Revisjonshistorikk [tilbake]

Nei, det er ikke sånn at det er kun det du beskriver som det "aktive" området som legges til grunn. Det ville gitt en noe nær håpløs vurderingsproblematikk, og nei, det er ikke helt korrekt at det er kun området som er "utenfor" som er utsatt for rust. På konvensjonelle biler - altså biler som ikke har bybrid eller elektrisk drivlinje - blir bremsene jevnlig ganske så varme, med "jevnlig" tenker jeg på at hurra for den lille forskjellen her ligger i at på biler uten regnerering blir bremsene brukt hyppigere, selv om det finnes de som kjører veeeeeeeeeeeeeeeldig jevnt og bremser sjelden - bremsene på en konvensjoell bil blir brukt - dette gir varme - varme tørker dem opp - i tillegg slites rusta av på det du kaller "aktivt" område - voila - en mye greiere situasjon ifht rust! Et NB her: vi ser bort fra materialforskjeller her - på mine Laddiser bytta jeg aldri noensinne så mye som en eneste bremseskive - og den som rulla lengst logga 425.000 før den ble solgt tilbake til Mor Russland. Stål med høyere karbon-innhold er en del av forklaringen, en annen ting er at vi i hine dage hadde bremseklosser med asbest.

PÅ ELBILEN DIN har du ingen av disse tingene, og for å bruke minst mulig strøm, har du altså regenerering, som langt på vei gir bremsene dine noe henimot tidligpensjon. Det som er dumt, er at dette har sin pris - bokstavelig talt: bremser som ikke brukes, ruster som bare fyttinøffen! Sånn er det bare, du får IKKE en Ole Brumm med ja takk, både regenerering og bremser som ikke ruster! Om det kan være en trøst, du er ikke alene: jentungen vår har en Prius, ved hver eneste EU-kontroll er det fast takst med 4 nye bremseskiver, gjerne også calipere innimellom og klosser, selv om hun altså ikke kjører stort på disse to åra. Prisen for å bruke lite drivstoff, sånn er det bare!

The Bottom Line er at joda, du kan prøve deg hos f.ex NAF, der har man på mange vis en litt mer objektiv rolle, men be advised, er det mer enn 25 % rust ifht det regelverket som faktisk skal legges til grunn, finner du ikke en verkstmester, enn si en mekaniker, som vil sette navnet sitt på EU-kontrollen og godkjenne bremseskivene. Det er så enkelt som at ved en eventuell etterkontroll ryker papirene hans raskere enn du får sagt kake, for mange betyr det også inntektstap de luxe.

Å krangle med Biltilsynet? Vel, lykke til, det koster mer i tid og penger enn nye skiver rundt om! AT du (og mange andre) har sterke meninger hjelper så lite - regelverket er som det er. Nå sier du ikke noe om hvor dyp denne rusta er, en mulighet er å jekke opp bilen, skru av hjula ett etter et og sørge for at skivene roterer på et eller annet vis og bruke stålull. Eventuelt bare pusse stillestående skiver, problemer er å komme til på begge sider....stålull er patento her, jeg har selv brukt det med hell ved mer enn en EU-kontroll, men det er litt arbe' da....og på mine biler opp gjennom åra har dette aldri vært et problem. Laddisene er nevnt over, mine Volkswagen kunne jeg kjøre si typisk et par-tre hundre tusen på det meste før skivene ble underkjent pga rust eller slitasje.

Men igjen: dette med regnerering har sin pris. Litt som en bil som ikke blir brukt: det har konsekvenser. Og nei, jeg tror faktisk ikke det hjelper å prøve å bremse litt mer når du har såvidt moderat kjørelengde. Kanhende garasje er tingen om bilen står ute i dag, og for å tørke den opp inne i garasjen - tenk på å investere i en avfukter av den sorten som fungerer ned til si 0 grader, jeg bruker selv en sånn i garasjen her hjemme. Ikke primært for bremseskivenes skyld, men for at bilen skal ha det greit - også om vinteren. Nok å sette avfukteren til å holde 55-60 % relativ fuktighet, da tørker bilen på noen få timer. Ellers: lykke til, får du ikke godkjent skivene hos "andre", ja da ville jeg bite i det sure eplet og kjøpt nye, det finnes verre ting som kan bli underkjent enn et par skiver. Mager trøst, men se det som en fast kostnad som følger med regenerering.

Antall visninger