Revisjonshistorikk [tilbake]

Enighet er en fryd, en differensial holder som regel lenger enn resten av bilen tilsammen og litt til! De eneste tilfellene tenna kommer drøssende ut av tappepluggen, er når guttunger som aldri burde fått lov til å kjøre bil, havner bak rattet i f.ex en amerikansk muskelbil, eller for den sakens skyld, på Moskwitch og Volga: der var ikke drevene i differensialen justerbare på noe som helst vis. Om man var litt for rask på fabrikken, enn si litt uheldig, ja da var drevene så elendlig tilpasset hverandre at de malte tennene i stykker på kun kort tid! Da snakker vi om skikkelig tannpuss, der du hører en skikkelig kjøttkvernlyd der bakentil, verken mer eller mindre!

Nå er vel ikke du helt der, men du har øyensynlig et problem, og oppskriften fra Kamerat Wizard er god sort, trampeklapp og blomster til Kamerat Wizard som vanlig! Og får du ikke snøret i bånn ved en eventuell klagesak evnt garantisak, ja da er dette en moderne differensial som lar seg overhale på en grei måte. Det er også relativt kurrant å skifte den, det trenger altså ikke koste skjorta.

Som en kurisitet kan nevnes at det på Moskwitchen min kosta meg 400 kroner og et par dagers jobb, en dag med å demontere bakakslingen på en bil ute i skauen og en dag på å plukke ut kardangklokka og bytte på den bilen jeg kjørte med. Litt greiere med Moskwitch enn en relativt ny Octavia, Moskwitch hadde identisk differensial fra tidenes morgen til konkursen, men det er såpass mange Octavia i markedet at det burde være helt kurrant å få tak i bruke deler i inn- eller utland, i tillegg kan du sjekke tyske nett-sjapper....nye deler ofte veldig, hyggelig priset der....og betaler du litt ekstra for frakt, stikkord DHL, får du delene levert på døra, ferdig fortollet etc, på et døgn eller to! Husk bare....det kan være litt dilldall omkring firehjulstrekket og Haldex-systemet....dels skal ting passe...dels er det ting som skal programmeres....sjekk gjerne litt på forhånd!

Antall visninger