Revisjonshistorikk [tilbake]

Hybrider faller nok på sett og vis mellom to-tre stoler her, og når vi snakker hybrid, er det egentlig en annen verden enn en elbil! Ja, batteriene hadde nok satt pris på å bli holdt innenfor en ladesyklus med yttergreinser på 80 hhv 20 %, men med en såvidt begrenset batterikapasitet vil det være praktisk vanskelig å gjennomføre. Om jeg hadde hatt en hybrid drivlinje, ville jeg hatt tillitt til at fabrikkens fant gode komprimisser for batteristyringen gjennom designprosessen, og vært nøkternt optimist til det motsatte var bevisst. Her snakker vi jo uansett om en relativt liten batteriepakke som nok lever et hardere liv om du kjører bilen mye i det mange tror er rent elektrisk modus, men med 8 års garanti? Jeg ville definitivt ikke sovet dårlig her! Dessuten er det sånn at bilens styringselektronikk sørger for at den konvensjonelle motoren går mer enn du tror, dels for å være klar til å lade når det måtte være behov for det, dels for å holde varmen oppe i bilen i vinterhalvåret, dels for å drive AC i sommerhalvåret, og ikke minst: for å holde motoren "driftsvarm" og ready for fight når det måtte være behov for den! Slik Hyundai som produsent har markert seg de siste årene, ikke minst med hybride og elektriske drivlinjer, er det grunn til å tenke at dette går greit! Og gjør det ikke det - ja da tar du sorgene om og hvis de kommer.

Når det er sagt: be advised - bruk hodet når du velger modus! Jeg ville nok i store trekk valgt vanlig hybrid og latt bilen styre seg sjæl fremfor å kjøre mest mulig i "rent" elektrisk mode. Ja, du kan endelig gjøre unna en del av småkjøringen i elektrisk mode, iallefall i sommerhalvåret vil det kunne redusere drivstoff-forbruket, men om du vil ha det godt og varmt i bilen om vinteren? Da går benzineren uansett - da vil bilen kunne gi deg et helt greit kompromiss i hybrid-mode. Du vil uansett spare drivstoff ved å putte inn ladelunta ved jevne mellomrom, den eneste forskjellen er at du ikke vil kunne være maks Onkel Skrue! Men jeg ville definitivt prøvd meg litt her og fulgt nøye med! Spesielt ved litt lengre kjøring - typisk når du passerer halv teoretisk elektrisk rekkevidde - vil du oppnå lavere drivstoff-forbruk ved å kjøre i hybrid-modus fra start. Som sagt: verdt å prøve seg frem litt - og se hvor godt bilens reguleringsteknikk løser oppgaven!

Jegk an tilføye at jentungen har en Prius konvensjonell hybrid, den bruker sånn circa like lite bensin pr mil som min dieselbrenner pr mil i snitt over tid, det er bra spør du meg! Lykke til!

Antall visninger