Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, til mine biler, rett nok med ganske kurrante dekkdimensjoner, har jeg spart rundt 50 % på å handle dekk hos en kjekk kar som selger dekk utenom de etablerte kjedene! I penger utgjør det typisk rundt 3000 kroner, og dette er noe alle kan gjøre: det er ikke verre enn å ta en liten ringerunde til aktuelle forhandlere i rimelig nærhet, det parer man lett tusenlapper på. Og nei, vinterdekk som selges nedover i Europa holder ikke mål for de av oss som ønsker optimal sikkerhet gjennom de vintrene vi normalt sett har i Skandinavia. Det er ikke derved sagt at man ikke kan klare seg med kontinentale dekk, det dreier seg om å kjøre defensivt og tilpasse farta etter forholdene og de dekka man til enhver tid måtte ha. En klar fordel å bo et sted der vintrene er preget av salting og bare veier også - stikkord Oslogryta!

Men for oss andre? Jeg ville ikke tatt i mot kontinentale vinterdekk om jeg så hadde fått dem gratis! På samme vis som det finnes norske forhandlere som selger Sleng-Vekk og andre møkkadekk fra Kina og Korea til en latterlig lav pris, finnes det de som har solgt vinterdekk produsert for kontinentet i Norge! Så billig at man ler hele veien til banken, men ærlig talt: skal man spare penger på bil, så er det iallefall (minst) to ting man aldri, aldri, aldri skal spare på: det ene er olje og filter. Det andre er dekk, dekk og atter dekk!

Det man KAN kjøpe med en viss grad av trygghet nedover i Europa, er sommerdekk, og skal man spare, ja da kjøper man solid merkevare i det landet der de er produsert. Det har jeg gjort ved flere anledninger, det hender jo at man har utslitte dekk etter å kjørt noen tusen kilometer nedover og skal vende nesa hjemover igjen. Sånn er det bare! Men å kjøre på kontinentale vinterdekk for å spare noen få hundrelapper? Ta heller telefonrunden og kjøp f.ex Nokian her hjemme!

The Bottom Line er at i min verden har jeg rett nok kjøpt biler med tildels dårlige dekk fra forrige eier i dann og vann. Er bilen billig nok, ja da driter man i åssen dekk som står på - men veien til dekksjappa for å kjøpe nye - den bør være kort! For min del har jeg et par tricks i ludo for å teste ut dekkenes egenskaper, skal ikke mye til for å avdekke at f.ex "vinterdekk" produsert for kontinentet har så elendig veigrep at de rett og slett ikke holder mål. Kona bruktbil ble levert med slike dekk for noen år tilbake, det var faktisk noe så uvanlig som bruktimportert tysk bil som ble levert med BÅDE sommer og vinterdekk! Antagelig bodde forrige eier i nærheten av alpene - hvem vet :-)?

ETTER MØNSTERET Å DØMME var de ikke brukt stort. Vel, jeg kjørte dem en snau mil, det var nok, da var det rett inn til den lokale dekkforhandleren og kjøpe nye nordiske vinterdekk. Verken mer leler mindre. så dårlige er denne sorten vinterdekk i min verden. Og be advised, slike dekk er faktisk fra tid til annen testet i de omtalte finske testene: bla ved fjorårets test av vinterdekk ble et Michelin vinterdekk av denne sorten testet - markedsført her i Norge som "helårsdekk": begrepet "slakt" er bare fornavnet! Så neeeeeeeeeeeeeeeeei, det er mer mer enn en "liten" forskjell ute og går her, om du tenker sikkerhet: igjen: NokianHakkapellitta er det beste valget for seriøse vinterforhold, mens Conti er det beste allround-dekket. Kjører du mye på is og relativt bare veier, ja da er Michelin et godt valg. Men kjører du primært i Skandinavia og hadde nær sagt, den rusisske føderasjon som noen av oss gjør innimellom - ja da er det kun nordiske vinterdekk som gjelder. INgen over, ngen ved siden. Sånn er det bare.

Antall visninger