Revisjonshistorikk [tilbake]

Du må ha bilens registeringsnummer foran deg, deretter ringer du en Audi-forhandler og spør om intervallet for registereimskift hhv prisen for den aktuelle bilen - verre er det ikke! Det har seg sånn at det har vært en del varianter over temaet 2.0 TDI opp gjennom årene, noen har vært greiere enn andre. Ellers er det ikke en spesielt komplisert jobb, men du skal velge din mekaniker med omhu. Jeg ville tenkt i retning av et seriøst, men uavhengig, autorisert verksted, gjerne et du har et kundeforhold til fra før. Da kan du typisk ta prisen fra merkeverkstedet og dele på to, men igjen - en telefon - det koster lite å innhente et pristilbud.

Ellers er det en ting som er viktig her: kjøp ALDRI en bil som er tukla med - med det tenker på på at den misnte mistanke om chipping, "optimalisering" etc - det er en "gå-videre" grunn. Ellers ville jeg vel droppa dette med "ser bra ut" om jeg var på utkikk etter bil i dette prissegmentet, Audi er og blir et par hakk dyrere på alle vis: du får mindre bil for pengene, i den forstand at du må nøye deg med en eldre bil i presumptivt dårligere stand - gjerne kjørt en del lenger - enn tilfellet er om du f.ex går for det være seg VW eller Skoda i samme klasse.....enn si Peugeout og Citroen. Spesielt sistnevnte kan være en skjult perle, en annen perle er forøvrig Ford Mondeo, der kan du gjøre gode kjøp.

En annen ting du bør gjøre, er å undersøke aktuelle biler så godt du kan selv - ta evetnuelt med en god venn - og grundig prøvekjøring hører med. Når du finner en god kandidat, ja da er en NAF-test en god ting FØR - FØR - FØR du undertegner kjøpekontrakten. Det er så enkelt som at selv ikke verdens beste mekaniker finner skjulte feil og mangler der ute på tunet hos selger, hos NAF finner man heller ikke alt, men veldig mye mer enn du klarer selv! Og tro meg - f.ex skjult rust - det vil du IKKE ha om du ikke har VELDIG feit lommebok eller er veldig god til å sveise selv! En 60 pkt NAF-test koster 1500 spenn for medlemmer - med eller uten veihjelp. Om bilen er kass - ja går du bare videre! Og er den reparerbar, ja da avtaler du utbedring av feil og mangler med kjøper, eventuelt et passende prisavslag......og som du sikkert skjønner....dette er MYE enklere FØR du overtar en bil enn ETTER at du har kjørt avsted mens selgeren ligger og vrir seg i krampelatter over å ha rundlurt deg! Sånt kan skje, selv om nok de fleste bilselgere er sånn nogenlunde seriøse! Lykke til!

Antall visninger