Revisjonshistorikk [tilbake]

Nja, med gode dekk og piggkjetting på lur, skal det mye til for å stoppe en god bakhjulstrekker. Men såvidt jeg forstår, er Mondeo en bil som er levert med både bakhjulstrekk og forhjulstrekk avhengig av hvilken årsmodell vi snakker om - samt firehjulstrekk. Ja, man kommer forsåvidt stort sett frem med forhjulstrekk også, men kombinasjonen dyp snø og forhjulstrekk er dårlig karma. Der en bakhjulstrekker graver seg ned og skyver seg frem oppå snøen, vil en forhjulstrekker ha en lei tendens til å flyte oppå snøen. Om veiene blir brøyta før du skal ut å kjøre der du bor, jolly fine. Om du opplever at du ofte kjører på ubrøyta vei, ja da vil ikke forhjulstrekk være noe for deg. Men du er selv eksperten på eget kjøremønster og hvilke forhold som gjelder der du bor. Bakhjulstrekk duger, men be advised, her snakker vi en relativt moderne bil med moderat bakkeklaring! Det er altså ikke riktig samme fremkommeligheten som f.ex en eldre firkant-Lada med bakhjulstrekk! Omtrent samme bakkeklaring som en moderne "SUV", trenger jeg si mer? Når jeg gikk over fra Laddis til VW diesel med forhjulstrekk, fikk jeg en hel gullrekke med aha-opplevelser! Etterhvert lærte jeg meg jo begrensningene, jeg måtte tilpasse meg litt og slutte å tro at jeg bare kunne pælme rett gjennom høye brøytekanter og sånt!

Nå har jeg fremdeles VW, men med firehjulstrekk. Bakgrunnen for å velge firehjulstrekk er at jeg som deg, bor på landet, og mens jeg ennå var i arbe' måtte jeg ut til alle døgnets forunderligste tider. Rett nok er det milde vintre her hvor jeg bor, men når det først kommer snø, ja da skal man ha takk! Sporadisk er det også skikkelig heftig vintervær over en uke eller tre. En underkommunisert ting med firehjulstrekk, er at det gir deg vesentlig bedre stabilitet året rundt, uansett føreforhold, uansett veidekke, uansett hastighet. En forutsetning for dette er at du har LITT trekk-kraft på bakhjula hele tiden, med Haldex innebærer det fra Haldex 5 and on. Hvordan Ford sitt firehjulstrekk fungerer, er jeg usikker på, men vår gode venn Vizard er ekspert på Ford og kommer sikkert til å trigge på spørsmålet ditt i morgen tidlig.

Når det gjelder fremkommelighet, er dette egentlig bare en ekstra bonus som følger med. Med firehjulstrekk skal det svært mye og svært dyp snø til for å stoppe deg. Men er det ekstremt glatt - si underkjølt regn - da er det likevel kjet å ha kjettinger i bakhånd. man vil jo gjerne stoppe, må vite, og firehjulstrekk hjelper ikke akkurat på den biten!

The Bottom Line er at jo, Ford Mondeo er en feiende flott bil, du får også som regel attpå til mye god bil for pengene, av en eller annen grunn synes det som om verdifallet er noe høyere enn for sammenlignbare biler. Ankepunktet mot en bilen du har tittet på, er altså dette med forhjulstrekk. Men greit nok - det kan fungere - på normalt godt grøyta vei. Du bør også kjøre med en viss conduite, en forhjulstrekker blir understyrt om du presser den for hardt i kurvene, mao sitter du plutselig i verdens største rattkjelke med heller dårlig ratt-respons og ikke en bil om du ikke tilpasser farta etter forholdene. Det kan fort gå bra, men kjør defensivt til du kjenner bilen.

Jeg merker meg også overfeite lavprofildekk på bildet. Vinterdekka bør være en mer "normal" dimensjon, for brede vinterdekk er noe dritt på snø. Og når du snakker om et sted som kanhende har seriøse vinterforhold, ja da er det kun en ting som gjelder: Nokian Hakkapellitta, med eller uten pigg alt ettersom hva du føler for. Mye is - uten tvil piggdekk. Litt av hvert og lang erfaring, ja da kan du greie deg godt med piggfrie også, men føler du deg tryggere med pigg - ingen tvil! Vil du ha et allrounddekk, tenk Continental. Michelin er gode greier på barmark / is, men på snø er det ikke optimalt. Andre dekk enn de to første duger ikke for seriøse vinterforhold. Lykke til!

Et PS: Med forhjulstrekk er kjetting uansett kun for kortere distanser, slagene fra kjettingene tar rotta på drivleddene på en forhjulstrekker om du drar på for mye eller kjører for langt med kjetting!

Antall visninger