Revisjonshistorikk [tilbake]

Nå sier du ikke noe om hvilken hastighet du kjører i, ei heller om veidekke og dekka som sitter på bilen. Tallene du refererer til er helt klart med optimale forhold og lav hastighet, og ja, jeg har kjørt noen mil med Landcruiser som tjenestebil, du har helt rett i at det er en feiende flott bil på alle vis og blant de mest komfortable blant biler av denne sorten! Hadde jeg hatt en LC 2006 i god stand, ville jeg tatt god vare på den - stikkord her er først og fremst understellsbehanlding - og kjørt den i minst 20 år til - uten å blunke! At LC kan være bedre enn en elbil, i særdeleshet en Tesla, tror jeg så gjerne, men mhp V70 er jeg mer i tvil: har du målt selv....eller sjekket mot en testmåling eller annen referanse? Regner med at du har et visst kunnskapsgrunnlag hva måleteknkk angår, det er på ingen måte enkelt å måle støy, spesielt ikke i en bil i fart, og for en målenøyaktighet bedre enn +/- 3 dB, skal du ha et kalibrert måleinstrument i en helt annen prisklasse enn det vi vanlige dødelige har tilgjengelig sånn uten videre.

Jeg har selv syslet litt med støymålinger i bilene mine opp gjennom åra, primært med et relativt rimelig instrument som jeg lånte fra broder i dann og vann, han var verneombud og hadde et slikt i skapet. Det var da jeg skjønte at det var flere variable med i bildet her! Senere ble jeg verneombud selv, jobbet på en flyplass og fikk en sykdom som ga en markant hørsels-svekkelse, for å utelukke yrkesskade fikk jeg hjelp fra bedriftshelsetjenesten med et Bruel og Kjær instrument, kalbirert, med prislapp som en god bruktbil! Feiende flotte greier, men igjen: ingen enkel ting å få reproduserbare, nogenlunde korrekte målinger. For spesielt interesserte kan det opplyses at maksimalt støynivå, selv så nær som 60 meter fra rullebanen, lå under 90 dB for sivile fly ved takeoff. A complete different matter er militærfly, men som de fleste vet, våre F-16 har ikke spesielt stor skyvkraft, 100-110 dB ved full etterbrenner. Ille nok når man bor under flystripa på Ørlandet, men jeg har altså jobbet ute på flyplassen noen år, med tilpassede ørepropper som demper 30 dB i det relevante frekvensområdet går det helt greit. Noe mer støy er det fra Panavia Tornado, når en sånn tar av med full kamplast kjenner man det VELDIG godt i ørene, selv med både ørepropper og hørselvern av den proffesjonelle sorten! Tornado er målt til 140 dB på 800 meters avstand ved takeoff med full kamplast og full etterbrenner - heftige saker!

Tilsvarende er det skikkelig "gromlyd" fra både Mig 29 og Sukhoi 27 og oppover, helt fantastisk! Sammenlignet med F-16 er det som en mild vårbris mot et dommedagsbrøl, støynivået når de store Sukhoi-flyene tar av i en baneretning som går rett over hodet på oss der vi camperer når vi er der hjemme i St Petersburg, er en skikkelig flott opplevelse, en mil unna flyplassen ligger de rett nok noen kilometer oppe, men med etterbrenner for å stige opp til cruisehøyde er det en lavfrekvent lyd som bare må oppleves! Og bare så det er sagt: gjettt hvem som har verdensrekorden på å stige til 10 km fra stående start :-) Stikkord: det er IKKE et amerikansk fly!

The Bottom Line er at støymålinger er et interessant fagområde, og som mange vet, paradokset med svekket hørsel - som de fleste opplever etterhvert - er at man blir mer sensibel for støy. Sånn er det bare, ikke noe å gjøre med, men som du er inne på, det er smart med en bil med god lydisolasjon og et fornuftig støynivå inne i kupeen. Utvendig lyd? Det er nada! Med din bil er vel omtrent det eneste som kan være noe sjenerende, vindstøyen....store speil på LC! Men i norske hastigheter? Knapt nok hørbart! Selv har jeg kjørt VW et par tiår og litt til, fra tidlig 80-tall var tyskerne over gjennomsnittet opptatt av å ha et lavt støynivå i sine biler, spesielt vindstøy har man gjort mye godt med. Jeg vurderte å kjøpt Passat CC med ekstra tykke sideruter for å få en bil med lavest mulig støynivå, men når Golf 7 kom, hadde man gitt den bedre lydisolasjon og tenkt ganske mye på hvordan man kunne få enda mindre vindstøy. Måltallene er greie, og uten at jeg har brukt kalibrerte instrumenter, man kan fint føre en samtale uten å heve stemmen i 150 km/t, og selv når speedometeret bikker de 200 helt greit. Da snakker vi rett nok det store utland, med et helt annet tempo itrafikken enn her, men som med din LC, motor med mye dreiemoment og giring som gir lavt turtall også i høye hastigheter gjør veldig mye med motorstøyen! Måtte du ha mange gode år med din kjære LC ennå, ta godt vare på den, du har en bil med mange fortrinn kontra nyere biler!

Antall visninger