Revisjonshistorikk [tilbake]

Tja, det var en sånn derre "ekspert" som malte fanden på veggen når han hørte hvinet fra turboen på min f.d Passat TDI....som mange ikke vet...denne høyfrekvente lyden ved moderat pådrag er karakteristisk for turboene med variabel turbingeometri i årene fra 97 and on. Bilen min rulla ufortrødent noen hundre tusen videre for å si det sånn - uten problemer whatsoever.

Poenget er at en lyd ikke nødvendigvis er en ulyd. Jeg ville oppsøkt et verksted som kan sine ting, gjerne et verksted med en verksmester av den gamle skolen, gjerne en BMW-entusist! Sånne finnes, bla Jan Reimes bittelille verksted på Bryne har en hel bunch med slike entusiaster. Spør deg litt for, når du finner et slikt verksted i ditt nærområde, ber du om råd der - og tar det derfra. For all del, om det er et problem knyttet til det være seg registerkjedet eller andre ting, er det klokt å treffe åtgjerder FØR det skjer fatale ting i retning motorhavari, men det kan like gjerne være bare lyden. En dyktig mekaniker med relevant erfaring vil kunne si mer ved å bruke stetoskop og eventuelt foreta en nærmere inspeksjon av motoren. Det er mye som kan tikke for å si det sånn, noen tikkelyder er uten konsekvenser, andre kan være et forvarsel om dommedag for motoren.

Nå kjenner jeg ikke Stenshagen, men snakker vi om et BMW merkeverksted skal du ikke se bort fra at du kan finne rimeligere alternativer som gjør like godt arbe' - stikkord uavhengig verksted av den sorten jeg nevner over, eventuelt kan du ta en ringerunde til det være seg Danmark eller Sverige og innhente pris når du har undersøkt hva som bør åtgjerdast. Lykke til!

Antall visninger