1 | opprinnelige versjon |
Nå er jo ikke den bilen du har verdens verste når det gjelder verken servicekostnader eller drivstoff-forbruk. 5 mil hver vei til jobben er ikke allverden, det som ødelegger showet for de fleste er bompenger, bompenger og atter bompenger! For å ta det siste først: det er bare et spørsmål om tid før elbilistene må betale i alle landets bomringer. Ja, litt lavere bompengesatser vil det nok være en stund til, men jo høyere elbilandelen blir, jo mindre blir elbil-rabatten! Det er mange år siden politikerne bestemte at statens inntekter fra veitrafikken skal holdes konstant, i praksis vil det si at samlet inntekt helst skal opp, opp, opp - år for år. Hvilket bringer oss hen til neste utgiftspost som garantert kommer: økt årsavgift og en form for bruksavgift. Når dette kommer, se det har jeg ikke oversikt over i min krystallkule, men der som ellers, det er "folk flest" som skal dekke inn moroa! Sånn er det bare, Ola og Kari Hvemmannsens bilbruk skal koste, og det er - hvilken overraskelse - en av de få tingene som alle politikerne er veldig enige om!
Poenget? Som du foråvidt er inne på, vi er i ferd med å få verdens høyeste strømrpiser til forbruker. En del av bildet er at norske strømkunder skal finansiere disse famøse "utenlandskablene" gjennom økt nettleie, legg til at også overføringstapet må dekkes inn - av norske strømkunder - i tillegg medfører disse kablene "europeiske" strømrpiser" - med norske avgifter og nettleie på toppen ender dette altså med verdens høyeste strømpriser etterhvert! Og nei, spotprisene i Europa er faktisk IKKE høyere enn det vi til tider ser her hjemme! Helt fantasisk: politikerne har, gjennom å gjøre strømprisene "markedstyrt", klart å få billig vannkraft - som koster si alt mellom 3 og 8 øre pr kwh å produsere - til å bli RÅDYR! På toppen blir norsk strømpris nå faktisk styrt av prisen for utslipp der nede i Europa....stikkord kullkraft, gasskraft! Gassen er forresten ganske dyr for tiden, en av årsakene er at den amerikanske handelskrigen, der man bla har slåss med nebb og klør for å forsinke den siste gassledningen fra Russki' Federatze til Tyskland, gir underskudd på gass og derav tildels dramatisk økning i gassprisene! Dyr gass = dyrere strøm, også i Norge! Og som om ikke det skulle være nok: med de storstilte vyene med elektrifisering av Norge - inkludert Nordsjø-virksomheten - ja da har vi bare sett begynnelsen! Så neeeeeeeeeeeeeeeeei, det blir IKKE spesielt billig med elbil i årene fremover! En ting er hjemmelading, der slipper man relativt billig unna en stund til, men kommersielle ladetilbud - det koster som kjent flesk! Ifølge elbilforeningen er det sogar dyrere enn å kjøre på diesel! Selv om vi trekker fra litt fordri elbilfoeningen har en tendens til be for sin syke mor, det er faktisk IKKE gratis å kjøre elbil, slik enkelte tenderer til å tro!
FOR DEG innebærer det at du bør ha et nøkternt realistisk forhold til hva du kan "spare". I ditt sted ville jeg vel sett i retning av en rimelig, grei elbil, si Hyundai Kona eller Nissan Leaf, eventuelt Renault Zoe, og ja, jeg ville kjøpt nytt - rett og slett for å ha nok rekkevidde til å kunne kjøre 99% på hjemmeladeren! Og HJEMMELADER - det koster deg si 15.000 spenn give or take - og hjemmelader er en MÅ HA! Både for elsikkerhetens skyld - og fordi det er eneste mulighet til å komme nogenlunde greit ut av det med elbil. Å basere seg på kommersielle ladetilbud? Glem det, da er det MYE billigere å beholde den bilen du har, eller se deg om etter en dieselbrenner - eventuelt en Toyota hybrid - ikke nødvendigvis ladbar - men som du vet - en hybrid som kjøres i hybridmodus bruker lett si 20 % mindre enn en tilsvarende benziner....dvs omtrent samme drivstoffbudsjett som du kommer ut med om du velger diesel!
Når du har SETT PÅ aktuelle elbiler, ja da vet du sånn circa hva moroa vil koste deg! Du vet også hva du får for bilen din, differansen her pluss lnnstallasjon av hjemmelader utgjør det vi kaller overganskostnaden! Dette er med sikkerhet en pen bunke ttitusenlapper, du kan mao kjøre "gratis" noen år om du velger å kjøre noen år til med den feiende flotte Mercedesen din! Den tanken bør du ALLTID ha i bakhodet, for - igjen - elbil er IKKE gratis moro, nøkternt realistisk vil kostnadene for en elbil over tid ligge mye, mye nærmere en konvensjonell bil enn elbilfansen liker å snakke om! Sånn er det bare, stikkord er verditap (jokeren her er at batteripakka ikke lever evig) og ikke minst: dyr strøm - og muligheten for økte bompenger, bruksavgifter osv osv.. Legg til at elbiler er relativt tunge: det gjør noe med driftsbudsjettet ifht hjuloppheng, bremser, dekk. Bremser forrdi bremsene blir lite brukt - stikkord rust og korrosjon.......!
Greit nok, elbil er "billig" på kort sikt, men mine f.d kolleger - som har kjøpt seg VW E-Up hhv Skoda av samme sort, har finregnet på det - alle er like gjerrige som meg - og har konkludert med det jeg anfører over: kostnadene ligger nærmere en konvensjonell bil enn man skulle tro! Sånn er det bare, men med litt flaks kan man jo spare noen tusenlapper - ha trua - for all del - men senk forvetningene til et realistisk nivå - og ta det du sparer som en hyggelig overraskelse!
Om du bytter Mercen til det være seg diesel eller hybrid, ja da slipper du iallefall kostandene til hjemmelader. Ladbar hybrid?!? Vel, inngangsbilletten er en del høyere, og 10 mil er i overkant av det du kan forvente å kunne kjøre rent elektrisk - spesielt i vinterhalvåret er det bare å glemme. OM du ender med ladbar hyybrid, lad for all del hjemme, men igjen - hjemmelader må til - og kjør i hybridmodus - ikke kjør batteriet tomt på vei til jobb og på benzin hjemover igjen - da går vinninga opp i spinninga! Men igjen: på vinteren må benzinmotoren uansett være med i loopen for å gjøre deg godt og varmt for deg der du sitter inne i bilen!
Mhp hybrid er jo Passat hybrid en grei bil, men siden du har en mer hendig størrelse i dag? Jeg ville - hadde nær sagt gud forby det - tenkt i retning av Toyota eller Lexus hybrid om jeg skulle kjøpt noe annet enn diesel. Rundt 0.45 på mila er realistisk - da sparer du noen lapper i året. Men igjen: du vet hva du får for bilen du har i dag...du vet hva du må ut med for å få si en Lexus....det blir en ganske heftig overgangkostnad også her! Du kan mao kjøre leeeeeeeeeeeeeeenge med Mercen!
DIESEL er jokeren i kortstokken her! Med diesel får du like lavt forbruk som en god hybrid, jeg har selv kjørt sånn circa 400.000 kilometer til og fra jobb de siste åra, og gjett hva, jeg har kjørt VW D hhv TDI! Rundt 0.45 i snitt er realistisk med diesel, og noe beskjemmet må jeg innrømme at jeg har kjørt i sikksakk for å slippe å betale bompenger! Når jeg også opp gjennom livet har gjort et bevisst valg, der jeg har kjørt bilene mine rundt 4-500.000 før de går videre til neste lykkelige eier eller blir spiker, og altså eid dem en stund, har jeg minimert overgangskostnadene. Rett før helsa svikta kjøpte jeg feiende flott ny dieselbrenner, i den hensikt å kjøre den en halv mille eller mer, når jeg nå er pensjonist - ja da beholder jeg den! Ja, jeg kunne saktens kjøpt en elbil for å komme til og fra butikken, men økonomisk sett kan jeg nok kjøre minst 10 år gratis om jeg ser på overgangskostnaden alene. Innafor 10-20 år er jeg så alikevel så gammel at jeg kommer til å kjøre mer tog enn bil - sånn er det bare. Men dieselbrenneren gir meg friheten til å bla kjøre på tur uten å bekymre meg for det være seg rekkevidde, ladekø eller rådyr lading. Så enkelt er det egentlig!
THE BOTTOM LINE for din del er at du bør ta deg god tid til å vurdere alternativerene. Det har uansett sin pris, og nei, alle parameterne er faktisk ikke kjent. Når det er mange ukjente i et slikt regnestykke, ja da ser du på de store postene, her er det overgangskostanden som virkelig trekker. Normalt sett er løpende driftskostander bare en pølse i slaktetiden her, likeså drivstoff-utgifter. For min del ville faktisk bompenger alene utgjørt like mye som drivstoffkostadene om jeg ikke hadde hatt muligheten til å unngå bomringen på vei TIL jobb - og var så heldig at jeg slapp å betale "den andre veien"! Litt flaks må man ha! I DITT TILFELLE har du kanhende ikke så mye flaks, da vil elbil iallefall på kort sikt kunne spare deg for noen tusenlapper i året! Med 10 mil vil du jo faktisk også kunne gjøre som mine ærede kolleger: de bor innafor en radius der de kan si som så, at vi kjøper en elbil som bil nummer to (hhv nummer 3) til jobbkjøring, da holder det med en VW E-Up, den bilen brukes primært til jobbkjøring - og når bilen er "oppbrukt", da hiver de den! De satser mao på å ha den i 10 år, da koster den ca det samme som å kjøre diesel til og fra jobb, bompenger, verditap, everything inkludert! Om E-Up'en holder i 12 år, ja da er det ren bonus og stormende jubel! Så enkelt kan det gjøres, og nei, en E-Up har ikke anvendbar rekkevidde, men den fungerer greit til relativt korte pendler-distanser og til og fra butikken! Så kan ud ha Mercedes din som hoedbil til andre ting!
Mange mulligheter, hva som er best for din situasjon, der er du eksperten! Men som sagt: se på de store trekkene! Velger du elbil som hovedbil og avhender Mercen - kjøp en elbil med nok rekkevidde til at du får en praktisk anvendbar bil, og velg NYTT! Dette å komme til og fra jobb er en viktig ting, da vil du ha optiimal driftsikkerhet, du vil slippe plunder og heft! Lykke til!