Revisjonshistorikk [tilbake]

Nå har du jo svaret selv: om du vil ha en bil som trekker sjampingvogna uten problemer, ja da velger du diesel, gjerne med firehjulstrekk. Nå er jo ikke din vign spesielt tung, men jeg tenker at nyere generasjon RAV4 med hybrid drivlinje har to svakheter: dels har du ikke et egentlig firehjulstrekk, du har en form for "elektronisk" regulert firehjulstrekk med elektrisk drift på bakhjula. Det gir kanhende bedre fremkommelighet, men det vil ikke være riktig det samme i forhold til verken stabilitet eller trekke slep av betydning. Kanhende du kunne spørre fint om å få prøve en demobil hos Toyota-forhandleren med vogna på slep....om du føler at det fungerer, jolly fine, men jeg ville definitivt tatt en grundig prøvetur - med vogn - her! En av mine venner har forsåvidt RAV4 hybrid, han har kjørt hjem vedlassene sine - si rundt 12-1400 kilo maks - men vi snakker om et par mil - han bor midt ute i skauen! Å legge avsted på campingferie er a complete different matter. Den ANDRE svakheten med RAV4 hybrid er relativt lav tillatt hengervekt, for ikke å forglemme CVT-kassa - jeg er rimelig sikker på at denne girkassa ikke er optimal for å kjøre med slep over lengre distanser. Ja, det fungerer, men for meg ville det vært stressende å høre på turtallsøkningen - som de fleste vil vite- CVT-kassa får motoren til å stresse litt mer enn en vanlig automatkasse! Nok en god grunn til en grundig prøvekjøring - med slep. Såpass burde Toyota-forhanderen kunne ordne for en trofast Toyota-kunde som deg! Ellers ville jeg rett og slett tenkt i retning av Lexus om jeg hadde vært Toyota- fan og hatt dine behov! Lexus sine hybrider skal ha en bedre programvare for styring av girkassa - verdt å undersøke - spesielt ifht dette med slep!

Ellers har RAV4 hybrid en grei drivlinje, med en benziner med anvendbar kraft fra lave og midlere turtall - uten turbo og annet fiksfaks. Men girkassa gjør det altså litt annerlefes å kjøre bilen med denne drivlinjen enn man skulle tro! Alternativet er selvfølgelig en vanlig benziner - eventuelt diesel - husker ikke i farta hvor langt frem i årsmodell Toyota tilbyr diesel i RAV4 - etter introduksjonen av den hybride drivlinjen vil allemannalle ha hybrid, ikke minst den ladbare er jo noe mange vil ha. Uansett, benzinere bruker jo litt mer drivstoff da - det blir uavhengig av literprisen, dyrere med benziner enn diesel. Nå har aldri dieselmotoren i RAV4 vært noen høydare, men den gjør det den skal, og kan fungere helt greit med et ikke altfor tungt slep - som din sjampingvogn.

Når det er sagt, du har jo en god bil som kan holde i mange år til, gitt at understellsbehandling med jevnlig etterbehandling er en del av ditt vedlikeholdsregime. At en nyere benziner av samme sort nok gir deg noe høyere drivstoffutgifter kan så være, men det som virkelig drar opp er kostnadene ved å bytte bil. Drivstoffutgiftene er bare en parentes i denne sammenhengen. Mhp diesel vil jeg anta at du nærmer deg drivstoff-forbruket på en hybrid - iallefall når vi snakker kjøring med slep. Men RAV4 diesel har ikke riktig like lavt forbruk som VW eller Skoda med 2.0 TDI under panseret, jeg kjørte omtrent samme bil som det du har som tjenestebil en gang i tiden. Rett nok kjørte jeg sjelden lengre distanser med slep, men forbruket lå på samme nivå som f.ex VW Caravelle med firehjulstrekk, altså som en vesentlig tyngre bil - og altså si minimum 20% høyere enn min egen Golf med 2.0 TDI under panseret. Nå vil du vel kanhende ikke bytte merke, men du kan jo ha f.ex Skoda i bakhodet, ta gjerne en tur innom en forhandler og se hva man har å tilby som du kan like.

Med Skoda får du Haldex 5, det fungerer aldeles utmerket med slep, og du har "litt" trekkkraft hele veien, dette bidrar til svært god stabilitet uansett kjøreforhold, uansett hastighet. Privat har jeg holdt meg til VW noen tiår, personbiler er min greie, jeg synes ikke noe om høy bakkeklaring, derved er min favoritt Octavia. Men Skoda leverer jo også SUV - om det er det du foretrekker. Verdt å vurdere - selv om jeg selvfølgelig forstår at Toyota er gjeve greier - ikke minst ifht kundebehandling og dette med garanti, der kan man virkelig snakke om ingen over, ingen ved siden!

Dette med elbiler har, som du er inne på, betydelige svakheter når det gjelder å kjøre med selv moderate slep. Det går ikke på tilgjengelig dreiemoment eller trekkkraft, men som de fleste vet, en elmotor formelig gulper i seg strøm når belastningen øker. Sånn er det bare, og siden vekta av bilen er betydelig allerede i utgangspunktet, skal man jo slepe med seg ganske mye "dauvekt". Om du tar en titt på Tesla-Bjørns meritter på Youtube, vil du se at praktisk anvendelig rekkevidde med selv en såvidt heftig og rådyr elbil som Tesla X me slep, bikker under 200 km før du tenker på å kjøre på spesielt krevende veier. Da blir "ferien" en evig sekvens med hhv ladekø og rekkeviddeangst, og en grei "dagsetappe" skrumper plutselig inn til nesten ikkeno'!

Nå kjenner jeg ikke ditt foretrukne kjøremønster og behov, men rekkevidden og ikke minst, tiden det tar å lade, enn si komme frem til "pumpa" på utfartsdager, er og blir en begrensning med elbil - og skal man dra med et tonn og litt til der bak - ja da blir det en skikkelig tålmodighetsprøve! Innbitte elbilfans vil selvfølgelig si noe heeeeeeeeeeeelt annet, men min anbefaling er enkel og grei: vær nøkternt realistisk her - om du velger elbil må du begrense deg til kortere ferieturer, alternativt selge vogna og satse på å overnatte under tak!

The Bottom Line er at det neppe vil være spesielt store forskjeller på "sluttregninga", ny elbil koster også penger, ikke sant? Og det er IKKE "gratis" å eie og drifte en elbil heller! Tvert om, ja, du får relativt rimelig "drivstoff" om du har mulighet til å lade hjemme - stikkord må-ha forskriftsmessig hjemmelader - kostnad ca 15.000 for innstallasjon - og den til enhver tid gjeldende strømprisen pr kwh! Men skal du "fylle" langs veien - er det p.t dyrere enn å kjøre diesel! Da står vi igjen med sparte bompenger - enn så lenge - og kanhende noe billigere service. Men - en ting elbilfansen "glemmer" å snakke om, er at elbilen er tung - det gir uvegerlig økte kostnader knyttet til dekk, hjuloppheng og bremser - det siste fordi regenerering gjør at man får et aldri så lite problem med rust på skivene og calipere som setter seg. Dette er det ingen enkel "kur" mot, og en tung bil har godt dimensjonerte bremser - det koster å være kar!

Dessuten: hurtiglading - som jo er regelen om du ikke lader hjemme - er ikke nødvendigvis spesielt "greit" ifht batteriets levetid. Ja, batteripakka kan selvfølgelig holde både 10 og 12 år, det vet du ikke før etterpå, men alle piler trekker i retning av at dagens elbiler har en begrenset økonomisk levetid - si halvparten av en konvensjonell bil om vi er litt djevelens advokat. Er vi nøkternt realistiske, innebærer det at du får flere år å fordele verditapet på om du velger det være seg en konvensjonell bil eller en hybrid. Det er i et nøtteskall grunnlaget for at jeg tenker at elbiler ikke er veldig mye billigere enn konvensjonelle biler over tid - og denne "mijøgreia" er mildt sagt overdrevet, alene produksjonen av en Tesla X og ikke minst, batteripakka, ødelegger showet her! Og ja, andre elbiler - si Skodas Enyaq - er selvfrølgelig et mye mer fornuftig alternativ - både ifht totaløkonomi og miljø - men du kjører liksom ikke fra ladestasjonene - om du går for elbil - må du være forberedt på å tilpasse kjøremønsteret og inngå kompromisser ifht feriene dine!

Verre er det ikke - tenk nøye gjennom pro og contra ved f.ex kortere distanser, både ifht dagsetapper og hele ferien, kanhende du kan legge feriene til mai hhv august / September og skjære klar de verste "ladekø" periodene? Kan du ikke det, så tenk på dette med RESERVEKANNE: du har IKKE "reservekanne" om du velger elbil! Med dieselbrenneren min har jeg lenger rekkevidde bare på min 20 liters reservekanne enn en Tesla X har med "full tank"! I tillegg kan jeg kjøre hjemmefra i en radius som omfatter Paris, London, St Petersburg på det jeg har på tanken! Det setter forskjellene i perspektiv - og for meg er det liksom dette med TILGANGEN PÅ LADING der jeg synes det er greit å kjøre, som gjør elbil uaktuelt: mine ferier går ofte gjennom russisk Karelia, i typisk russisk tempo - der finnes det ikke ladetilbud - rett og slett! I tillegg måtte jeg beregne si tre dager ekstra for å komme meg hjemmefra til grensa til Russki' Federatze', det ødelegger liksom moroa, selv om jeg ikke lenger er i arbe'! Alt i alt, mye å tenke på, hva som er riktig for deg, ja der er du selvb eksperten! Her har du fått et par ting å tenke på, lykke til!

Antall visninger