Revisjonshistorikk [tilbake]

Tja, en bil som i dag selges til rundt 20.000, give or take, er sannsynligvis verdt det du betaler for den, forutsatt at du kan sette krøss i ruta med "nogenlunde greit" for de e grunnleggende tingene: rust, hjuloppheng, motor, girkasse. Og som vi vet, eldre biler blir ofte solgt rett etter at bilen har sklidd gjennom siste EU-kontroll...ofte med et nødskrik....da har du med litt flaks bil et par år for 20.000. Hvordan den "er" i forhold til andre japse-SUV fra 90-tallet er egentlig av akademisk interesse her, min subjektive oppfatning er at vi har Landcruiser - som vel er mer mil-spec enn egentlig "SUV" - og så har vi røkla, med Nissan / Datsun og Mitsubishi i spissen.

The Bottom Line er at gitt en fornuftig pris og en grei, trafikksikker og ikke minst, kjørbar stand, kan du helt sikkert ha mye glede av en sånn bil. Men be advised, noenotyve år på veien gjør noe med en bil, denne bilen har f.ex store mangler ifht passiv og aktiv sikkerhet om vi legger dagens standard til grunn. Den er også omtrent like komfortabel som en Lada Niva, om det sier det noe, og begrepet "kjøreegenskaper" er irrelevant å snakke om. Det gode er at det er en grei, gjennomgående robust bil som du kan lære mye av - og deler får du også - om enn det kan ta litt tid og være litt mer utfordrende enn tilfellet er med nyere og mer vanlige biler. Sagt på godt norsk: du skal vite hva du går til, du bør ha noen års erfaring bak rattet, og du bør være en over gjennomsnittet dyktig garasjemekaniker - om du skal eie en sånn bil uten å kunne skru sjæl - da blir det personlig ruin.

Kan du krøsse av for de siste tre momentene i tillegg til dette med å finne en bil i grei stand til fornuftig pris, ja da er dt tut og kjør! Mangler du krøss i en av rutene her - spar penger en stund og velg noe annet. Lykke til!

Antall visninger