Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg forstår deg dithen at banken trer inn i forhandlerens sted, og er den som mener å ha et utestående krav mot deg, for mangler som ikke henhører til det man legger i begrepet "normal slitasje". Det springende punktet er hvordan man vurderer dette i forhold til bilens kjørelengde og antall år, dernest er det denne greia med at du har overtatt eller inngått en leasingavtale på en bil som hadde vært brukt en god stund når du kom inn i bildet. Du har jo ikke kjørt stort med den, det tilsier at en vesentlig del av de punktene du nevner - og kanhende en del av det du åpenbart IKKE nevner - kfr differansen mellom 41.000 hhv 16.500 kroner - kan tilskrives første leasingperiode. I ditt sted ville jeg forøskt å nøste opp i overgangen her - om bilen f.ex ble innlevert til forhandler før du kom inn i bildet bør det foreligger en form for "mottakskontroll" og et sluttoppgjør med forrige kunde. Finnes det ikke noe sånt, eller du bare har overtatt leasingkontrakten sånn uten videre, ja da bør du studere kontrakten nøye og ta det derfra.

Det er også viktig å forholde seg til hvilken rolle de respektive aktørene har i dette bildet: det er såvidt jeg forstår, banken som har tredd inn i forhandlers sted. Banken har gitt NAF et oppdrag, det oppdraget er å avdekke evnentuelle feil og mangler som går ut over normal slitasje. Verken mer eller mindre. Det du skal ha i bakhodet, er at NAF selv har bidratt til å legge klare føringer for den jobben som skal gjøres her, nettopp for at det skal være en ryddig og objektiv prosess der en stakkars leasingkunde ikke blir flådd innafor skinnet og pålagt å betale urimelig mye ved avslutningen av et leasingforhold. Du finner mer om dette HER: https://nye.naf.no/kjop-og-salg/leasing/unormal-slitasje-leasingbil

Hva du måtte "synes" om det være seg felger eller slitasje på ruta, er irrelevant her, du må eventuelt dokumentere på et eller annet vis at slitasjen ikke er unormal, subisidiært at det ikke er din skyld - i den forstand at slitasjen i stor grad må tillegges de første 83.000 kilometerne bilen er kjørt - og at det for deg fremstår som urimelig at du skal sitte med hele regningen for dette når du i god tro på et eller annet vis har gått inn i et kundeforhold og kjørt bilen rundt 30.000 km til. Om du er NAF-medlem, vil du kunne få råd og hjelp fra NAF her....f.ex...men den jobben du uansett må gjøre selv...er å skaffe klarhet - stikkord dokumentasjon - i forholdene knyttet til overgangen mellom deg og forrige leasingkunde - inkludert eventuell "tilstandsrapport" ved overgangen - og ikke minst - det avtaleforholdet du gikk inn i - stikkord leasingkontrakten. Når det er gjort, tar du det derfra. Ellers forstår jeg deg dithen at du ikke vil overta bilen fordi du er usikker på hvordan dette faller ut økonomisk. Dette er også et forhold du bør ha klarhet - når slitasjen faktisk har skjedd, er jo også absolutt relevant i forhold til eventuell overtagelse og pristilbudet her. Ellers: som allitd - gjør en så god jobb som mulig med forholdene nevnt over, og hold en positiv dialog med banken, så skal du se det ordner seg - banken er glad i å tjene penger - men du skal ikke se bort fra at en bank, som strengt tatt har en kjernevirksomhet som ligger i et litt annet leie her, vil være velvillige og som et minimum inngå et kompromiss som begge parter kan leve med. Lykke til!

Antall visninger