Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg forutsetter at du snakker om personbiler her....altså at du med "motorbrems" mener at du slipper gassen og bokstavelig talt bruker roterende masse mv i motoren som en form for brems. Ja, rett nok kutter innsprøytinga tilførselen av drivstoff når du slipper gassen, men at det har noen betydning for hvorvidt du kjører mer økonomisk eller ikke - det er heller tvilsomt. Du slipper jo gassen fordi du ikke trenger motorkraft for å holde farta, kanhende du sogar ønsker å redusere farta....! Og ja, dette er en smartere måte å redusere hastigheten på enn å bruke bremsene i tide og utide, men gevinsten ifht drivstoff-forbruk kommer fordi du derved kjører mykere! Det dreier seg om å bruke den "opparbeidede" hastigheten til fremdrift litt mer effektivt, la hastighetsendringen skje over et litt større tidsrom...voila...mykere og mer energi-effektiv kjøring! Du kan sogar la bilen rulle i fri for å spare enda mer - men ikke slå av motoren - da har du plutselig ikke lenger servostyring (om du da ikke har elektrisk servo) eller bremseservo!

Det forutsetter imidlertid at du tenker på dette når du skal øke hastigheten igjen også: du øker hastigheten langsommere, altså mindre gasspådrag, mao samme myke kjørestil! I det hele tatt, det er er mye å vinne på drivstoff-forbruket ved en mykere kjørestil! Det kan jeg litt om, jeg er blant dem som bruker bremsene sjelden: jeg leser veien litt lenger fremover enn de fleste, og tilpasser hastigheten deretter! Når jeg nå har fått meg bil med adaptiv cruisekontroll, får jeg litt hjelp til akkurat det, bla minimum 3 sekunders avstand til forankjørende er veldig effektivt for å unngå røkkekjøring...veldig mange av "de andre"kjører ekstremt røkkete....det er noe du raskt legger merke til når du kjører på adaptiv cruisekontroll! Men cruisekontrollen gjør altså det samme som jeg selv alltid har gjort: holder god avstand...."jevner ut" hastighetsvariasjonene...vips...så går drivstoff-forbruket både 10 og 20 % ned! At det fungerer? You bet! Med min f.d Passat B5 TDI kjørte jeg på lave 0,4 i sommerhalvåret, mellom 0,45 og 0.5 i vinterhalvåret, 0.45 i snitt for alt jeg kjørte gjennom hele året! På langkjøring - altså lange transportetapper - var 0.39 realistisk. Helt greit for rundt halvannet tonn med bil og 110 hk, ja selv med en snitthastighet på rundt 80 km/t klarte jeg å holde forbruket så lavt som 0.39 på mildt sagt varierte veier: mye opp og ned - Sør-Norge på tvers frem og tilbake over Tonsta-Evje tur-retur Rogaland-Costa del Østland!

I det hele tatt, jevn kjøring er stikkordet, da tangerer du fabrikantenes oppgitte forbruk, i noen tilfeller klarer du til og med å kjøre med lavere forbruk! Da vet du at du kjører økonomisk! Det siste krever rett nok vei uten spesielle høydeforskjeller...som i Danmark....ref Tesla-Bjørn som stadig setter nye "rekorder"....gjett hvor han kjører for å sette disse rekordene :-) Smart mann, den skal han ha! THE BOTTOM LINE er likevel at neeeeeeeeeeeeeeeeeeei.....det er ikke dette med å bruke motorbrems i seg selv som reduserer forbruket: det er denne greia med å kjøre jevnt og trutt! Stikkordet er å tilpasse hastigheten, sånn at det faktisk er nok å slippe gassen og bruke moderat motorbrems. Med "moderat" mener jeg at du kjører på samme gir som du ellers ville gjort...du hiver ikke inn første gir for å stå på stive hjul eller noe annet hyperintelligent! Kjører du på sjette gir når du skal redusere farta, ja da lar du giret være der....og girer mykt og forsiktig nedover etterhvert som du nærer deg f.ex 50-skiltet der fremme! Bortsett fra at en slik kjørestil er gunstig for drivstoff-forbruket, er det gunstig for bremseslitasjen også! Men be advised: LITT bør bremsene brukes - det er greit å holde rusta unna skivene også! For meg går det av seg sjæl, men så har jeg da også mye langkjøring i mitt kjøremønster!

EN TING DU ELLERS SKAL HA I BAKHODET, er at HARD MOTORBREMS over lengre tid - f.ex ned en bakke på 5 kilometer - er dårlig karma! Det er da du TiLPASSER HASTIGHETEN og legger inn si fjerde eller tredje gir....og tusler nedover i 60-70-80 km/t.....stikkord: pass på turtelleren! Det er så enkelt som at OLJEPUIMPA ikke gir riktlig like mye oljetrykk under hard motorbrems....det går helt greit over et relativt sett kort tidsrom...men man skal altså IKKE overdrive! Igjen: mykt og med conduite, vær snill med bilen og den er snill med deg! Lykke til!

Antall visninger