Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja, det er langt på vei samme motorer som sitter i både Skoda og VW, og nei, TDI-motorene er normalt sett greie på alle vis. Dog er det en ting som med sikkerhet påvirker motorens indre liv mye mer enn både Møller og merkeverkstedene vil snakke om: "longlife" serviceintervaller! Den enkle versjonen er at nei, "longlife" oljen er IKKE bedre enn den olja vi brukte før. Den degraderes på samme vis, den samler opp snafs, den eneste forskjellen er at vi ikke ser det like lett som før. Og som vi vet, den eneste veien ut av motoren for dårlig olje, er gjennom tappepluggen og filterbytte. I min verden er oljeskift med filterbytte - ALLTID filterbytte ved oljeskift - noe man bør gjør hver 15.000 km, maks 20.000 km om man kjører overveiende langkjøring - i ordets egentlige forstand.

At dette har noe for seg, burde være rimelig innlysende for enhver som kaster et eneste lite blikk på en sprengskisse av en TDI-motor. Min tese er at "longlife-service" burde vært forbudt ved lov, det er rett og slett dårlig karma for alt som smøres av olja - her motoren med all sin leamikk! Ekkers er det en annen ting som faktisk ER forbudt ved lov: tukling med bilens styringsystem i den hensikt å "trimme" den: kall det chiptuning, "optimalisering", whatever: det er same shit, another wrapping, som regel en amatør som sitter og leker seg med å hive opp ladetrykket og øke drivstoff-mengden. Det eneste som er bombesikkert med sånt, er at det øker belastningen gjennom hele drivlinjen, fra turboen via stempeltopper, råder og videre gjennom kraftoverføringen, like frem til drivleddene.

Begge disse tingene er så altfor vanlige, og skal du lete etter en "god" bil, er det første noe som krever grundige undersøkelser, fortrinnsvis også en NAF-test FØR du undertegner kjøpekontrakt. Den andre greia - det jeg så respektløst kaller "tukling" - er en dealbreaker.

Ja, det finnes heldigvis mange som tenker som meg! Derved kan du finne biler som verken har excessive oil consumption eller andre problemer! En ting som har forundret meg, er at VAG sender med kundene en liter olje når de leverer nye biler, med beskjed om å peile olja ofte den første tiden! Skremmende spør du meg! Når det er sagt: jeg er konservativ her også, jeg tror på det vi kallte "innkjøring" i gamle dager. Det innebærer i korthet at jeg unngår å belaste motoren for meget de første 15-20.000 kilometerne. En annen vane jeg har, er at jeg aldri, aldri, aldri trekker turtall over 2000 o/min før olja er gjennomvarm, det tar i praksis et par-tre mil. Men greit nok, etter noenogtyve år med VW diesel har jeg til dags dato aldri noensinne hatt behov for å etterfylle olje mellom oljeskiftene. På disse åra har jeg hatt en håndfull biler, og jeg er en sånn sær fyr som mener at en god bil før kunne runde både 4 og 500.000 uten nevneverdige problemer. Spesielt vil jeg bemerke at min Passat B5 TDI med den bokstavelig talt bombesikre 1.9-literen under panseret, rulla knappe 500' før den ble smadret av en trafikal idiot som tok en "engelskmann". Frem til siste stund var det knapt nok synlig oljeforbruk på peilepinnen - heller ikke når jeg kjørte noen tusen kilometer på landeveiene i et unevnelig land med et helt annet tempo i trafikken kun en måned før bilen ble smadret. Ellers er det en ting mange ikke tenker over: i Norge, med vekslende temperaturer og lave hastigheter i veinettet, vil kondens og vannansamling i olja i stor grad kamuflere oljeforbruket. Når man må etterfylle olje, er det altså helt klart at man har et reelt, relativt høyt oljeforbruk! Og som du kanskje vet, bilfabrikantene anser alt fra 0.5 til 1.0 liter pr 1000 km som "normalt"! Antagelig tar man litt i for å unngå garantisaker....sier ikke mer!

Vel, nå har jeg hatt 2.0 TDI fra 2012, den første bilen drukna etter par år, da ble det nok en gang ny 2.0 TDI / euro 6. Når jeg nå ikke er i arbe' lenger, kjører jeg jo ikke stort, men etter bla drøye 90.000 km med den siste bilen, har jeg fortsatt ikke opplevd oljeforbruk i nevneverdig grad. Det har vi forøvrig heller ikke opplevd med konebilen - der sitter det en 1.2 liter TSI under panseret.

The Bottom Line er at nei, det er ikke sånn at "alle" TDI har samme syken som TSI-motorene. Men at noen har det - er jeg ikke i tvil om, og jeg er rimelig sikker på at en viktig, medvirkende årsak er longlife-service intervallene. I det hele tatt: å legge motorens skjebne i hendene på en sensor eller to, det er så høl i hue som det kan få blitt! Ja, det koster jo litt å skifte olje oftere, men det er så enkelt som å bruke et uavhengig, autorisert verksted istedetfor merkeverksted. Det gjør mye med timeprisen, og det gjør veldig mye med literprisen på olja - forøvrig både identisk olje. Vi snakker lett om en faktor på 3 - da er det veldig enkelt å velge spør du meg! Når det gjelder "resten" er det sånn at alle autoriserte verksteder har tilgang til adekvat informasjon om intervallene for skifte av øvrige ting og tang, og det er ikke noen stor greie å tilpasse et serviceprogram for kortere intervall mellom oljeskiftene. Og nei, det påvirker ikke fabrikkgarantien - iallefall ikke juridisk sett.

En annen ting som er problematisk med VAG (og mange andre biler i det norske markedet) er dette med rustbeskyttelse. Fabrikkbeskyttelsen er rett og slett ikke god nok, punktum. Møller er en av dem som prøver å hevde dette, og ikke har et system for understellsbehandling når bilene kommer til Norge. Enkelte forhandlere tilbyr dette, ellers er det flere nybilkjøpere enn meg som kjører sine nye biler direkte til understellsbehandling. Deretter jevnlig etterehandling med to til tre års mellomrom, alt ettersom. Det er så enkelt som at bil er dyrt, og tar du vare på bilen, ja da holder den lenge, noe kynisk sett: ta vare på bilen, og den tar vare på deg! Mao finner du en grei bil i god stand, ja da er det egentlig opp til deg hvor lenge den skal forbli "god"! Ovenfornevnte Passat B5 hadde rulla rundt de 200' når jeg overtok den, jeg kjørte den 300' til uten problemer whatsoever! Men så var den også passa godt på, det var en ex-taxi som var lite kjørt, vesentlig langkjøring.

Om du leter litt og ikke tar snarveier når du sjekker aktuelle bruktbiler, vil du finne en grei bil der ute. Jeg ville vel sagt at en VANLIG A4 med quattro er et bedre kjøp på alle vis enn Allroad-utgaven, dels fordi jeg ikke kan fordra "SUV-detaljer" som denne jalla plastikken overalt, dels fordi jeg ikke bor i Finnmark, ikke har jeg en krøttersti til hytta der jeg bare MÅ KJØRE heller! Sagt i klartekst: det er svært få gode grunner til å velge en bil med høyere bakkeklaring enn "det vanlige". Et par cm ekstra kan være greit - ok - men flere centimetel ekstra? Nada, bare bakdeler. Dessuten: du får mer bil for pengene når du velger en vanlig A4 - eller f.ex Skoda Octavia. Men Audis Quattro-system er verdens beste firehjulstrekk - velger du Skoda får du rett nok Haldex 5 (fra ca 2013), det er god sort det også - men altså ikke heeeeeeeeeeeelt "der" om vi sammenligner med Quattro.

Antall visninger