Revisjonshistorikk [tilbake]

Først og fremst, det finnes bedre investeringer her i verden enn å kjøpe en HiLux i tidenes litt ut på dagen og vente i 28 år på at den skal "doble" seg i verdi. Dette regnestykket var heller ikke inflasjonsregulert, med de konsekvenser dette har for tallet med to streker under. Vær forøvrig ops på en ting med den aktuelle bilen: den har nærmest stått stille i alle disse årene - det innebærer at den som eventuelt har ventet i alle disse årene, har hatt en betydelig kapitalkostnad som en følge av bundet kapital. Nå er vel et eventuelt bil-lån forlengst nedbetalt her, men noe kynisk sett, det er kke urelastisk å skaffe seg en avkastning på 10 % pr år på annet vis - da går det IKKE 28 år før verdien er doblet! Du kan også investere i bolig, om vi regner på samme måten som med nevnte Toyota, har de fleste av oss som har kommet litt opp i åra, typisk opplevd en verdistigning der vi kan snakke om både 5- og 6-dobling av opprinnelig kostnad. Poenget er...at det er ekstremt sjelden det "lønner seg" å investere i bil - for investeringens skyld.

Når det gjelder en feiende flott bil som en du nevner, er det andre grunner som er mye, mye viktigere enn eventuell "gevinst" en gang i fremtiden! Om du kjenner bilens historikk, eventuelt er i familie med han som kjøpte bilen som ny og eide den stor del av livet, er det skikkelig artig å la bile nleve videre "i familien" i noen tiår fremover, til den engang blir et virkelig klenodium! Jeg hadde selv et sånt prosjekt, en bil som hadde vært i samme familie i mer enn 40 år, men tror du ikke "noen" så sitt snitt til å nærmest gi bort bilen til en "kjekk mann" når jeg snudde ryggen til!

Tidligere overtok også jeg en eldre bil fra et dødsbo i familien, dvs jeg kjøpte bilen meget billig, det var en Moskwitch -74 med kun 30.000 kjørte km eller 14-15 år eller deromkring. Jeg kjørte den en kvart million kilometer til og hadde mye glede av den før den gikk videre til neste lykkelige eier,. I dag angrer jeg på at jeg brukte den, den burde vært lagret tørt og godt og kun brukt på søndager!

Sånn er det egentlig med denne Citroenen også, det er nærmest helligbrøde å bruke den i hverdagen. Den bør taes vare på og brukes ved spesielle anledninger, verken mer eller mindre, eventuelt selges til en sann entusiast - en som vet å verdsette det som i realiteten er en feiende flott fransk klassiker fra nyere tid! Gleden over å eie et sånt klenodium er i mitt hode mye større enn kroner og øre! Ellers kan du selvfølgelig påregne at bilen iallefall ikke taper seg spesielt mye i verdi ti-tyve år frem i tid, men du skal vente veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeldig lenge for at den skal gi egentlig gevinst - det virkelige potensialet her ligger i å glede seg over bilen, gjerne minnes han som engang hadde denne bilen som sin øyensten, i årene fremover! Lykke til, måtte bilen bli tatt vare på!

Antall visninger