Revisjonshistorikk [tilbake]

Tja, jeg har selv en dieselbil anno sent 2014, jeg valgte diesel og nybil helt bevisst, i den hensikt å eie den og ha glede av den til jeg blir så gammel at jeg går over til tog og taxi på permanent basis. I praksis snakker vi da om 20-25 år, såpass bør en nybil av god kvalitet kunne holde. En forutsetning er at man kjører med vett, en diesel har det best når man kjører på momentet, ikke turtallet, spesielt før olja er gjennomvarm - altså et par-tre mil. Dernest sørger man for å opprettholde et normalt godt cedlikeholdsregime, herunder skyr man "longlife" service som pesten og sørger for at motoren får oljeskift med filterbytte hver 15.000 km, og tilpasser øvrige serviceintervaller etter dette. Og ikke minst: man sørger for understellsbehandling og løpende etterbehandling, typisk annethvert til tredjehvert år. Peugeot blir understellsbehandlet når de kommer til landet, derved må du bare sørge for løpende etterbehandling. Det er så enkelt som at "godstoffet", også i hulrommene, tørker inn over tid. Rust kommer innenfra - og det er veldig mye billigere å forebygge enn å "ta" rusta når den etterhvert titter frem. Noe kynisk sett: da er det som regel for sent.

Poenget? Med løpende vedlikehold forebygger man feil og problemer. Verken mer eller mindre. Ja, du må kanhende skifte slitasjedeler innimellom, med "innimellom" mener jeg med det være seg noen titusen kilometers intervaller - som for bremseskiver - eller noen hundre tusen kilometers intervaller - som for bremsecalipere. Det er faktisk ikke en naturlov som sier at det oppstår det du omtaler som hyppige og kostbare verkstedsreparsjoner på en bil etter det være seg 100.000 eller 500.000 kjørte kilometer: selve hensikten med et vedlikeholdsregime er å forebygge dette, det er så enkelt som at med f.ex jevnlig oljeskift, ja da får du ikke motorhavari i morra! Og skifter du de slitne bærebroene i forstillinga etter si 250.000 kjørte kilometer, ja da slipper du å skifte "resten" som påvirkes av dette - og du kjører nye 250.000 kilometer før neste gang du må skifte dem.

Ja, det koster litt, men si at du svir av 10.000 i året på service og løpende vedlikehold. For det første må du regne med en tilsvarende kostnad på en helt ny bil, for det andre vil verditapet, spesielt de tre førte åra, utgjøre veldig, veldig mye mer. Ergo er det dårlig økonomi å bytte bil for ofte. Min modell bygger på å kjøre bilen si 4-500.000 før jeg tenker på å bytte - så langt skal en god bil altså kunne gå uten nevneverdige problemer. Antall år er verre, det er der understellsbehandling og alminnelig vedlikehold kommer inn i bildet. Ja, jeg passer kanhende på bilene mine bedre enn de fleste - og jeg har en kjørestil som jeg tilegnet meg når jeg engang i tiden kjørte lastebil. Greit nok - kanhende du vil profitere på å bytte bil litt oftere enn meg. Det vet du best selv - du er selv eksperten på egne behov, eget kjøremønster osv osv..

Og nettopp det med behov og kjøremønster er noe man bør ha i bakhodet før man løper og kjøper elbil. Tenk ladekø, tenk lademuligheter - mulighet for å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader er alfa og omega. Ellers er jo rekkevidden latterlig lav på samtlige elbiler i dag, jeg har mer "rekkevidde" på reservekanna enn en Tesla X har totalt! Det har du også! Og nei, det vil ikke komme ladestasjoner over en lav sko de første par åra, det er litt mer krevende å få på plass en ladestasjon enn bare å hive ut en boks liksom - det kreves også fremføring av strøm - mye strøm. Det er ikke gjort over natta - og det vil koste mye - dette vil påvirke prisen for å lade langs veien i stor grad - uansett hva vi måtte "synes" om det.

Mhp "miljøet" er det et faktum at det ikke er spesielt miljøvennlig å bytte bil. Nye biler representerer forbruk, alt forbruk gir et betydelig miljøavtrykk, og som de fleste med vanlig gangsn burde kunne resonnere seg frem til, en batteripakke som ofte blir produsert i Kina, med en eneergimiks der kullkraft utgjør si opp mot 60 %, vil alene medføre utslipp som overstiger såvel produksjonen som utslippene fra bruken av dieselbilen din for si et sted mellom 4 og 600.000 kilometer - alt ettersom hvor stor batteripakka måtte være. Selvrølgelig vil elbil-fanboyza forsøke å bortforklare dette, men det er og blir sånn at for verden sett under ett, er 50 % av all elektrisk kraft kullkraft. En elbil er mao omtrent like "miljøvennlig" som et damplokomotiv anno 1900. Et damplok har forøvrig relativt høy virkningsgrad - bare så det er sagt.

Det kommer også nye elbiler i en jevn strøm, det gjør noe med verditapet, og kommer det ny batteriteknologi "i morra", ja da blir det en skikkelig kald-dusj for de som kjøper elbil i dag.

Mva? Det er bare en liten del av helheten her. Det er hevet over tvil at det vil komme bruksavgifter som gjør det minst like dyrt å kjøre elbil som å kjøre konvensjonell bil i dag. Det er så enkelt som at når tilstrekkelig mange kjører elbil, ja da vil Staten "ta grep" for å opprettholde Statens inntekter på samme nivå som man har "blitt vant til" med verdens høyeste beskatning av bil generelt. Sånn har det vært siden man engang på 50-tallet fant på begrepet "luksus" og assosierte det med "bil", vips, så hadde man et påskudd til å skattlegge både innkjøp og bruk av vår alles kjære bilen! Å tro at elbil vil være "billig" i fremtiden, er som å tro på nissen! Og tro meg, nissen er IKKE valgt inn på det kgl norske storting! Uten å gå inn i en lang polemikk over emnet: allerede i dag er den faktiske kostnaden ved det å eie og bruke elbil på omtrent samme nivå som en konvensjonell bil. En del av dette er en høyst reell usikkerhet omkring levetiden på batteripakka og de konsekvensene dette har for elbilens økonomiske levetid - det kommer man dessverre ikke utenom.

Når det er sagt, om elbil skulle føles "riktig" for deg, vil du komme forholdsvis greit ut av det om du velger en nøktern, fornuftig elbil - kall det gjerne en passe stor, folkelig elbil. Jeg må medgi at jeg er veldig imponert av det PSA har fått til på kun kort tid her, både Peugeot og ikke minst Citroen har lansert feiende flotte elbiler, som har bruksegenskaper som etter mitt hode gjør dem til et veldig mye mer fornuftig alternativ enn store, tunge elbiler med overdreven fokus på påståtte ytelser, "autopilot og gudene må vite hva man markedsfører unevnelige biler med! Mye bløff når det kommer til stykket, i tillegg dårlig kundestøtte, dårlig kvalitet - og hvem trenger vel 4-500 hk i en personbil i et land der snitthastigheten i det offentlige veinettet er 62-63 km/t?

Siden du er "frankofil" fra før, ville jeg absolutt sett i retning av PSA. Kanhende også Mercedes, også er har man elbiler som virkelig fortjener "stjerne" i grillen! Og "når" det mpåtte være riktig å bytte? Ja, det vet du egentlig best selv! Du har egentlig en god bil i dag, og verditapet de neste årene vil være relativt konstant, det koster deg altså ikke noe fra eller til å beholde bilen en stund til. Si et år eller to - da har du rom for å vente på ny elbil - p.t er leveringstidene lange - og du har også rom for å vente på eventuelle nye varianter over temaet, gjerne ta et ar runder med prøvekjøring av forskjellige alternativer. Ja, Skoda Enyaq er også verdt å se på, for all del, likeledes Hyundai Kona og nye NisseLeif! Men igjen - PSA har virkelig sjarmerende alternativer, og om du har et godt kundeforhold gjennom mange år til nettopp PSA - dette er absolutt verdt å videreføre, som alltid ellers: gode samarbeidspartnere skal man ta vare på! Lykke til!

Antall visninger