Revisjonshistorikk [tilbake]

Aldeles korrekt som Kamerat Wizard sier, og som mange har erfart, spesielt på eldre biler vil man ofte se et grått belegg under oljepåfyllingslokket. Dette er på ingen måte uvanlig, det er rett og slett kondensvann som tas opp av olja, etter en stund manifesterer det seg som grå gugge på undersiden av påfyllingslokket! Ingen spesiell grunn til bekymring, men begynner olja å bli gråaktig, ja da er det på høy tid å ta åtgjerder!

At olja på dette viset tar opp kondensvann på våre breddegråder, medfører også at en del av oljeforbruket blir "skjult" av kondensvannet som på dette viset blir tatt opp i oljen. Igjen, overholder man skiftintervallene, vil ikke dette være problematisk. Men for den som tar seg en tur til det store utland, er det noe man skal være oppmerksom på: er det en stund siden forrige oljeskift, ja da kan en del av olja altså være vann! Når man kommer til grensa til et land med høyere tempo i trafikken, skal man være klar over at dette også medfører høyere oljetemperatur. Høyere oljetemperatur medfører at dette vannet rett og slett fordamper! Vips, så blir det mindre olje, og er det for meget vann i olja, vel, da får man en skikkelig Ole Brumm: dårlige smøreegenskaper i utgangspunktet, og plutselig blir det for lite av det som liksom skulle smurt motoren! Glem heller ikke at olja er en del av motorens varmehushold - derved blir det liksom en trippel-smell når Ola Dunk f.ex passerer tyskegrensa og gir "vollgas" an der Autobahn! Gjett hvorfor det i hine dage gikk gjetord om biler som sto langs kanten på Autobahn rett etter grensa - alle hadde etter sigende "N" for "Nisse" på bagasjelokket!

The Bottom Line er at LITT ditt eller datt i olja ikke gjør noen skade, men under gitte omstendigheter, noe som ofte inntreffer blant de som mener oljeskift er for pingler, enn si de som tror at "longlife" service er tingen, ja da ligger alt til rette for vår gode venn MacMurphy!

Antall visninger