Revisjonshistorikk [tilbake]

Nja, de dekka du nevner, er jo ikke egentlige kanstedekk. Snakker vi seriøse knastedekk, er de ikke gode til annet enn offroad-kjøring, du får vesentlig dårligere grep på alt som minner om fast dekke....uansett om det er is, snø, slaps...eller for den sakens skyld, bar asfalt, våt eller tørr. At du seiper dekka sjæl kan ha en viss positiv effekt, men den grunnleggende svakheten med knastedekk - regner med at du snakker om knastedekk i ordets egentlige forstand her - er at den flaten som har kontakt med underlaget blir vesentlig redusert.

Det vil også være en gummiblanding som er dedikert til et helt annet formål enn å kjøre på vei...sånn er det bare, i tillegg har du et "mønster" som ikke er spesielt godt i forhold til å drenere unna vann. Og ja, hjemmesnekra seiping vil kanhende hjelpe noe, men forvent ikke mirakler. A complete different matter er at knastedekk egentlig er ganske greie i snø, men be advised, skal du ha virkelig heftig fremkommelighet i dyp snø, er grove kjettinger ganske så effektivt! Det som er litt dumt med Niva, er at verken reduksjonsgirkassa eller girkassa er spesielt sterk. Du kan mao risikere at ting går til Jesus om du får for mye grep og/eller kjører litt for freskt. På asfalt vil det regulere seg sjæl, knastedekk gir både støy og spennende kjøreegenskaper, du vil mao kjøre pent og forsiktig helt automatisk!

BF Goodrich sine "all terrain" dekk er såvidt jeg ser, ikke knastedekk i ordets egentlige forstand. For meg fremstår det som dekk som er litt grovere enn vanlige dekk, og er det som det pleier med BF Goodrich, har ikke disse dekka spesielt gode vinteregenskaper. At du graver deg sånn passe greit frem i snø og gjørme, kan du regne med, men du skal ikke satse på at disse dekka trekker deg gjennom altfor dyp snø - enn si gjørme. Jeg ville nok satsa på å ha med både kjetting og montert minst en winch på bilen, men for all del: Niva er relativt lett, den har korte overheng, du har reduksjonsgir: det gir et godt utgangspunkt. Med Goodrich-dekka får du jo en slags gatedekk også, om ikke verdens beste, så kommer du iallefall nogenlunde greit frem og tilbake til skogen! Dog, de Nivaene jeg har sett i St Petersburg - de som er satt opp for seriøs offroadkjøring i områdene rundt byen - egen klubb og gode greier - har som oftest hatt knastedekk av den grove sorten. Neppe uten grunn, men som du sikkert vet, det er mye myr og gjørme vi snakker om i Karelia. Og den russiske vinteren - den er ikke noen spøk - heller ikke i Karelia.

The Bottom Line er at All Terrain dekk gir deg et greit kompromiss. Ikke fullverdige vinterdekk og ikke spesielt gode "gatedekk", men så er da heller ikke Niva en bil som frister til å tøye grensene på veien. Unngå det tøffeste terrenget du....og sørg for å montere winch og ha kjetting i bakhånd! Trampeklapp for en som har skjønt at Niva er en helt fantastisk bil!

Antall visninger