Revisjonshistorikk [tilbake]

Om dere har mulighet til å få levert en ny Skoda Enyaq innenfor rimelig tid, burde valget være enkelt her. Audi har hatt mykje morosamheter med sine elbiler, og min subjektive oppfatning er at Enyaq er en bedre bil på alle viktige punkter enn den Audien dere refererer til her. Kfr forøvrig at det kan være litt spennende å kjøpe en Audi elbil - som jo har vist seg å være alt annet enn feilfrie over tid - når garantien langt på vei er "oppbrukt". Nå sier dere ikke noe om pris, men i den leveringsituasjonen som foreligger nå, fremstår det som om prisene for enkelte modeller i bruktmarkedet er høyere enn den burde være - differansen mot ny bil er for liten.

Min subjektive oppfatning er også at Skoda har desidert høyest kvalitetsnivå i VAG-konsernet. Legg til at Skoda nok har høstet erfaringer fra problemene med tidligere elbiler fra VAG og gjort korrigerende tiltak under såvel utvikling som produksjon - jeg ville med letthet valgt Skoda her!

Et PS: Audi har også en annen bakdel: alt som har med 5 ringer å gjøre, koster litt ekstra, det være seg versktedstjenester eller reservedeler. Så vondt vil man ikke seg selv - og om jeg ikke husker feil - Audo 5x har ikke quattro - men en annen form for firehjulstrekk. Da er det liksom få fortrinn!

Når det gjelder rekkevidde, spesielt vs vinterkjøring og henger, bør dere har en klar formening om behov vs rekkevidde og lademuligheter hjemme, på hytta og underveis. Forskriftsmessig hjemmelader i begge ender koster dere si to ganger 15000, dere kjører en stund med en dieselbrenner for den kostnaden! Legg til tidenes høyeste strømpriser som påvirker både prisen for å "fylle tanken" hjemme og langs veien. Dessuten: en elbil er relativt tung, dette gjør noe med såvel slitasje på dekk som hjuloppheng, og siden vi er inne på dette: regenererering under kjøring medfører mindre bruk av bremsene. Isolert sett en god ting, men bremseskiver, calipere ruster, man må mao skifte bremsedeler noe hyppigere enn med en konvensjonell bil.

Poenget? Dels har en elbil bruksbegresninger man skal være oppmerksom på: del rekkevidden på to for vinterforhold, og veier hengeren mer enn si 500 kilo med last, ja da kan man dele rekkevidden på to en til gang. Oppnår man lengre rekkkevidde, hipp hurra! Men man bør ha nøkternt realitiske forventinger - da blir man ikke skuffet! Kanhende man blir VELDIG FORNØYD! Det samme gjelder dette med kostnader: det er faktisk IKKE "gratis" å kjøre elbil, og i årene fremover vil bruksvagifter og bompenger og hele pakka komme på løpende bånd. Min subjektive oppfatning er at elbil over tid vil innebære samme kostandsnivå som en konvensjonell bil. Sånn er det bare: det er politisk bestemt at bil skal koste skjorta i Norge, sånn har det vært siden 50-tallet og ordet "lukus" ble oppfunnet som et alibi for avgifter på vår alles kjære bilen! I dag kommer ordet "miljø" også med på lasset, derved lir det plutelig VELDIG dyrt! Når det er sagt: om man har et kjøremønster og behov som kan dekkes av elbil, er det et helt greit valg, spesielt når vi snakker om en fornuftig og relativt rimelig elbil som Skoda Enyaq jo er! Og skulle leveringstiden være lang: jeg ville heller ventet på en ny Enyaq enn å betale en relativt høy pris for en brukt elbil.

Om det kommer avgiftsøkninger fra nyttår som berører Enyaq? Mulig, men sannsynligvis bare i begrenset omfang. Ja, det er litt gambling med i spillet her, har man trang økonomi kan det være avgjørende. Har dere grei økonomi - ville jeg gamblet på at endringene var "innafor". En ny bil med full fabrikkgaranti har en betydelig merverdi i denne sammenhengen. Dog: bare så det er sagt: selv om jeg kjører VW - Skoda står et hakk høyere på min liste over "gode biler" enn både Audi og VW! Lykke til!

Antall visninger