Revisjonshistorikk [tilbake]

Tja, kjøremønster og behov bør vel settes øverst på lista uansett. A3 finnes som kjent med flere motoralternativer, om du har mye langkjøring, er diesel fremdeles kongen på haugen. Om du har mye bykjøring, kan eine kleine benziner være en god ide, og E-Tron er på mange vis et spesialtilfelle av eine kleine benziner. Jeg tenker på det som en benziner med elektrisk hjelpemotor, og siden vi snakker om en elektrisk hjelpemotor med skjøteledning - du kan "fylle" batteriet der hjemme før du legger i vei - får du lavere forbruk som en ekstra bonus! At man kan kjøre "rent elektrisk" så og så langt, er en sannhet med modifikasjoner: om man skal ha det godt og varmt i bilen, må jo benzineren gå litt innimellom, iallefall halve året! Ellers vil fabrikanten alltid legge inn et "buffer" der motoren starter før batteripakka går under en gitt terskelverdi, og for at motoren skal ha driftstemperatur før dette inntreffer - ja da går den så alikevel av og til. Dessuten har disse hybridene begrenset batterikapasitet, om man nærmer seg maks rekkevidde og benzineren starter, ja da går vinninga opp i spinninga når benzineren i tillegg til fremdrift må lade batteriet. Oom jeg hadde hatt en sånn bil, ville jeg kjørt den i vanlig hybridmodus uansett og latt bilens styringselektronikk styre showet....det gir lavest forbruk i det lange løp. Og med de strømprisene vi har nå om dagen, er det et åpent spørsmål om det "lønner seg" å lade en hybrid hjemme i det hele tatt. Glem heller ikke at du må ha mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader om dette skal ha noe for seg i det hele tatt! Ellers koster jo dette typisk 15000 blanke kroner, du kan kjøre en stund med det være seg en diesel eller benziner for den summen.

Den andre "myten" som henger på VAG sine hybrider, er "fantastisk ytelse". Også det er en sannhet med modifikasjoner, for det første er ikke "systemeffekt" på xxx hk riktig det samme som en konvensjonell motor med xxx hk. Igjen, noe forenklet sett, denne makseffekten vil kun være tilgjengelig under gitte premisser - normalt sett er en forutsetning at det er rimelig mye strøm på batteripakka - dernest vil du bare ha dette ekstra skyvet en stakket stund - du kjører ikke rundt med en kjrutt-tønne under gasspedalen hele tiden. Ja, du får kanhende noe mer anvendbar kraft enn du ellers vile hatt fra eine kleine benziner, men det som er dumt med e-tron er at de to mytene jeg nevner her, også jekker opp prisen - alt som er populært koster som kjent litt ekstra. Det vil du finne ut om du sjekker litt rundt i markedet - og det må være opp ti ldeg å avgtjøre om du mener det er verdt det. Om du kjører mye småkjøring, kan det absolutt ha noe for seg, for all del, der har hybride drivlinjer virkelig noe for seg. Men eine kleine benziner klarer seg også godt på egen hånd, i ditt sted ville jeg i såfall tittet litt rundt og forsøkt å få prøvekjøre begge varianter.

Den hybride drivlinjen leveres med automat, det er en god ting. Om du går for eine kleine benziner, velg en med automat - da slipper du å gire i drømme hver gang du har vært ute og kjørt. Mhp diesel er det kun en ting som er dårlig karma med diesel: et kjøremønster med mye småkjøring går ikke godt sammen med DPF. Selv om VAG har aldri så gode mekanismer for "selvrens" av DPF. Med diesel er det mer bop-bop med automat eller ikke automat, men det er greit å ha! Ellers er det en fordel med konvensjoenll drivlinje - benzin eller diesel - som du IKKE får med e-tron: firehjulstrekk. Det koster litt mer, men du og du, så mye mer stabil en bil med firehjulstrekk er, sommer som vinter. Dette med bedre fremkommelighet er nærmest en biting som følger med på kjøpet :-)

The Bottom Line er at A3 er en passe stor bil, med mange kvaliteter uansett drivlinje. Men glem ikke at også Audi ruster - og neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeei - "fabrikkbehandlingen" er IKKE god nok! Om du finner en bil der eieren har kjørt bybilen direkte til understellsbehandling, jolly fine, da er det sannsynligvis på tide med etterbehandling, og finner du en bil som er grei ifht rust, men ikke understellsbehandlet tidligere, kjør den rett til understellsbehandling. Ellers - som alltid - NAF-test FØR du undertegner kjøpekontrakten bør være en selvfølge, det er win-win for både deg og selgeren, og det er mye enklere å avtale utbedring av eventuelle feil og mangler FØR kjøpekontrakten er undertegnet. Spesielt når vi snakker om biler som er såvidt gamle som 2014 er NAF-test virkelig påkrevet. Og neeeeeeeeeeeeeeei, uansett hvor mye du måtte lese deg opp på kjente feil og ditt og datt, du klarer aldri å gjøre en like god jobb som NAF når du "sjekker" bilen der ute på tunet hos selger. Ja, du kan "grovsortere", men når du finner en bil du kan tenke deg å kjøpe, NAF-test - 60-pkt eller full test, 1500 hhv 2500 for medlemmer - samme rabatt for medlemmer uten veihjelp, og NAF-medmedlemskap er veldig greit uansett: stikkord tilgang til rådgivning og et nettverk av jruister med relevant spisskompetanse over hele landet.

Endelig er det EN TING som er en SKIKKELIG deal-breaker: om bilens styringsystem er "tuklet" med, kal ldet gjerne "chipping", "optimalisering" eller whatever - det er sjelden eller aldri godkjent av biltilsynet hhv fabrikanten. Det første innebærer at bilen pr definisjon ikke lenger er i samsvar med typegodkjenningen og derved ulovlig med alle de konsekvenser dette kan ha. Dernest vil det uvegerlig oppstå mer slitasje over hele gullrekka, fra tuurboen via stempler, råder, veiv og gjennom hele drivlinjen like frem til drivleddene - og ikke minst - girkassa! Mange er de idiotene som biter på salgspratet fra amatørene som selger "billig" tuning, men det spørsmålet man bør stille seg, er hvem som har best forutsetninger for å sette opp en såvidt kompleks motor som vi uansett snakker om under panseret på enhver Audi: VAG eller A/S "Jalla"!

Antall visninger