Revisjonshistorikk [tilbake]

Stikkordet her er at olja må være gjennomvarm. Noen vil hevde at 50 grader er "nok", i min verden unngår jeg å være hard på gassen til oljetemperaturen er rundt 80 - da er både olja og motoren forøvrig gjennomvarm. Med en dieselbrenner tar det typisk 2-3 mil, altså litt mer enn et par minutter, ved under 10 minus kan det hende vi snakker enda litt lenger. Når det er sagt: med såvel min f.d 1,9 TDI som min nåværende 2.0 TDI innebærer det ikke annet enn å unngå å jage turtall, i praksis girer jeg som om jeg hadde en redline ved 2000 o/min, og jeg er snill med gassen, verre er det ikke. Kall det gjerne en myk kjørestil - jeg har tatt meg meg noen vaner fra den gang i ungdommen når jeg kjørte 10-tonner - altså en liten lastebil. Og be advised, det er ikke hastighet som er nøkkelen her, det er turtall. Min Golf snurrer vel rundt 1700 o/min ved 90 i sjette gir, det gir snaue 1900 o/min ved 100 km/t på samme gir. Nå ville jeg vel neppe kjørt over 90 på en kald dag som det du beskriver - det kan jo faktisk være flere gode grunner til å ta det litt piano på vinterstid - isdannelse på veien f.ex! La de andre frese avsted - tenk på bilen din, tenk sikkerhet!

Det koker ned til at du kommer langt ved å venne deg til å kjøre mer på momentet enn å jage turtall, legg vekt på å kjøre mykt, planlegg litt mer enn du er vant til - se langt frem og les trafikken, da går alt så meget bedre - og motoren på bilen din lever lenge i landet! Jeg kjørte selv min f.d Passat B5 TDI rundt 500.000 km - da hadde ikke motoren målbart oljeforbruk mellom oljeskiftene her hjemme - litt mer på motorveier i det store utland - og den bokka med letthet 200 km/t kun kort tid før den ble smadret av en trafikal idiot her hjemme. Så ja - det betyr faktisk veldig mye for motorens indre liv å ta det piano så lenge olja ikke er gjennomvarm! Jeg lærte meg dette når jeg engang i tiden kjørte hissige motorsykler - der var det om mulig enda mer kritisk!

Ellers vil jo enhver som ser på en sprengskisse av f.ex en TDI-motor innse at det er veldig mange gode grunner til å stryke denne motoren litt med hårene når den er kald, dessuten er det veldig lurt å passe på oljeskift og - alltid ved oljeskift- filterbytte! Maks 15.000 km, 20.000 km ved mye langkjøring, "longlife-service" burde vært forbudt ved lov - den "moderne" olja er faktisk IKKE bedre, den degraderes på samme vis som vanlig syntetisk eller delsyntetisk olje, vi ser det bare ikke like lett som før - i hine dage ble olja svart - det gjør den ikke i samme grad lenger. Det har imdilertid mer med tilsetningstoffer og Greenpeace-leamikk å gjøre - mao olja blir degradert - men vi ser det bare ikke! Nå sier du ikke noe om hvilken bil du har, men dieselbiler generelt setter pris på de tingene jeg nevner her! En ekstra bonus er at du reduserer forbruket vesentlig! Ellers har du gjerne muligheten til å bruke en elektrisk motorvarmer du der du bor? Disse koster ikke allverden, et "kit" med kupevarmer og en varmekolbe er normalt sett greit å innstallere. Anbefales!

Lykke til!

Antall visninger