebolt og f.ex et hengerfeste på bilen som skal slepe, eventuelt en øyebolt eller tilsvarende der bak på slepebilen, og et slepetau, kanhende en slepestropp. Ja, dette fungerer så lenge det ikke er for høy belastning, men som vi vet, det skal ikke rare "røkket" til før noe ryker! Det ligger i sakens natur at det oppstår økt belastning når bilen som skal slepes står i en modus der den kan regenerere strøm, mao omtrent som å kjøre med en aldri så liten syltelabb på bremsepedalen. Min subjektive oppfatning er at joda, det fungerer kanhende på sett og vis, men uten å ha gjennomført et praktisk eksperiment, du skal slepe bilen rimelig laaaaaaaaaaaaaangt for at det skal kunne regeneres nok strøm til at du kommer hjem. Rett nok kan man se for seg at man sleper med et riktig monster av en bil, i tildels høye hastigheter og således maksimerer regenereringen, men igjen - det vil være en grense for hvor mye strøm som sendes til batteriet på dette viset - stikkord måten produsenten har satt opp kraftelektronikken og regeneringen på. Og igjen- vi snakker om en "nedoverbakke" som er veldig mye lenger enn det produsenten kan forventes å dimensjonere bilen for - du skal ikke se bort fra at man har gode grunner for å skrive denne setningen om "nada sleping" i instruksjonsboka!

The Bottom Line er at det vil variere fra bil til bil. Siden det er et forholdsvis fritt land, er det opp til deg om du vil prøve, men som de fleste som har levd en stund vil vite: det er ikke bare-bare å kjøre lange strekninger med kun et kort slepetau mellom to biler. Med kraftig regenerering blir det med sikkerhet en enda mer krevende øvelse. Noe kynisk sett, dette er ikke noe våre venner med saftblander på taket av sine uniformerte tjenestebiler vil sette pris på, og dersom du rærvkjører bilen foran eller på annet vis skader bil(ene), kan du med 110 % sikkerhet glemme forsikringsdekning. Og svir du kraftelektronikken, røkker av fronten på bilen eller noe annet festlig? Se deg sjæl i speilet- gjett hvem som får lang-lang nese og må betale så det virkelig svir!

La heller idioter med feit lommebok gjøre sånne eksperimenter, fortrinnsvis på bane! Dette e rhelt klart en av de tingene som er bedre å se på YouTube enn å "gjøre hjemme", se f.ex HER: https://motor.no/elbil/dette-er-en-antagelig-den-minst-miljovennlige-maten-a-lade-en-elbil-pa/205702

Antall visninger