Revisjonshistorikk [tilbake]

Det tallet du sikter til, er et estimat for teoretisk maksimal rekkevidde. Det blir til i en regnemaskin, og bygger på informasjon fra flere sensorer, en av dem er helt sikkert total batterispenning. Kall det gjerne elbilens ekvivalent for tallet for rekkevidde i kjørecomputeren i en konvensjonell bil. Det er altså en BEREGNET størrelse, som ikke nødvendigvis samsvarer med den rekkevidden du oppnår i praksis. Det som til syvende og sist avgjør hvor langt du kjører, er det løpende strømforbruket under kjøringen - eller om vi ser litt matematisk på det, summen av den strømmen som blir brukt i en uendelig rekke små tidsluker. Når den summen er lik batteriets maksimale kapasitet, ja da har du brukt opp all strømmen - og nå i vinterkulda er det overveiende sannsynlig at du IKKE kommer så langt som det tallet som står i displayet når du nettopp har trukket ut ladekabelen. Det er så enkelt som at alle elbiler påvirkes av lave temperaturer, noen mer enn andre. Legg til at snø og slaps på veien også har betydning, på samme måte som vinterdekk har betydning, for ikke å snakke om dette med å sørge for at bilen er forvarmet mens ladekabelen ennå står plugget inn før du legger i vei på morrakvisten - alle monner drar!

Du nevner også at dette tallet raser nedover rett etter at du har startet. Dette indikerer bare at strømforbruket er høyere enn det beregningsgrunnlaget som ligger i det vi kan kalle "kjørecomputeren" i bilen din. En årsak kan være at det medgår mer strøm til å varme opp bilen om du f.ex har lagt i vei uten å forvarme bilen - da må jo klimanallegget varme opp bilen med strøm fra batteriet! Og har du en opsjon i displayet som viser strømforbruk akkurat nå, det vi kaller sanntid, vil du se at strømtrekket varierer. Som med konvensjonelle biler, drivstoff-forbruket varirer med hvor hard du er på gassen, med rullemotstand, hvor tungt bilen er lastet osv osv - det er ikke et konstant tall. På en konvensjonell bil har du tall for både momentanforbruk og gjennomsnittsforbruk, sjekk instruksjonsboka for bilen din og se hvilke muligheter du har!

Dernest merker jeg meg at du beskriver at det har skjedd en endring etter en oppdatering. Det kan tyde på at Opel har endret beregningsalgoritmene for det tallet som popper opp i displayet, og ja, man kan endelig også ha endret strømstyringen, men det er lite sannsynlig at man har gjort noe som REDUSERER reell rekkevidde.

The Bottom Line er at du må se på flere forhold for å kunne si noe om dette: er det faktisk sånn at bilens rekkevidde er redusert over tid, eller er det sånn at du legger for mye vekt på dette måltallet - som jo er nettopp det: et tall. I ditt sted ville jeg sett nøye på hvor langt jeg faktisk kom på "tanken", du har formodentlig en trippteller eller tilsvarende. Følg litt med på den og hvor mye strøm du faktisk "fyller" om du har mulighet til å få ut antall kwh som går på "tanken". Ut fra dette kan du beregne et omtrentlig strømforbruk pr mil, og du kan danne det deg et inntrykk av hvor lang bilens praktiske rekkevidde faktisk er. Og ja, over tid vil det også være naturlig at batteripakka får mindre kapasitet, på et eller annet tidspunkt vil du kanhende dippe under 70% av den opprinnelige kapasiteten når bilen var ny, sånn er det bare, men ta ikke sorgene på forskudd, det er forhåpentligvis mange år frem i tid!

Antall visninger