Revisjonshistorikk [tilbake]

Først og fremst, EU-godkjenning sier egentlig ingen verdens ting om bilens faktiske stand. Det eneste en EU-kontroll egentlig sier, er at du med litt flaks kan beholde skiltene i to år til! På en bil med såvidt mange år på veien, er en NAF-test absolutt å anbefale - FØR - FØR - FØR kjøpet. Det er ryddigere for både kjøper og selger, og det er så meget enklere å avtale utbedring av eventuelle feil og mangler FØR kjøpekontrakten er undertegnet enn ETTER! Og skulle det være kritiske problemer, ja da går du bare videre! Nei, NAF oppdager ikke riktig alle feil, men de oppdager med sikkerhet VELDIG mye mer enn du selv kan klare ved å krype under bilen på tunet hos selger!

Dette med RUST er og blir den største potensielle fallgruven her, men undre har skjedd før, er det en bil som f.ex er kjørt et annet sted enn Oslo-gryta, kan det være god sort! Er det tilfelle, ja da kan du kjøpe bilen og kjøre den direkte til understellsbehandling, med jevnlig etterbehandling, og ha glede av den i mange, mange år. Jevnlig understellsbehandling koster peanøtter ifht rust-sveising.

Ellers er det helt korrekt som du sier, neste generasjon Octavia er en vesentlig bedre bil på alle vis, det bør vises godt igjen på prisen.....! Bla passiv og aktivt sikkerhetsnivå er et par hakk høyere på neste generasjon, og du har 150 hk TDI med kamkjede under panseret. Pluss ekstrautstyr som adaptiv cruisekontroll etc etc... Samtidig skal man ikke kjøpe seg i hjel på bil heller, så jo, forrige generasjon kan utmerket godt være tingen for å holde budsjettet. Men jeg ville definitivt tatt en "sanity sjekk" på prisen - min subjektive oppfatning er at med 115' bør den være i topp stand. Og igjen: NAF-test - det være sg 60-pkt til 1500 for medlemmer eller full test for en tusenlapp mer - er fornuftig og vel anvendte penger uansett. Det gir jo også selger ryggen fri ifht opplysningsplikten, spleis gjerne - det er som sagt win-win for begge parter.

OM REG-REIM IKKE ER BYTTET ENNÅ bør du som et minimum ta en telefon og sjekke skiftintervallet - samtidig sjekker du PRISEN FOR DENNE JOBBEN ved merkeverksted. Er skiftintervallet 120.000 - ja da må dette reflekteres i et betydelig prisavslag. Ellers kan du jo sjekke prisen hos andre enn merkeverkstedet her - evnt i Sverige - men NB: ALLTID autorisert verksted, aldri bakgårdsarbe'! Jeg ville også sjekket at DSG-olja og haldex-olja var skiftet - om jeg ikke tar feil - er det 60.000 km intervall for begge - også på denne generasjonen Octavia - også dette er en relativt dyr jobb - sjekk evnt pris og intervall med ditt nærmeste merkeverksted FØR kjøpet! Ikke det at jeg mistror selger her, men han ville ikke vært den første som opplevde at merkeverkstedet f.ex "glemmer" denne tingen - spesielt om bilen er servet etter longlife-service.

Og der har vi en ting DU skal passe på: Longlife-service burde vært forbudt ved lov. Ja, det kan gå greit de første 100.000 og litt til, men om DU kjøper en sånn bil, legg deg på 15.000 km for skift av motorolje, ALLTID filterbytte samtidig - maks 20-000 ved mye langkjøring!!!! Den som ser på en sprengskisse av en TDI-motor, vil meget raskt skjønne at dette er lurt! Og nei, "moderne" olje er IKKE bedre over tid enn gårdsdagens olje, forskjellen er bare at den ikke blir like kjapt svart å se til!

Mhp "resten" av serviceregimet passer du altså på DSG og Haldex-intervallet, og du sørger for å avtale med ditt verksted at man holder styr på luftfilter osv - og ikke minst: DIESELFILTERET! Her er det faste intervaller for alt sammen, dette er peace of cake å holde styr på om du benytter et fast verksted hele tiden. Men altså: PASS PÅ DETTE MED OLJESKIFT PÅ MOTOREN!

The Bottom Line er at Octavia er greie biler på alle vis. Ikke feilfrie, men veldig nær, bla pga like god eller bedre kvalitet enn tyske VW....Skoda er jo egentlig mer VW enn VW selv....jeg var innom en av fabrikkene i Tsjekkia og ble heftig begreistet for noen år siden! At jeg ikke kjører Skoda i dag, har med leveringstid i Norge å gjøre....jeg fikk ny Golf på et par måneder...mens Skoda hadde laaaaaaaaaaaaaaaaang leveringstid. Sånn er det med populære biler! Lykke til!

Antall visninger