1 | opprinnelige versjon |
Enighet er en fryd, Kamerat Helmar har aldeles rett! En rundt 50 år gammel bil - selv om det nok var en feiende flott bil når den var ny - vi laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaldri kunne være en trygg "bruksveteran" - uansett hva eierens mer eller mindre subjektive oppfatninger måtte være! Når det gjelder bildene du refererer til, er det sannsnyligvis en drøss bilder av bilens ytre, det være seg flotte og blankpolerte lakkflater, eller bilens edlere deler - det være seg motor...eller - igjen - det UTVENDIGE under bilen! Tipper du IKKE finner så altfor mange bilder fra et inspeksjonskamera på INNSIDEN av de rustfellene som var så klassiske fra VW / Audi dengang da - og mange andre bilfabrikanter for den sakens skyld!
Jeg tenker spesielt på bærende konstruksjoner rundt hjulopphenget, både foran og bak: ikke var det lufting, ikke var det hulromsbeskyttelse, men hulrom var det - og mange oss har lært på den harde måten at nettopp disse stedene er ovseleg utsatt for vår ikke så gode venn Stålmarken! Jeg hadde selv en flott Passat B2, vel, nokså grei da, jeg kjøpte den billig og kjørte deni mange år, bare karosserirust å se, og til og med den siste EU-kontrollen sklei den rett igennom med kun en bagatellmessig feil! Men EN feil var det - gummiforingene som holdt bakakslingen måtte skiftes! Under denne operasjonen kom det for en dag at boltene på begge sider - som jo går inn i nettopp ovenfornevnte bærende konstruksjner - de var festet i noe som minnet VELDIG om kjeks! Ja, siden jeg spanderte understellsbehandling på bilen umiddelbart etter kjøpet, hadde prosessen blitt forsinket, og rett skal være rett, bilen SÅ JO BRA UT! Men dengang hadde ikke firmaet som gjorde jobben med understellsbehandlingen inspeksjonskamera, ja, man borra dreneringshull og så videre og gjorde jobben etter alle kunstens regler! Men stålmarken hadde altså allerede fått godt tak i disse hulrommene - forrige eier hadde rett nok sørgetfor understellsbehandling i dann og vann - men det var leeeeeeeeeeeeeeenge siden siste etterbehandling! Og bilen var jo kjørt rundt 300.000 når jeg kjøpte den - den var 13-14 år gammel da - så hva kan man vel vente?
Når du nå spør om en enda eldre bil med mange fellestrekk med Passat B2 anno -81/82 er en "trygg" bruksveteran, er mitt svar uansett et rungende neeeeeeeeeeeeeeeei! Om du i det hele tatt tenker på å skaffe deg en slik bil, enn si tenker på å BRUKE DEN i hverdagen, da er FULL NAF-TEST minimum FØR du kjøper bilen og innbiller deg at du kjører tilnærmet trygt! Tilnærmet, fordi selv ikke NAF finner riktig alle feil og mangler" Men de finner mange flere enn du kan drømme om å finne selv der du ligger under bilen på tunet hjemme hos selgeren!
Men selv da: glem aldri at det er en GAMMEL bil - der det beste er tatt mange ganger underveis! Nå sier du ikke noe om hvovidt bilen selges som bruksbil, eller om det er en bil som enten er delvis rehabilitert, eller om det er en bil som har vært eiet av en eier og ellers stått lagret tørrt og godt de siste 30 åra - det vil i såfall være et stort pluss! Men uavhengig av hva og hvodan og ditt og datt: du skal uansett ha klart for deg at om du skal BRUKE en sånn bil - ja da skal du være over gjennomsnittet entusiast, det er en grunnleggende forutsetning at du er like langt over gjennomsnittet dyktig garasjemekaniker, og du må være villig til å bruke de ressursene i form av tid og penger det er å få tak i deler.
Er du det, ja da kan du ha mye glede av en slik bil! Men jeg vil jo si at å BRUKE en 50 år gammel bil i det daglige - det er dels helligbrøde, dels en sikkerhetsrisiko av de store! Får du den berømte idioten bak svingen i fleisen, er det endgame - for deg og familien. Sånn er det bare. Jeg hadde en veteranbilplan selv, den gikk dessverre i dass av årsaker utenfor min kontroll. Men om det hadde blitt noe, ville jeg kun tatt frem den en-eiers noenogførti år gamle bilen det var snakk om, på den ene dagen i året der det er sol og knusktørt, og ellers er god grunn til å feire et eller annet.
The Bottom Line er, at neeeeeeeei, det er IKKE "trygt" på noen måte med "bruksveteran", på den annen side sett: det kan være en givende og lærerik hobby! Men du må være innstilt på at det er en langt mer krevende enn bare å løpe og kjøpe en bil du troooooooooooor er god sort, det er liksom litt mer enn blank lakk med i bildet her! Uansett - gode biler finnes - du må bare finne dem - men la dem stå i garasjen mesteparten av året - ikke ta sikte på å "bruke" dem! Ja, jeg har selv kjørt gjennomgående gamle biler - dvs 15+ - store deler av livet - men det er fordi jeg eller noen i nær familie har hatt dem fra de var nye - og dengang var det mye mindre aggresjon i trafikken. Mao var ulykkesrisikoen de facto lavere enn i dagens tette trafikk med hissige, travle førere! Når jeg konverterte til VW og diesel, var ovenfornenvte Passat B2 det eneste jeg hadde råd til, og den gjorde altså nytta noen år - hipp hurra!
Men rusta som overrasket meg, fikk meg til å gå for en langt sikrere bil neste gang: en taxikjørt Passat B5, to år gammel - vips- så fikk jeg meg en grei bil med stålbjelker i dørene osv osv for en hyggelig pris! Det skulle vise seg å redde skinnet mitt når jeg etter noen år med denne flotte bilen fikk nettopp den berømte idioten bak svingen i fleisen! Etter den stjernesmellen gikk jeg hen og"flotta meg" med ny bil - så sikker bil som jeg hadde råd til - enkelt og greit! Det er i et nøtteskall bakgrunnen for at jeg er litt betenkt når du sier "bruksveteran"! Om det er BRUKSBIL du mener med dette, ja da bør du heller finne en nyere bil som er kjørt noen hundre tusen kilometer aven proffesjonell bruker, det er bilens faktiske STAND som betyr noe - ikke kjørelengden! Og en NYERE BIL SOM ER PASSET GODT PÅ - det gjør VELDIG MYE med såvel driftsikkerhet som det viktigste: kollisjonssikkerheten! Tenk deg om hva du egentliger ute etter - og ta det derfra! Lykke til!