Revisjonshistorikk [tilbake]

Rosende ord fra Kamerat Helmar mottatt med stor takk, og ja, det finnes drøssevis med tester av vår alles kjære Niva, en skikkelig klassiker gjennom flere tiår - ingen over, ingen ved siden! Iallefall så lenge vi holder girkassa utenfor...denne ble som kjent overtatt mer eller mindre uendret fra firkant-Laddisen. For de som bruker bilen kun på vei, er dette problemfritt, men for de som tar en tur ut i skogen, opp i trærne, er dette med girkassa noe man bør ha i bakhodet og kjøre deretter!

Når det er sagt, Niva har også diffsperre, og som billedbladet "Nå" så treffende fastslo når de "testet" Niva, denne skarper noe forferdelig når den betjenes i fart! Dette var gjenstand for mange ukvemsord om denne "drittbilen" fra de såkalte "ekspertene" i "Nå", at de selv åpenbart var analfabeter og ikke klarte å lese den klare, sterke teksten som i klartekst sier at spaken for inn- og utkolbling av diffsperrra ikke skal betjenes under kjøring, se det glemte de å nevne! Sånn bortsett fra å lese instruksjonsboka: i datidens eksportmodeller av Niva sto denne teksten på flere språk i midtkonsollen - både russisk, engelsk og jeg mener også norsk! Helt fantastisk, d'rede testlaget fikk kanhende en marsipangris fra "noen" for å finne noe negativt å si om Niva :-) ? Billedbladet "Nå" lå jo i sin tid nær opp til å være et politisert Se og Hør, må vite! Bla gjorde man også narr av våre gode venner i Pravda når de skrev en artikkel om de første fotoboksene der utenfor Kristiandsand for mange år siden: Pravda mente at slik overvåking av et lands borgere ikke var bra! Billedbladet "Nå" rykket umiddelbart ut og siterte altså samferdselsdepartementet, som bedyret at dette med fartsboksene bare var et "eksperiment", og aldri ville bli aktuelt å innføre i stor skala!

Men, tilbake til vår alles kjære Niva: den vanligste versjonen er det korte, tredørs, solgt i enorme antall i øst, men også eksportert til de aller fleste land i Europa, for ikke å snakke om mange andre land i verden forøvrig. Som firkant-Laddisen: en skikkelig verdensbil! Det mange ikke vet, er at den også finnes i en lang, 5-dørs versjon. Skikkelig stilig, samme bakkeklaring, korte overheng, men mer bagasjeplass og bakseteplass, rett og slett en feiende flott stasjonsvogn ala Niva! Under panseret sitter det stort sett varianter over temaet Ladas egen R4 benziner, rundt 75-80 hk med relativt lang slaglengde gir helt greie ytelser og anvendbar kraft fra lave og midlere turtall. Ikke akkurat noen motorveisracer, men det har da heller aldri vært meningen. En dieselversjon med minst en versjon av PSA sine dieselmotorer finnes også, men i Russki' Federatze' er ikke verken benzin eller diesel spesielt dyrt, derved er Niva først og fremst en benziner. Og nei, det er ikke noe så simpelt som en "SUV", Niva har kraftuttak både foran og bak, og blåser fletta av en SUV når det gjelder fremkommelighet. Selvfølgelig...så lenge man har dette med girkassa i bakhodet! Men skulle det gå galt, ja da er det ingen heksekunst å skifte girkasse, og når såvel Niva som firkant-Laddisen er produsert gjennom 4 tiår over samme lest - rimelige deler, nye som brukte, finnes i søkk og kav!

For sanne entusiaster så jeg senest i går reklame for et bilblad på russisk TV: i de kommende utgavene kommer man til å bringe flere artikler over vår kjære Niva, og for oss med litt andre interesser enn "folk flest", vil man gjennom disse utgavene legge ved noen deler hver gang, tilsammen et komplett plastbyggesett, som ferdig sammensatt blir til en feiende flott modell av den klassiske Niva! Noen biler dør aldri - de forblir i vårt minne i all evighet! Niva er en sånn bil!

Antall visninger