Revisjonshistorikk [tilbake]

Det mest hensiktsmessige ville formodentlig vært å bytta ut bilen med en firehjulstrekker av samme sorten, men det koster antagelig mer enn det smaker. Det forunderlige er at "alle" har fokus på "fremkommelighet" når det gjelder AWD, men realiteten er at den viktigste fordelen med AWD er at bilen blir vesentlig mer stabil - året rundt- uansett føreforhold, uansett hastighet. Detet med "bedre fremkommelighet" er en hyggelig bonus - noe som følger med på kjøpet liksom!

Ellers har du de beste vinterdekka som kan kjøpes for penger, og gitt at det ikke er "klonk is", gjerne dekket av et lag med vann, burde dette vært problemfritt. Dog - en bil på over 2 tonn krever sin mann, jeg tenker at det vil ta noe tid for deg å bli kjent med bilen. Ja, kanhende du må gjøre noe mer defensivt, SUV og realtivt høy bakkeklaring er liksom ikke helt "der" når det gjelder kjøreegenskaper og veifølelse, og det blir strengt tatt ikke bedre av at du kun har bakhjulstrekk.

Når det er sagt, et godt bakhjulstrekk er for mange å foretrekke fremfor forhjulstrekk. Dog er det en annen kjøreteknikk, det tar i det hele tatt litt tid å bli fortrolig med, spesielt om du tidligere har kjørt forhjulstrekk. Ikke fordi en forhjulstrekker er "bedre", men det er andre indikatorer som sladrer om at det går for fort: en forhjulstrekker går f.ex svært lett fra "trygg og god" på veien til verdens største rattkjelke uten styring i svingene om du er for hard på gassen eller ikke evner å tilpasse farten etter forholdene. Med bakhjulstrekk vil rumpa på bilen lett føles "utrygg", men tro meg, det skal svært mye til før hekken slipper når du blir kjent med bilen. Det at du registerer slike ting som "båtfølelsen" er en god ting: ta det litt piano. kjør defensivt, gjør deg kjent med bilen og gi den en sjanse eller tre!

EN ANNEN TING du kan gjøre, er å finne en stor, åpen plass med is hhv snødekke på, og lære deg bilen å kjenne. En time eller to lærer du mye av. Og nei, jeg ville ikke gått over til piggdekk sånn uten videre, det blir nødvendigvis ikke noen stor endring - selv om piggdekk defintivt er en fordel på isdekke som beskrevet innledningsvis, med en så tung bil. At det er krevende, både med en tung bil og piggfrie dekk? You bet - sett firehjulstrekk øverst på lista neste gang du bytter bil!

EN TING som kan gi problemer med elbiler på vinterføre, er regenereringen. Om du kan endre denne, eventuelt slå den nærmest helt av, kan det gjøre underverker på vinterføre. Kfr forøvrig flere artikler over emnet i den senere tid - dette er tydeligvis problematisk med enkelte elbiler.

Ellers kan det fort gå bra, du har en svært god ESP, du har gode dekk, du har helt klart lang erfaring med å kjøre på vinterveier. Det eneste som mangler, er å bli litt mer kjent med den nye bilen din. Mitt stalltips: glem dette med "trafikkflyten", du kommer så alikevel tidsnok frem! Det kan godt være at du vil være mer komfortabel med en noe mer defensiv kjørestil med denne bilen, sånn er det bare av og til. Jeg har det vel på sett og vis samme følelsen som det du beskriver av og til, men du og du - når du ser rundt deg på vei til jobben og oppdager at "de andre" ligger strødd der ute på jordene, da vet du at du scorer høyt på det derre med å tilpasse farten etter forholdene! Lykke til videre med en feiende flott bil - det kan fort gå bedre etterhvert!

Antall visninger