Revisjonshistorikk [tilbake]

Først og fremst, her har du helt klart tenkt sikkerhet, ti poeng! Ellers er det sånn at om du vil kjøre lovlig her, ja da er det ingen bønn - av med nærlyset! Nå kjenner jeg ikke funksjonaliteten i din lysbryter, hos VW er muligheten for å benytte tåkelys/tåkebaklys tilstede i alle settings unntatt off, dvs i auto, parklys og den siste - der nærlys/fjernlys er tent uansett lyset i omgivelsene. Auto, som du vel har på din bil også, styrer showet selv avhengig av lyset i omgivelsene. Og ja - hos VAG fungerer også baklyset i tuneller mv - den skal de ha. Men tåkelys/baklys, se det er og blir helt og holdent manuelt - heller ikke i auto-settingen tilpasses dette mot det norske regelverket.

Det er altså sånn at tåkelysene, eller kanhende det vil være mer korrekt å kalle dem grøftelys, ikke har noen forrigling som gjør at nærlyset kobles automatisk ut når man slår disse lysene på. Der må man tenke sjæl - og den eneste posisjonen der man kan slå av nærlyset, er i park. Vil du kjøre lovlig og ikke risikere bot og hard straff om Onkel Politi ser deg, ja da er dette en mulighet. Ellers har NAF denne fortolkningen av lovverket som regulerer lysbruk:

Kurve- og tåkelys skal i utgangspunktet brukes ved tett tåke, eller på spesielt svingete og uoversiktlige veistrekninger:

Du har ikke lov til å ha mer enn to tåkelys. Du kan bruke tåkelysene som kjørelys på dagtid. Du kan ikke bruke tåkelysene sammen med nærlysene. Heller ikke fjernlysene samtidig som du bruker tåkelysene, bortsett fra kurvekjøring i lav hastighet (10–20 km/t).

Når det gjelder tåkebaklys, er det et grunnleggende krav for all lysbruk at man ikke skal blende andre trafikkanter. Dette innebærer i praksis at så snart føreren av en bil med tente tåkebaklys ser lysene fra en bakenforkjørende i bakspeilet, skal tåkebaklyset slås av. Ellers tolker jeg det sånn at tåkebaklys, som tåkelys, primært skal brukes som nevnt over: ved tett tåke - bisetningen som ofte blir glemt er denne greia med andre forhold der sikten går ned mot null - som du sier - snødrev - men også tett regnvær. I de tider da jeg ennå var i arbe', måtte jeg ut til alle døgnets tider, uansett vær og føreforhold, og ja, jeg er spesielt tilhenger av å bruke tåkebaklyset flittig under slike forhold, det er altfor mange idioter på veien som kommer i drittfart uansatt hvor dårlig sikt det måtte være, da utgjør et tent tåkebaklys forskjellen mellom en liten forskrekkelse og stjernesmell.

Nå har det seg sånn at på den bilen jeg kjørte i 14-15 av de åra, kun hadde tåkebaklys, ikke tåkelys eller grøftelys. Jeg gjorde imildertid en aldri så liten endring: jeg koblet inn TO tåkebaklys istedetfor ett - nettopp for synbarhetens skyld. Som du vet, uansett LED eller vanlige pærer, baklyspærer på 5 watt er ikke spesielt synlige, og de smelter så absolutt ikke ned snøen som legger seg heller. Derved hadde jeg ikke helt det dillemaet du nevner, og ærlig talt, når den berømte idioten nesten kjørte i ræva på bilen min mer enn en gang, ja da lot jeg tåkebaklysene forbli tent, det er en grei måte å fortelle sånne kanaljer at de bør holde respektabel avstand.

Men rett før jeg ble pensjonist, kjøpte jeg ny bil. Plutselig fikk jeg både tåkelys, tåkebaklys og mye annet! Så jo, jeg kjenner igjen dilemmaet ditt, men det er fortsatt tillatt å bruke hue er nå mitt resonnement. Ja, om det tett tåke eller ditto snødrev, er det jo faktisk sånn at man tilpasser farta deretter. Det er også sånn at man ser bedre om man slår av nærlys evt fjernlys og kjører på grøftelysene - da snakker vi virkelig dårlig sikt der man knapt nok ser to-tre billengder foran seg. Her hvor jeg bor, er det litt spesielt: det er veldig flatt store deler av veien mellom kåken min og mine f.d arbeidsplasser. Det gjør det ekstremt utfordrende å kjøre under det vi vel kan kalle ekstremforhold, man vet bokstavelig talt ikke om man befinner seg midt ute på et jorde, eller for den sakens skyld, hvor langt man egentlig har kommet. Det blir omtrent det samme som å kjøre ute på en flyplass når landingslys og ledelys er slått av - ingen landemerker, du føler deg til tider aldri så lite fortapt! Og der kommer altså såvel grøftelys/tåkelys som tåkebaklys virkelig til sin rett!

Og siden jeg er rimelig kynisk anlagt: ja - man skal selvfølgelig respektere lovverket. Men, det er et "men" her: man går ikke på akkord med egen sikkerhet. Når du har LED-baklys, ja da har du etter min oppfatning god grunn til å bruke tåkebaklys for å bli sett - også om den underliggende årsaken til at du tenner tåkebaklyset er snøen som uvegerlig suges opp bak bilen og legger seg på hekken. Det er altså ikke nødvendigvis spesielt dårlig sikt generelt, og nei, verken denne greia med lysbryteren slik den fungerer i nyere biler eller konskekvensene av LED-lys var i lovgivers tanker dengang da. Jeg foreslår at du sender et innspill til NAF, og henstiller til at man tar dette opp med rette myndighet. I mellomtiden har du jo en fornuftig forklaring, om d'rede politiet skulle være ute, er 9 av 10 politifolk "en av gutta", det er normalt oppegående mennesker som nok vil ha forståelse for det som for meg fremstår som en fornuftig bruk av tåkebaklys.

Tåkelysa/grøftelysa foran er det verre med, kfr ovenstående. Noe avhengig av i hvilken grad dette er et problem, det er jo egentlig kurrant å koble tåkebaklyset på en egen bryter om så skulle være. Om du legger inn en diode, kan du til og med ha ja takk, begge deler: både en egen bryter og bibeholde den funksjonaliteten i lysbryteren som du har nå.

Antall visninger